Rekoil: Liberation (PC, Xbox 360)

30.05.2014 19:25 | Kalle Laakso

Tekijä: Plastic Piranha
Julkaisija: 505 Games
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, Xbox 360
Pelaajia: 2-10 (internetissä)
Muuta: Ladattava peli, hinta 14,99 euroa
Pelin kotisivu: www.rekoil.com
Arvostelija: Kalle Laakso

Kilpailu ensimmäisen persoonan räiskintäpeleillä selviytyä pelattaviksi suosikeiksi on kovaa. Alusta saakka asti PC mielessä kehitetty Rekoil luottaa wanhaan Arena-tyyliseen sotimiseen, jossa pääpaino on vain ja ainoastaan sotimisessa sekä pelaajille annetuissa, modityökalujen luomassa monipuolisuudessa. Miten semmoinen voisi toimia konsolilla?

Huonosti. Kuten varmaan arvaatte, ei se toimi. Ensinäkin Rekoil ei ole minkään asteinen velhokoodaus, jossa olisi pelillisesti tai muutenkaan mitään, millä se erottuisi valtavan ylitarjonnan massasta. Toki tässä mennään aikaan, jolloin ukot pistettiin kentälle ja katsottiin kuka on paras – ei mitään muuta. Se toimi silloin, se voi toimia vieläkin, mutta tässä tapauksessa ei. Peli kompuroi vanhalla ideallaan ikiomiin ongelmiinsa, koska se ei vain yksinkertaisesti pelitä eikä kiinnosta ketään.

Onhan siinä yritystä..…

Rekoil on Plastic Piranhan ensimmäinen peli ja sen huomaa. Siitä täytyy kuitenkin antaa pisteet, että koko peli on käytännössä vain koodattu pohja modeille, joista varsinainen peli vasta rakentuu. Se myös luottaa mainonnan ylivoimaiseen mahtiin. Yli 40 asetta, julkaisussa 10 karttaa julkaisussa ja tuki esimerkiksi eSports-kilpapelaamiselle. Kuulostaa kivalta pieneltä FPS-leikkikalulta, jota voisi olla kiva käydä aina välillä kurkistamassa, jotta mitäs sen työkaluilla onkaan saatu aikaiseksi.

Mutta modaaminen onnistuu vain PC:llä. Kun modikelvottomasta konsolirungosta joutuu maksamaan Xboxilla 15 euroa, niin jo löytyvät mustimmankin huumorin rajat.

Sydämeltään Rekoil yrittää olla sellainen peli kuin konsolilla pitääkin, mutta liitokset paukkuvatu ja natisevat. Se näyttää kauhealta ja antiikkiselta. Pikselimössösekoitus on vain pistetty myllyyn pyörimään ja lopputulos on oksennettu ruudulle.

Äänet kuulostavat täysin epäloogisilta, munattomilta ja bugisilta. Askeläänet ovat jotain uskomatonta. Puolesta kentästä kyllä kuulee vihollisen tulevan tai vaihtavan asetta, mutta ampuvan ei juurikaan. Kranaattien ja käsiaseen äänet ympäri pitäjää ovat kuin ampuisi isommallakin aseella korvan juuressa, kun vastaavasti AK-rynnäkkökiväärillä suhautellaan tuhnuja – ellei ole aivan vieressä. Musiikeista voisi sanoa, että paskaa. Yksi rallatus soi läpi pelin noin puolentoista minuutin luupeissa, mutta onneksi vain valikoissa. Kuunnellessa Rekoil alkaa pyörryttää, oksennuksen kera pyörryttämään.

Kentillä liikkuminen ei tunnu miltä kuin arena-shootterin pitäisi tuntua – sen pitäisi olla nopeaa ja katkeamatonta liikkumista, joka saa aikaan AD-HD -kohtauksia ja aika hidastuu ympärillä. Tässä se tuntuu pikemminkin pysähtyvän.  Hahmot juoksevat kuin mummot lumihangessa ja kääntyvät kuin se maaginen purkka tukassa. Asetuksia voi tietysti säätää, mutta ohjattavuus kärsii jo itsessään epätarkasta pelattavuudesta, eikä mieleistään löydä millään. Liimatähtäin yrittää helpottaa ampumista, mutta senkin käyttö luo vain outoa poukkoilua – eikä tähtäinapuja saa edes pois päältä. Jyvältä ampuminen on kiva juttu, mutta sillä ei tee mitään. Rekyyli nimittäin vaikuttaa vain tähtäintä käytettäessä. Niinpä onkin Rekyyli on aseissa kova, mutta sen huomaa vain tähtäinten kautta. On huomattavasti helpompaa vain ampua lonkalta, jolloin sillä tavoin pääosumia tulee ihmeellisen korkea määrä, kiitos liimatähtäimen.

Ei ihme, ettei peli oikeastikaan kiinnosta ketään. Jotain varmaan kertoo se, että pääsin puolessa tunnissa trial-version listojen kärkeen 87 tapolla, joista 2/3 oli pääosumia. En ole ollut koskaan listahoro, mutta olihan se jännää, harvemmin nettitilastojen ykköseksi pääsee näin nopeasti.

Muutaman päivän kuluttua päivitin trial-version täysversioon, Pelon ja oksettavan sekaisin tuntein. Tässä vaiheessa linjoilla oli lisäkseni yhteensä viisi muuta pelaajaa. Viikon ajan sama homma, samat pelaajat, samaa ylivoimaisen pelattavuuden ja verkkoviiveen kanssa kärvistelyä. Oksettavan pelifiiliksen lisäksi homma alkoi jo vituttamaan.

..silti tunnemyrskyn jälkeen

Yritystä on, kuten totesin. Iloisena yllätyksenä pelissä on kaikki aseet auki suorilta, eli kustomoitavaa ja mieluinen tussari löytyy varmasti. Aulasysteemi on toteutettu hyvin, eikä matsien välillä ole turhaa tuhisemista. Rekoil siis sopisi ihan hyvin nopeisiin pelisessioihin. Pelimuodot ovat myös tuttuja ja turvallisia tappomatseja yksin ja tiimissä tai vaikkapa alueiden hallussapitoa.

Siihen se yritys sitten jääkin.

Rekoil on täysin turha, anteeksi antamaton, pahaa oloa ja v-käyrää nostava viritys Xboxille. Siinä ei ole mitään ostamisen arvoista. minkä takia kannattaa maksaa. Urheimmatkin pelaajat jättivät sen taakseen jo aikoja sitten. Voin vain arvella syitä.. 15 eurolla saa vatsaa huuhtelevaa ja verenkiertoa parantavaa syletystä muualtakin, enkä kuin tästä paskasta. voi yllyttää ketään En uskalla edes yllyttää koskemaan. Hyi helvetti.

Lue myös

1954 Alcatraz (PC)

Blackwell Epiphany (PC)

Daylight (PC, PS4)

Disney Infinity – hahmokatsaus (PS3, Wii, Wii U, Xbox 360, PC)

NES Remix 2 (Wii U)

Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney (3DS)

The Walking Dead Season 2 Episode 3: In Harm’s Way (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Watch Dogs (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)