Uusimmat

Shattered Horizon (PC)

26.03.2010 15:30 Juho Anttila

Jos ansioluettelosta löytyy vuosien kokemus pelikoneiden suorituskyvyn testaamisesta, on vain ajan kysymys, koska mieli tekee kokeilla siipiään pelikehityksen puolella. Tulos suomalaisen Futuremarkin reviirinlaajennuksesta on Shattered Horizon, verkkoräiskinnän uusi ulottuvuus.

Kilpailu fps-rintamalla on kuitenkin ankaraa. Pelien kehittämisessä tarvitaan muutakin kuin teknistä osaamista. Löytyykö Futuremark Games Studion esikoisen hihoista huikean grafiikan lisäksi muitakin valtteja?

Lähtökohta astronauttikähinälle on herkullinen. Vuonna 2049 ihminen louhii kuu-ukkoa hieman liian syvältä ja seurauksena on melkoinen, sanoisinko jopa horisontin murskaava, katastrofi. Sirpaloitunut kuu, hylätyt avaruusasemat ja moni muu kiertoradalla killuva paikka muodostavat painottoman näyttämön, jolla kansainvälisen avaruusviraston ja kuumainareiden keskuskorporaation turvallisuusjoukot kamppailevat vähiin käyvistä resursseista.

Uusi ulottuvuus

Palaan kohta pelin hämmästyttävään graafiseen toteutukseen, mutta ensin muutama sana Shattered Horizonin esittelemistä uusista ideoista. Kiinnostavin näistä on painottomuus, joka muuttaa täydellisesti sen, miten pelaaja joutuu hahmottamaan ympäristönsä.

Liikkuminen ympäri kenttiä sujuu rakettirepun avustuksella. Tuttuja fps-kontrolleja on lihotettu muutamalla lisänappulalla. Ylös- ja alaspäin liukumisen lisäksi astronauttia voi kallistella vapaasti. Magneettipohjaiset kengät mahdollistavat kiinnittymisen mille tahansa tasaiselle pinnalle. Toisen katto on toisen lattia.

Kolmas ulottuvuus vaatii totuttelua, mutta oppi ei ole kontrolleista kiinni. Ohjaustuntuma on intuitiivinen ja hyvä, nappulat löytyvät oletusarvoisestikin helposti. Selkärankaansa joutuu sen sijaan kurittamaan, ennen kuin uusi näkökulma uppoaa alitajuntaan. Kuolema kun voi korjata nyt miltä suunnalta tahansa.

Kenttäsuunnittelu poikkeaa myös ymmärrettävistä syistä totutusta. Neljä alkuperäistä ja ilmaisen Moonrise-lisärin mukanaan tuomat neljä lisäkenttää tarjoavat kattavan näytteen siitä, mitä kiertoradalta voi katastrofin jälkeen löytyä. Avaruusasema, hylätty kuuhotelli, puoliksi louhittu asteroidi… Kentät ovat uskottavia, mutta ne toimivat myös pelillisesti hyvin.

Avaruudessa pukusi simuloi huutosi

Visuaalisuus on tunnelman luomisessa tärkeässä osassa. Shattered Horizon näyttää kieltämättä todella hyvältä. Kuka tahansa Nasan valokuvia katsellut tietää, kuinka kaunis maapallo on avaruudesta nähtynä. Sininen planeetta ja pirstoutunut kuu muodostavat tapahtumille upean taustan, mutta eipä pelikentän rakennelmien tarvitse hävetä vertailussa. Kaiken kruunaavat kerrassaan upeat valaistusefektit.

Vaisuhkon oloiset räjähdykset ja funktionaalisen karu kypäränäkymä muodostavat oikeastaan ainoan kauneusvirheen muuten virheettömässä kokonaisuudessa. Realismi ajaa näiltä osin liiankin vahvasti näyttävyyden ohitse.

Realismista puheen ollen, Shattered Horizon hoitaa kysymyksen avaruudessa kuuluvista äänistä ovelasti. Selityksen mukaan astronauttien puvut simuloivat taistelun äänet, jotta ympäröivä äänimaailma olisi helpompi hahmottaa. Teknologialla kikkaillaan muutenkin. Puvun voi kytkeä pois päältä, jolloin liikkuminen hidastuu ja tutkan kaltaiset apuneuvot poistuvat käytöstä, mutta samalla taistelija on vaikeampi havaita. ”Silent run” -tilan käyttämisestä onkin muodostunut tärkeä taktinen elementti.

Metapelipuutostauti

Shattered Horizon on sekä pelattavuudeltaan että ulkoasultaan parasta A-luokkaa. Lisäksi se on vielä hinnoiteltukin anteliaasti. Tästä huolimatta peli tuntuu kärsivän vakavasti peliseuran puutteesta. Täyden pelin löytyminen on harvinaista, suurin osa servereistä kolisee tyhjyyttään.

Suuren profiilin nettiräiskeet syövät pelaajia marginaalituotteelta, mutta syytä löytyy itse pelistäkin. Shattered Horizonista puuttuu tietty jatkuvuus, jota moderneissa nettipeleissä haetaan roolipelimäisellä hahmonkehityksellä. Siinä, missä vaikkapa uusimmassa Battlefieldissä kokemusta, saavutuksia ja uusia aseita pudotellaan vähän väliä, ja MAG:ssakin työstä palkitaan varusteparannuksin, joutuvat astronautit tyytymään yksinkertaiseen tasonnousuun, joka näkyy lähinnä arvonimenä.

Toki varusteparannusten puuttumista voidaan perustella tasapainotuksella ja sillä, ettei Shattered Horizonissa ole alunperinkään kuin yksi ase, sveitsiläisen linkkuveitsen lailla myös tarkkuuskiväärinä ja kranaatinheittimenä toimiva rynnäkkökivääri. Pelillisesti yllättävän toimiva ratkaisu ei jätä hahmoihin juuri päivitysvaraa.

Harmillinen juttu, mutta pelaajien koukuttamisen kannalta nykyään tuiki tärkeän metapelin puute aiheuttaa sen, että pelissä ei alkuinnostuksen jälkeen ole samanlaista imua kuin kilpailijoissaan. Tämä johtaa taas pelaajapulaan, joka laskee pelimotivaatiota entisestään. Tämä on valtava sääli, sillä Futuremarkin astronauttihippa ansaitsisi jo pelkällä veitsenterävällä toteutuksellaan huomattavasti enemmän huomiota kuin mitä sille nyt on suotu.

Jos hieman erilainen fps kiinnostaa, Shattered Horizonia ei silti kannata missään nimessä jättää virtuaaliselle kaupan hyllylle pölyttymään. Edullisesta pelistä löytyy rutkasti potentiaalia ja tekijöillä tuntuu myös riittävän päivityshaluja, joten lisäsisältöäkin on toivottavasti vielä luvassa. Vaikka terävin addiktoivuus puuttuukin, kelpaa peli silti mainiosti vähintään satunnaiseksi viihteeksi.

 

Tekijä: Futuremark Games Studio
Julkaisija: Futuremark
Testattu: PC Windows 7, Phenom 9850+, 3 Gt muistia, Radeon HD4870 X2
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows Vista tai Windows 7, Intel E6700 Core2 Duo or AMD 5600 X2, Geforce 8800GT or ATI HD3870, 2 Gt muistia, 1.5 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia: 2-32
Pelin kotisivu: http://www.shatteredhorizon.com
Juho Anttila

 

 

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

Lisää aiheesta

Shattered Horizon -ennakko (PC)

Suomalaisen Futuremarkin ensikosketus pelimaailman puolelle tarjoilee kaikille tiimipohjaisen räiskinnän ystäville kosolti painotonta asiaa kuukonfliktin tiimoilta. Kurkistimme, onko luvassa suuri askel myös suomalaiselle peliteollisuudelle.

Futuremarkin esikoinen on Shattered Horizon

Espoolainen Futuremark Games Studio kertoi alkuvuodesta astuvansa mukaan pelibisneksen eturintamaan. Yhtiö on nyt paljastanut ensimmäisen pelinsä julkisuuteen. Se on moninpelattava toimintapeli Shattered Horizon.

Futuremark mukaan pelibisneksen raskaaseen sarjaan Remedyn ja Recoilin rinnalle

Futuremark on talon sisäisen pelinkehitysstudionsa myötä hyppäämässä mukaan pelibisnekseen. Murojen on kuitenkin turha pissata valkoista, firman virkaa tekevien mukaan luvassa ei ole uusia Crysiksiä. Sen sijaan Futuremark Games Studio aikoo hyödyntää yrityksen benchmark-osaamista täysin päinvastaisesti: huippuunsa optimoitujen sulavien pelien kautta.

Lue myös

Aliens vs. Predator (PC, PS3, Xbox 360)

Battlefield: Bad Company 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Blur-ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

East India Company: Privateer (PC)

Just Cause 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Star Trek Online (PC)

StarCraft II -moninpeliennakko (PC)

Supreme Commander 2 (PC, Xbox 360)