Uusimmat

Satellite Reign (Linux, Mac, PC)

26.11.2015 13:00 Pekka Leinonen

satellite_reign_arv_0kansiTekijä: Five Lives Studios
Julkaisija: Five Lives Studios
Testattu: PC Windows 7 64-bit, i-7 4770k, Geforce GTX 770, 16 Gt muistia
Saatavilla: Linux, Mac, PC
Laitevaatimukset: PC Windows 7 tai uudempi, tuplaydinprosessori, 3 Gt muistia, 2 Gt levytilaa
Pelaajia: 1
Muuta: Ladattava peli, hinta 27,99 euroa (Steam)
Pelin kotisivu: http://satellitereign.com/
Arvostelija: Pekka Leinonen

satellite_reign_arv_03

 

Kyberpunk on mielestäni hyvinkin kiehtova genre. Siksi otinkin testiin RTS/RPG-pelin, joka ei istu omalle mukavuusalueelleni.  Yksi asia alkoi melko pian vaivata; miten kyberpunk tämä peli on? Tunnostaa siltä, että jos matkustaisin jenkkeihin, meno olisi aika Satellite Reign -henkistä, ainakin hi-tek-kaupungeissa.

Lähes kaikki pelistä löytyvä teknologiakin lienee jo saatavilla. Ainakin prototyyppeinä raskaasti vartioiduissa bunkkereissa. Ja tähän vielä joka arvostelussa mainittu Syndicate -maininta.

Kansalaiset 4

Jaahas, jälleen peli, jonka tarinasta ja tarkoitusperistä ei muista yhtikäs mitään, jos pelaamisesta pitää vähän taukoa. Mutta ei se mitään, ne jäivät pelatessakin vähän hämäriksi. Sankarimme vain sekoilevat pitkin kaupunkia, joita korporaatiot hallitsevat, hankkivat teknologiaa, etenevät seuraavaan kortteliin ja ovat muutenkin häiriöksi.

satellite_reign_arv_01

Satellite Reignissä opastetaan siis neljää eri hahmoluokkaa jotka ovat:

Sotilas, jonka taitoihin kuuluu kranaatit, kestävyys, tulen itseensä ohjaaminen ja muutenkin pahaperseenä oleminen. Ehdoton hahmo voimalla läpi -taktiikkaan. Hän osaa myös vetää tiettyjä terminaaleja oikosulkuun, jolloin vaikka kamerat sammuvat ja ovet aukeavat.

Tukimies, joka erikoistuu johtamistaitoihin, paranteluun ja maailmankartan skannailuun. Skannailu on tärkeää, jos haluaa löytää oikeat päätepisteet hakkerointiin, haluaa lisätietoa kansalaisista ja löytää palkattavia tiedemiehiä. Hän hoitaa myös lahjonnan ja on yleensä ensimmäisenä nostamassa kaatunutta kaveria ylös.

Hakkeri, joka tietysti hakkeroi esimerkiksi. pankkiautomaatit, ovet, kamerat ynnä muut sellaiset. Suurin tarkoitus hahmolla on kuitenkin kaapata lajitovereiden mielet, jolloin he siirtyvät omiin riveihin taistelemaan. Kaapatut hahmot voi myös viedä kloonattavaksi, jolloin hahmon bonusattribuutit voi jakaa yhteen neljästä pääsankarista.

Soluttautuja, joka erikoistuu tarkkuuskivääreihin ja näkymättömyyteen. Hän osaa myös hyödyntää ilmanvaihtokanavia ja suorittaa muita hiippailutaktiikkaa vaativia toimenpiteitä. Näppärä vekkuli hänkin.

Se viihdyttävä puoli

Kerrankin pelissä on hyvin integroitu ja tarpeeksi selkeä tutoriaali , josta minunkinlaiseni talikko oppi pelin alkeet kerrasta. Oli todella hienoa suunnitella jonkin kohteen vyöryttäminen vaikkapa niin, että sotilas hämää viholliset tiettyyn paikkaan, hakkeri avaa oven ja soluttautuja hiippailee kohteeseen. Tai sitten koko jengi menee aseet laulaen pankkikeikalle ja poistuu miljoonan dollarin hymy kasvoilla tilipussin kanssa, vihollisten ruumiita talloen.

Yleensä kohteista löytyy joko A:) pelaamista helpottavia asioita, kuten kameroiden tarkkaavaisuutta tai vartijoiden apujoukkojen kutsumista hidastavaa haxausta tai B:) uutta teknologiaa, kuten suojia ja aseita, tutkittavaksi.

Pankin ryöstämällä saa massien lisäksi kartalle näkyviin kaikki pankkiautomaatit, joita hakkeroimalla rahaa tulee tilille hitaasti mutta varmasti.

Rahaa tarvitaan tutkimiseen, lahjomiseen tai vaikka mustan pörssin teknologiakauppoihin ja C:) juonta edistävien kulkulupien hankkiminen tekemällä diilerille töitä.

Satellite Reign on reaaliaikaistrategian ja roolipelin hybridi. RTS-puolessa hahmoja komennetaan joko yksi kerrallaan tai koko ryppäänä isometrisestä perspektiivistä hiirellä. Hahmojen erityistaidot, kuten kranut tai näkymättömyys valitaan joko hiirellä tai näppäimistöltä. Tosipelaaja käyttää toki nopeampaa näppäimistöä.

satellite_reign_arv_02

Kadulla kävellään miten nyt kadulla kävellään, mutta herra siunaa jos aseita ei laita trenssin suojiin. Ampuu poliisi heti. Compoundien sisällä hälytys on kuitenkin koko ajan päällä, joten tuli on vapaa. Tai sitten hiipijät väistelevät kameroita ja vihollisten näköpiiriä, ja salamurhaavat aseeseen pultatun vaimentimen suomin etuuksin. Jos tulitaistelu kuitenkin alkaa, on viisainta hönkiä suojan taakse räiskimään. Muuten kuolema korjaa kyllä – ja nopeaan. Hälytystaso nousee sitä myötä, miten pahasti tykittää menemään. Hälytyksen saa laskemaan vain juoksemalla suojaisaan paikkaan (tai heittämällä veivin), yleensä tukipisteelle, jossa sitten puhallellaan viiksiin kunnes on jälleen rauha maas’.

Taitojen käyttäminen syö energiaa, kuten myös juokseminen. Energiat palautuvat hitaasti, hyvin hitaasti, joten turhat sprinttailut on syytä säästää vain pakon edessä tapahtuviin pakenemisiin.

Roolipelielementin luovat kokemuspisteet, tason nostaminen ja varusteet. Kokemusta saa murhaamalla, suorittamalla tehtäviä tai ylipäätään perseilemällä kielletyllä alueella. Tason noustua saa pisteen, jonka voi sijoittaa joko tulivoimaan, kestävyyteen tai hahmoille uniikkeihin taitoihin.

Myös varusteet ovat erittäin tärkeässä osassa. Koko ajan täytyy olla metsästämässä uutta teknologiaa, jotka nostavat vaikkapa osumatarkkuutta tai elinvoimaa. Teknologiaan lukeutuvat implantit, suojat ja aseet. Niitä onkin syytä päivittää aina kun mahdollista, sillä vaikeustaso nousee jatkuvasti ja jyrkästi. Ei ole myöskään syytä unohtaa klooneja, joita luodaan kaappaamalla jonkun piruparan mieli. Klooni korvaa ominaisuuksillaan yhden valitun päähahmon. Ominaisuudet määrittyvät kaapatun tasosta riippuen, mikä paljastuu tukimiehen skannauksella ja pientä rahallista korvausta vastaan.

Mietin, että tässäpä vallan muikea peli, joten hehkutin luomusta kavereillekin pikaviestimessä, kunnes…

satellite_reign_arv_03

Kymmenen tunnin jälkeen

…Tuli vähän ongelmia. Ilmeisesti sijoitin skillit päin persettä ja turpaan tuli joka helevetin paikassa. Vihollisetkin tykkäävät skaalautua, joten grindaus tuntui turhalta. Kaikki päivitykset ovat paikoissa, jossa odottaa miljoona paskalla tekoälyllä siunattua vihua. Hiippailemisestakaan oli turha haaveilla. Tuli sellainen ”just fuck it” -olo ja päätin vyöryttää jatkossa tukikohdat voimalla. Mutta voih, pataan tuli vielä rankemmin. Game overiahan ei täällä tunneta, hahmot vain heräävät henkiin lähimmältä tukipisteeltä kloonien taidot hieman ruostuneina ja kokemuspisteitä kärsineenä.

Mitään uutta teknologiahan ei tällä menolla luonnollisesti saanut, mikä ei helpottanut asiaa yhtään. Aseet olivat yhä alkukantaisia Uzeja ja suojat Mark ykkösiä. Mustan pörssin kauppiaskin pitää hinnat niin korkealla, että menosta tuli waiting game kun odotteli hitaasti ATM:sta valuvaa valuuttaa.

Päätin taas tarkistaa foorumin. ”Ahaa, olisi pitänyt laittaa pisteitä tuohon ja tuohon taitoon, niin elämä hymyilisi.” Tietääkseni pisteitä ei voi respekata, joten grindaushelvetti alkoi. Jaksoin tätä noin viisi tuntia, kunnes totaalinen puutuminen ja yhä harvenevat sessiot olivat tosiasia. Pitäkää tunkkinne. Oli hauskaa, mutta nyt riitti.

Suhteeni Satellite Reigniin olikin yhtälailla vihaa kuin rakkauttakin.

Viihdyin aluksi todella hyvin, mutta sitten huumori ja jaksaminen vain hiipuivat.

Loppuun vielä hieman kritiikkiä: kontrollit on ripoteltu sekavasti pitkin näppäimistöä, joten välillä sormet tanssivat kuin pianonsoittajalla. Hahmojen polunetsintä oli kuin Lapin tuntureihin eksyneellä hiihtäjällä.

En tiedä palaanko enää koskaan teoksen pariin. Ehkä jonain päivänä hoidan keskenjääneet bisnekset. Mistä sitä tietää vaikka peliä olisi päivitetty taukoni aikana. Tuomitsen alekorikamaksi.

 

satellite_reign_arv_04

 

Lisää aiheesta

90-luvun JÄRKYTTÄVÄ VÄKIVALTAPLÄJÄYS kaikkien ilmaisladattavana

LA Cops – 70-luvun kovat kytät palaavat kaduille

LA Cops on kuin Beastie Boysin Sabotage + Syndicate

Matador sykkii Syndicate- ja Mech Commander -taajuuksilla

Syndicate (PC, PS3, Xbox 360)

Varaslähtö – Satellite Reign

Wiikon wanha: Syndicate – korporaatiodystopiaa ja huumehemmoja