RF Online (pc)

05.06.2006 17:04 | Miikka Lehtonen | 118

Oletko työnarkomaani? Palaatko kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen kotiin toivoen, että työsi olisi puuduttavampaa ja päämäärättömämpää? Tässä tapauksessa Codemastersin RF Online voi olla oikea nettiroolipeli sinulle.

Massiiviset nettiroolipelit tuntuvat hiljalleen muodostuvan brittiläisen Codemastersin pääelinkeinoksi. Reilun puolen tusinan tänä vuonna ilmestyvän pelin joukosta RF Online vaikutti ennakkoon mielenkiintoisimmalta. Anime-henkisiä jättirobotteja, kyborgeja suurten aseiden kanssa ja sotaa! Valitettavasti totuus oli paljon karumpi.

RF Onlinenmuka-sodantäyteisessä maailmassa on kolme osapuolta. Accretian imperiumi koostuu korkeaa teknologiaa hyödyntävistä kyborgeista ja toimii pelin pahiksina. Coran pyhä liittouma on selvästi muokattu fantasiaväen makuihin sopivaksi ja hyödyntää taisteluissa magiaa. Bellaton unioni puolestaan koostuu iloisista farmareista ja tontuista, jotka kokemustasojen kerryttyä pääsevät ohjastamaan jättikokoisia sotakoneita, joita ei taistelukentällä pysäytä itse taivaan isäkään. Arvatkaa viisi kertaa, mitä rotua pelataan kolme kertaa enemmän kuin muita yhteensä?

Tästä alkavat myös pelin ongelmat. Rotuja tai edes hahmoluokkia ei ole näennäisesti edes pyritty tasapainottamaan. World of Warcraft pienine epätasapainoineen tuntuu luotisuoralta insinöörintyöltä sen jälkeen, kun kourallinen Bellaton sotarobotteja jyrää yksinään pienen kaupungillisen Accretian ”valiojoukkoja”.

 

Virtuaalimaailman puurtajat

Sanontaa mukaillen RF Online ei ole valkoisen miehen peli. Jostain käsittämättömästä syystä korealaiset roolipelaajat kuuluvat tykästyneen tasapaksuihin ja runsaasti grindausta sisältäviin nettiroolipeleihin. Lineage II:ta ja RF Onlineä pelanneena näkemykseen on helppo yhtyä.

World of Warcraftia pakonomaisesti pelaavalle paluu korealaisen pelityylin pariin oli pienoinen kulttuurishokki. Tehtävät ja seikkailut, jotka hyvin suunnitellussa pelissä johtaisivat pelaajan sisään pelimaailmaan ja ohjaisivat häntä aina suurempiin seikkailuihin, loistavat poissaolollaan. RF Onlinessä jokaista kokemustasoa kohti on yksi tehtävä, joka lähes poikkeuksetta koostuu suuren hirviömäärän tuhoamisesta.

Alkutasoilla kaikki on kivaa. Hirviöt kaatuvat vauhdilla ja kokemusta kertyy ämpärikaupalla. Tajuttoman kokoisella tykillä räiskivä kyborgi näyttää yksinkertaisesti coolilta ja peli maistuu. Ehdin jo ihmetellä nössöarvostelijoiden selkärangan puutetta, kun valittivat pelin muka olevan tylsä. Kymmenennellä tasolla, joka saavutettiin noin kolmen tunnin pelaamisen jälkeen, tyyli kuitenkin muuttui täysin.

Hirviöt muuttuvat kuin katkaisijaa napsauttamalla paljon aiempaa kovemmiksi ja pelaaja huomaa katselevansa ruumistaan tiheään tahtiin. Apu löytyy pullosta. Peli olettaa pelaajan nappailevan terveys- ja manapaukkuja kuin narkkari Buranaa ja sitä kautta pärjäävän monsuille, jotka tuhoavat yhdellä lyönnillä viidenneksen energiapalkista.

Lisäriemuna kokemustason kartuttamiseen tarvittavat vaatimukset kasvavat yllättäen eksponentiaalisesti. Siinä missä aiemmin tusina hirviötä toi kokemustason, yllättäen monsut eivät nosta ekspapalkkia enää edes prosentilla. Tässä vaiheessa pelaaminen alkaa tuntua jo työltä.

Kykyjen kartuttaminen tapahtuu samalla tavalla. Kun pelaaja käyttää onnistuneesti Megajysäys-kykyään, se saa pari promillea kokemusta. Sadasta prosentista aukeaa uusi kyky. Parinkymmenen kokemustason jälkeen yhden kykytason kasvattaminen vaatii reaaliajassa lähes päivän urakoinnin.

Paljon muuta sisältöä pelissä ei ennen 30. kokemustasoa olekaan. Pelaaja grindaa loputonta hirviöarmadaa, kunnes saavuttaa tavoitteensa tai menettää tajuntansa aivojen yrittäessä epätoivoisesti karata korvan kautta. Siltä se ainakin tuntui.

 

Työ ilman palkkaa

Tavoite on vihdoin saavutettu! 30. kokemustaso ja PVP ovat käsillä! Viikkojen työ ja uuvuttava puurtaminen palkitaan ja Hupi Voi Alkaa. Tai sitten ei. Kuten niin moni muukin asia RF Onlinessä, pelaajia vastaan vääntäminen on teoriassa hyvä idea, mutta käytännössä täysi susi.

Niin kutsuttua maailma-PVP:tä löytyy ja se soveltuu pääsääntöisesti masokisteille tai sadisteille. Sadistit pomppivat jättiroboteissaan tasajalkaa pienempiensä päällä ja masokistit yrittävät pysäyttää näitä. Teoriassa esimerkiksi Bellaton supersoturit voisi tuhota helposti haaskalta robottiensa ulkopuolelta yllätettynä tai musertaa ylivoimaisilla numeroilla, mutta se ei pelaajien puutteen johdosta onnistu. Muut kaupungit ammottavat tyhjyyttään, Bellaton robottitehtailla pyörii väkeä kuin kissoja Piippolassa.

Pelin suola on organisoitu, battleground-tyyppinen PVP-toiminta, jossa pelaajat kisaavat tuottoisan kaivosalueen hallinnasta. Kerran kahdeksassa tunnissa tapahtuva taistelu on aluksi hauskaa, kun eri osapuolten suuret sotakoneet ottavat yhteen. Nopeasti hupi kuitenkin muuttuu jälleen kerran puurtamiseksi. Täsmälleen sama kartta, täsmälleen samat naamat, täsmälleen sama taistelu.

Siinä se loppupeli onkin. Ei eeppisiä luolastoja, ei paremman varustuksen hankkimista, ei elämää suurempia tarinoita. Kahdeksan tunnin välein pelaajat astuvat jättirobottinsa tai supertykkinsä puikkoihin ja matsaavat kaivosten hallinnasta. Huvittavasti myös hävinneet osapuolet voivat vapaasti louhia kaivosalueella, he vain maksavat korkeampaa veroprosenttia.

Tässä on myös RF Onlinen suurin ongelma. Koko touhu on päämäärätöntä puurtamista. Samaa voi toki sanoa muistakin nettiroolipeleistä, mutta ainakin niissä pelaaja palkitaan uusilla haasteilla, paremmilla varusteilla ja edes jonkinlaisella saavutuksen tunteella. RF Onlinessä odottaa vain sama kaivosmaisema uudelleen ja uudelleen.

Lisäksi sen ainoan edes semikiinnostavan sisällön pariin pääseminen on vastenmielinen tehtävä. Siinä missä esimerkiksi World of Warcraft tai Everquest II sisältävät oman grindinsä aikana satoja tehtäviä, kiinnostavia paikkoja ja peliin tempaavan juonen, RF Online on puhdasta monsujahtia. Kuten jokainen nettiroolipelejä pelannut tietää, se maistuu puulta jo tunnin jälkeen, viikoista puhumattakaan.

RF Online oli minulle kolossaalinen pettymys. Odotin peliä innolla ensimmäisistä teaser-kuvista lähtien. Totuus paljastui kuitenkin hajuttomaksi, mauttomaksi ja värittömäksi puurtamiseksi, joka saa tehdastyönkin tuntumaan ratkiriemukkaalta viihteeltä. PVE-pelaajat viihtyvät paremmin EverQuestin tai Warcraftin parissa, PVP-miehille taas on paljon paremmin tasapainoitettu ja ilmainen Guild Wars. Elämä on yksinkertaisesti liian lyhyt tällaiseen roskaan tuhlattavaksi.

Tekijä: CCR Inc
Julkaisija: Codemasters
Testattu: pc
Saatavilla: pc
Laitevaatimukset: Windows XP, 800 Mhz prosessori, 512 Mt keskusmuistia, 3.5Gt kovalevytilaa, 64 Mt DirectX 9.0c -yhteensopiva näytönohjain
Pelin kotisivu: www.rf-onlinegame.com

Muuta: maksullinen. 12.99€ / kuukausi, maksuvaihtoehtoina luottokortti tai PayPal

PÄIVITYS: Peli on muuttunut ilmaiseksi. Lisätietoja: Codemasters tarvitsee pelaajia nettiropeihinsa