Rooms: The Main Building (DS) 

07.07.2010 14:00 | Muropaketin toimitus

Olipa kerran mies, joka joutui loukkuun vaihtoehtoiseen maailmaan. Kutsukaamme häntä herra X:ksi. Päästäkseen pois tästä helvetillisestä maailmasta pois oli miehen ratkaistava iso kasa huonosti kyhättyjä liukupalapelejä. 

Lähtökohdat ovat siis kuin Mystery Science 3000:sta konsanaan. Harmi vaan, että peli ei ole tarpeeksi huono ollakseen viihdyttävä edes täydessä huonoudessaan. Toisaalta se ei ole tarpeeksi hyvä, että siitä saisi mitään nautintoakaan irti.

En siis lähde teeskentelemään, että pelissä on mitään muuta. Pelaajalle annetaan iso kasa liu’utettavia palapelejä, joissa tarkoituksena on muodostaa ruudulle kuva tai sana. Rooms: The Main Building yrittää sitoa palapelit jonkinlaisella tarinamoodilla, joka tuntuu olevan täysin tietoinen pelin huonoudesta. Mieleen jää päähahmon parahdus siitä, että vieläkö niitä liukupalapelejä on lisää, kun kotiinkin pitäisi päästä?  

Entä ne liukupalapelit? Kyseessä on juuri niitä mahan täydeltä. Toteutus on onnistuttu yksinkertaisissakin asioissa mokaamaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Paloja liu’utellaan kosketusnäytöltä, kuten olettaa saattaa. Mitä pidemmälle pelissä pääsee, sitä monimutkaisemmaksi palapelit muuttuvat. Alkuun tässä ei ole mitään ongelmaa, sillä palat ovat isoja ja niitä on ruudulla vain kuusi. Pidemmälle mennessä ongelmat kasautuvat.  

Kuten jokainen lukija tietää, DS:n ruutu on pieni. Silloin olettaisi, että isojen palapelien kohdalla pelissä voisi edes zoomata, että näkisi, mitä paloja laittaa minnekin. Valitettavasti näin ei kuitenkaan ole. Mitä isommaksi palapeli muuttuu, sen vaikeampaa on erottaa mitä palapelien osien pitäisi esittää. Mitä pidemmälle siis pääsee, sitä enemmän kuluttaa aikaa tihrustamiseen.  

Ei auta, että pelin tarjoamat liukupalapelit ovat häkellyttävän helppoja. En ole mikään palapelinero, mutta jos yli reippaasti yli kaksi kolmasosaa pelin tarjoamista liukupalapeleistä menee sen kummempia pohtimatta läpi, pähkinöissä on jotain vikaa. Ei sillä, tunnustan joukkoon mahtuvan pari nerokastikin pähkinää, mutta mainostetun sadan pähkinän seassa se on aivan liian vähän.

Se tekee Rooms: The Main Buildingista vaikean suositeltavan oikein kenellekään. Jos kuuluu siihen pieneen vähemmistöön, joka näkee märkiä unia liukupalapeleistä, niin pelin lattiaa hipova vaikeustaso ei taida maittaa heillekään. 

 

Tekijä: Hudson
Julkaisija: Hudson
Testattu: DS
Saatavilla: DS, PC, Wii
Pelaajia:  1, 2 verkossa
Pelin kotisivu: http://www.hudsonentertainment.com/user/gamedetail.php?x_eq=Rooms_The_Main|PLBHS-JVcCMaMqZWBWpGR9-DQB-YQ9bKCza-dzXW-SbC

Eric Hartin 

 

Lue myös

Scene it? Bright Lights! Big Screen! (Wii)  

Cataclysm-matkapäiväkirja – osa 4: Stormwindissä tapahtuu outoja

Cataclysm-matkapäiväkirja – osa 3: Orgrimmar sotatilassa

Muropaketin uusimmat