Uusimmat

Shamu’s Deep Sea Adventures (DS)

17.10.2006 12:11 Eric Hartin

SeaWorldin vesipuisto on vaarassa. Poseidon, meren jumala, on päättänyt varastaa puistoa ylläpitävän taian ja nostaa Atlantiksen vanhaan loistoonsa. Shamulle jääkin vaatimaton tehtävä: pelasta SeaWorld ja koko maailma Poseidonin kynsistä.

Shamu’s Deep Sea Adventures on ennen kaikkea lasten tasohyppelypeli. Se ei tarjoa haastetta veteraaneille eikä edes yritä tarjota elämää suurempia kokemuksia.

Välillä tasohyppelyosuuksia on hajotettu laittamalla väliin erittäin yksinkertaisia pähkinöitä. Näihin ei tuhraudu aikaa paria minuuttia kauempaa, sillä pähkinät ovat tasoa ”laita neliö neliön muotoiseen koloon”. 

Sokkeloissa seikkaillen

Vaikka peli on selkeästi tehtailtu lapsille, on kontrolleissa rutkasti petrattavaa. Shamua ohjataan kosketusnäytöltä. Muita nappeja käytetään harvoin. Kosketusnäyttöä ei kuitenkaan tarvitsisi tämänkaltaisessa pelissä käyttää oikeasti lainkaan. Ongelmia tuottaa myös se, että komentojen tunnistus on paikoitellen lepsua. Annettu käsky voi muuttua helposti aivan toiseksi. Esimerkiksi spiraalista tulee helposti hyppy.

Dialogin yli ei voi hypätä, mikä on ratkaisuna outo. Se ei ole kovin iloinen yllätys, kun joutuu yrittämään kenttää uudelleen. Eikä juoni ole sillä tasolla, että sitä jaksaisi lukea pidemmän päälle. Haiskahtaa siltä, että tekijät ovat yrittäneet pidentää peliä väkisin.

Suurimmat ongelmat löytyvät ehdottomasti kenttäsuunnittelusta. Välillä ei ole selvää minne pitäisi mennä saati mitä pitäisi tehdä. Kentät ovat sokkelomaisia, eikä niissä tunnu muutenkaan olevan päätä eikä häntää. Oikean reitin löytäminen tuntuu olevan enemmänkin arpapeliä. Kentät vaativat lisäksi edestakaisin ravailua, mikä ei mitenkään auta muutenkin sokkelomaisen kenttäsuunnittelun takia. Suurin osa peliajasta kuluu oikean suunnan löytämiseen.

Läpi harmaan kiven

Audiovisuaalinen anti on mitäänsanomatonta. Musiikit luovat toimivan taustamölyn eikä äänissäkään ole kitinän aihetta. Graafisella puolella meno on huomattavasti rujompaa. Ongelma ei ole yksinkertaisissa grafiikoissa sinänsä vaan siinä, että grafiikkabugit eivät todellakaan ole harvinaisia. Shamu menee tuon tuostakin kallion läpi eikä ole harvinaista nähdä ilmassa leijuvia aarrearkkuja.

Vaikka peli onkin etupäässä lapsille suunnattu, se on kehnosti suunniteltu ja toteutettu kokonaisuus. Ratkottavista pähkinöistä tulee jopa mieleen, että lapsia aliarvioidaan pahemman kerran. Kentissä navigointi kun vaatii huomattavasti enemmän aivotyötä kuin ilmiselvät arvoitukset.

 

Tekijä: Humagade
Julkaisija: Activision
Testattu: Nintendo DS
Saatavilla: Nintendo DS, Game Boy Advance, PlayStation 2, Xbox
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.activisionvalue.com/titles/Shamu/