SBK 2011 (PC, PS3, Xbox 360)

25.06.2011 15:00 | Juho Anttila

Tekijä: Milestone S.r.l
Julkaisija: Black Bean Games
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1, 2-16 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.sbkthegame.com
Arvostelija: Juho Anttila

Ajopelien välillä käydään kaksinkampailuja. Autoissa vastakkain on Forza ja Gran Turismo. Kaksipyöräisten puolella taistelupari tottelee nimiä MotoGP ja SBK. Ensiksi mainittu todettiin jo vauhdikkaaksi, nyt ruuvipenkkiin lyödään puolestaan SBK.

Pyöränoviisin näkökulmasta tilanne on herkullinen. Genren parhaita pääsee arvioimaan puhtaalta pöydältä, ilman ennakkokäsityksiä ja päässä keikkuvia fanilaseja. SBK on hyvä, mutta onko se paras?

Maailmalla ajetaan kilpaa monenlaisilla moottoripyörillä. MotoGP käsitteli nimensä mukaisesti sarjaa, jossa ajopelit olivat varta vasten kisaamista varten rakennettuja, aivan kuin vaikkapa Formula 1 -autot. SBK, joka tulee sanoista Superbike World Championship, keskittyy taas enemmän tai vähemmän muokattuihin versioihin tavallisista katumoottoripyöristä.

Riippumatta siitä, minkälaisilla pyörillä kilpaa ajetaan, perusidea on kuitenkin sama. Radalla ajetaan lujaa runsaan kahdenkymmenen muun hurjapään seassa. Maallikko ei välttämättä edes osaa nähdä eroa MotoGP ja SBK -pyörien käyttäytymisen välillä, vaikka asiantuntija vakuuttaisikin kyseessä olevan kaksi aivan erilaista sarjaa.

Kilpaa ajetaan kolmessa eri sarjassa. Superstock 1000 ja Supersport ovat tukisarjoja, joissa käytetään hieman pienitehoisempia pyöriä. Varsinainen kuningasluokka on SBK, jonne pääseminen on myös jokaisen virtuaalikuskin tavoite.

Kuski, ei tallipäällikkö

Jatkuvuutta tarjoava uramuoto on jälleen kerran kiinnostavin tapa sukeltaa moottoripyöräilyn maailmaan. SBK lähestyy aihetta hieman erilaisesta näkökulmasta kuin MotoGP. Viimeksi mainitussa pelaaja otti kantaakseen kuskin lisäksi myös tallipäällikön roolin. SBK istuttaa pelaajan tukevasti kuskin penkille ympärillä pyörivien asiantuntijoiden hoitaessa tallin pyörittämisen.

Matka alkaa alimmasta luokasta ja tarkoituksena on nousta SBK-luokan voittajaksi. Avainasemassa on maine, joka nousee tai laskee ajosuoritusten mukaan. Mitä korkeampi maine, sitä kiinnostuneempia myös korkeamman luokan tallit ovat pelaajan taidoista. Irtopisteitä voi kalastella loppusijoituksen lisäksi myös arkivihollisen kukistamalla tai kosiskelemalla yleisöä näyttävällä keulimisella.

Ura kulkee kisaviikonlopusta toiseen. Kuten oikeastikin, ensin harjoitellaan, sitten ajetaan aika-ajoja. Ennen varsinaista koitosta radalle pääsee vielä toisiin vapaisiin harjoituksiin, joita seuraa viikonlopun varsinainen koitos. Sessioita voi jättää väliin, mutta silloin menettää ison osan pelin viehätyksestä.

Harjoitukset ja aika-ajot ovat kuin elävästä elämästä. Aika kuluu, välillä käydään radalla, sitten tullaan taas takaisin pohtimaan tuloksia. Pyörän säätöjä voi muokata, mutta neuvoa voi kysyä myös insinööriltä, joka osaa tarjota perussäädöt niin kisaan kuin aika-ajoihinkin. Lisäksi kisainsinööri kuuntelee palautetta ja pyrkii vastaamaan pelaajan toiveisiin. Eikö pyörän käyttäytyminen mutkasta ulos tultaessa miellytä? Ei hätää, insinööriltä löytyy vastaus tähänkin pulmaan.

Välillä sessioihin on upotettu myös testaamista. Tiimi antaa tehtäväksi esimerkiksi radan kiertämisen käyttäen jarruja vain rajoitetun ajan. Onnistuessaan pelaaja palkitaan parannuksilla pyörään. Samalla oppii kuin huomaamatta hallitsemaan pyöräänsä entistä paremmin.

Simulaattorimaisempi näkökulma

Ajomallien vertaileminen ilman tosielämän kokemusta kaksipyöräisistä on tarkkaa puuhaa. Fysiikkamallin realistisuudesta on vaikea sanoa viimeistä sanaa, mutta SBK onnistuu silti alusta saakka myymään paremman illuusion moottoripyörän ajamisesta.

Täysillä simulaattoriasetuksilla pyörän kanssa saa olla jo alusta saakka tarkkana. Varomattomalla kaasun tai jarrun käytöllä kuski puree mutaa ja pyörä muuttuu ruohonleikkuriksi. MotoGP:n jarrutusmatkoilla pelaavaan mutta muuten anteeksiantavaan ajomalliin tottunut joutuu opettelemaan kikat uusiksi. Sillä ei ole niin väliä, onko malli yksi yhteen todellisuuden kanssa, kunhan pelaaja saadaan uskomaan illuusioon. Tämän SBK taitaa.

Pääosa ajoavuista on piilotettu kolmen eri realismitason taakse. Ratkaisu tuntuu kovin oudolta. Vaikka realismin määrän valinta on menuhelvetissä surffaamista selkeämpää, olisi paremmalle säätövaralle käyttöä.

Neljä eri vaikeustasoa skaalautuvat yhtä lailla erikoisesti. Voitin helpoimman vastuksen vasemmalla kädellä tehden eroa kilpailijoihin viitisen sekuntia kierroksessa. Vaihdettuani toiseksi helpoimmalle, amatööritasolle, turpaan tuli jatkuvasti, yhtä lailla sekuntitolkulla. Piipahdus verkkokisojen puolelle kertoi koruttomalla tavallaan sen, että vika on kuskissa, ei pelissä, mutta tasaisempi oppimiskäyrä auttaisi silti aloittelijoita pääsemään paremmin sisään peliin. Ainakin jos kyseessä on kaltaiseni niuhottaja, joka ei ajoapuihin koske ellei ole täysin pakko.

Verkkopelistä puheen ollen, kisoihin mahtuu kerrallaan kuusitoista kuskia, mikä on rahtusen MotoGP:n tarjontaa vähemmän. Vastineeksi verkkokisat toimivat. Ei servereillä nytkään mitään ruuhkaa nähdä, mutta seuraa löytyy silti kohtuullisen nopeasti. Verkkokoodi toimii lähes moitteettomasti ja kisoihin pääsee hyvin mukaan, oli kyse sitten yksittäisestä kilpailusta tai kokonaisesta verkon välityksellä käytävästä mestaruuskaudesta.

Yksinpelin puolella pelattavaa löytyy uratilan lisäksi myös yksittäisten kisojen, aika-ajojen tai mestaruussarjan muodossa. Mielenkiintoinen SBK Tour -pelitila kierrättää pelaajaa ympäri maailmaa selvittämässä tasaisesti vaikeammaksi muuttuvia haasteita. Tehtävänä voi olla esimerkiksi kierroksen selvittäminen tavoiteajassa samalla keulien vähintään 20 sekunnin ajan, jarrujen käytön rajoittaminen tai jokin muu vastaava. Onnistuneesta suorituksesta palkitaan muun muassa uusilla kypärämalleilla, legendaluokan kuskeilla ja uusilla radoilla.

Moottoripyöräilyn ystävien tilanne on muikea, sillä molempien merkittävien pelisarjojen tämän vuoden versiot ovat kerrassaan onnistuneita pelejä. SBK 2011:n rouheampi ajomalli vie kuitenkin kisan tällä kertaa hiuksenhienosti. Kun mieli tekee kaksipyöräisen sarviin, valinta kahden välillä on selvä. SBK on erinomainen ajopeli.

 

Lisää aiheesta

MotoGP 10/11 (PS3, Xbox 360)

SBK X: Superbike World Championship (PC, PS3, Xbox 360)

MX vs. ATV Reflex (PS3, Xbox 360)

Lue myös

Duke Nukem Forever (PC, PS3, Xbox 360)

Dungeon Siege 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Ferrari: The Race Experience (Wii)

Shift 2 Unleashed (PC, PS3, Xbox 360)

Test Drive Unlimited 2 (PC, PS3, Xbox 360)

 

Muropaketin uusimmat