Reservoir Dogs -ennakko (PS2, Xbox)
Miten tehdään peli kulttielokuvasta, joka perustuu rikollisten small talkiin ja tyylitietoiseen yksinpuheluun? Kysymys ei vaikuta huolettavan Eidosta, joka julkaisee pelin Reservoir Dogs -elokuvasta eli Quentin Tarantinon ponnahduslaudasta maineeseen.
Reservoir Dogs -pelin taustalla on kuitenkin ajatus, jonka ansiosta projekti ei vaikuta täydeltä ajan tuhlaukselta. Elokuva jättää avoimeksi monta kysymystä. Mihin hävisi Mr. Blue? Entä miksi Mr. Blonde sekoili väärällä hetkellä? Peli vastaa näihin kysymyksiin näyttämällä mitä tapahtui ryöstössä, jonka jälkipyykkiä puidaan lähes koko elokuvan ajan.
Ensinäkemältä Reservoir Dogsin pelimekaniikka kopioi lähinnä GTA-pelejä. Peli ei ole kuitenkaan vapaamuotoinen, vaan se koostuu kymmenestä ammuskelutehtävästä ja kuudesta autoilukentästä.
Ammuskelu on varhaisessa kokeiluversiossa kankean näköistä, mutta siinä on omiakin ideoita. Pelaaja voi räiskiä silmittömästi, mutta ammattimaisempaa on uhkailla viholliset antautumaan panttivankeja ottamalla.
Pelintekijät väittivät jopa, että Reservoir Dogsin voi läpäistä ampumatta laukaustakaan, ja vihollisten pitäisi reagoida pelaajan itsehillintään tai sen puutteeseen.
Panttivankeja hyödynnetään myös loogisilta näyttävissä pulmissa.
Ammuskelun tavoin autoilukaan ei näytä kovin vallankumoukselliselta. Vauhti on kuitenkin kova ja stunttimahdollisuuksia riittää. Ajatusta kaahaukseen tuo se, että joka ajokentässä on oma tavoitteensa.
Demossa nähdään, kuinka pelaaja kuskaa turvaan takapenkillä vuotavaa Mr. Orangea. Jos poliisiautot kolahtelevat kylkiin liian usein, kanssarikollinen päättää päivänsä.
Alkuperäisestä näyttelijäkaartista mukana on vain sadistista Mr. Blondea näyttelevä Michael Madsen. Tärkeämpää tunnelman kannalta on kuitenkin se, että peliin on saatu elokuvan ääniraita eli K-Billy’s Supersounds of the 70s -radiokanava.
Tekijä: SCi, Blitz Games
Julkaisija: Eidos
Testattu: PlayStation 2
Tulossa: PlayStation 2, Xbox, syksy 2006
Pelin kotisivu: http://www.eidos.co.uk/gss/reservoirdogs/