Uusimmat

Silent Bomber (PSX)

27.04.2000 22:35 Jukka O. Kauppinen

Silent Bomber on Studio 3:n ja Virgin Interactiven yhteistyön tuloksena syntynyt Playstationille toteutettu 3D-räiskintä, jossa ilkeät androidit valtaavat tulevaisuuteen sijoittuvaa maailmaa. Tehtävänä on tottakai estää moiset aikeet ja todistaa jälleen ihmisen olevan luomakunnan kiistaton kruunu.

Synkkään futuristiseen maailmaan sijoitetussa pelissä kieroutuneet robotit kontrolloivat planeetan teollistuneita alueita, mutta ote on kiristymään päin ja erikoisjoukkojen pommieksperttiryhmiä lähetetään jatkuvasti sabotoimaan peltiheikkien suunnitelmia.

Pelissä ohjataan Jutah -nimistä valkotukkaista tyttöstä. Jutahilla on henkilökohtaisia selvittämättömiä asioita Dante -nimisen väärällä puolella olevan komentajan kanssa. Dante näet pakotti Jutahin tappamaan viattomia ihmisiä erään hyökkäyksen yhteydessä ja nyt on koston aika. Mukaan lähtee iskuryhmä, jotka avittavat pelin kuluessa avaamalla ovia ja pitämällä tarinankulkua yllä.

Tavallisista räiskintäpeleistä poiketen Silent Bomberissa tapetaan porukkaa miinojen avulla. Tämä saattaa tuntua aluksi hieman oudolta, mutta käyttöliittymä on suhteellisen yksinkertainen omaksua. Miinoja voi pudottaa maahan tai heittää kiinni viholliseen ja räjäyttämisen voi hoitaa jälkikäteen. Mukava juttu sinällään, ettei tarvitse itse seisoskella keskellä räjähdystä.

Perusmiinaan on saatavilla lisäpotkua pitkin peliä, jotka muuttavat miinan aikaansaaman tuhon laatua. Näitä power-uppeja ovat muun muassa napalmimiina, joka kylvää tulista tuhoaan laajalle alueelle, sekä anti-gravity -miina, joka luo eräänlaisen mustan aukon alueelle. Tämä aukko imee energiaa vihollisesta ja tepsii myös kaikkiin pahiksiin. Ongelmana on ainoastaan se, että tehostettuja miinoja ei saa tarttumaan kiinni vihulaiseen, joten on käytettävä tarkkaa harkintaa, strategiaa ja ajoitusta jotta efekteistä saisi parhaan mahdollisen hyödyn irti. Miinojen järkevästä käytöstä saa myös lisäpisteitä.

Muina tehostimina pelissä toimivat E-Chipit, joiden avulla voi jokaisen kentän lopussa parantaa hahmon suorituskykyä kolmella eri osa-alueella, jotka ovat Bomb, Range ja Shield. Bomb -atribuuttia nostamalla saa miinavyöhön lisää tilaa, jolloin voi asettaa enemmän kuin kaksi miinaa kerrallaan. Range kasvattaa sananmukaisesti heittoetäisyyttä ja Shield lisää vahingonsietokykyä.

Kuten todettu, kontrollit ovat helposti ja nopeasti opittavissa ja siihen tarkoitukseen on pelissä myös harjoitustehtävä. Ja harjoitella kannattaa, sillä peli on todella vaikea pelata läpi. Onneksi Silent Bomberin juuret ulottuvat hallipeleihin asti, joten kuoltuaan on mahdollista jatkaa siitä mihin jäi, eikä tarvitse tahkota koko kenttää alusta asti uudelleen. Silent Bomber julkaistaan toukokuussa ja vahvasti näyttää siltä että tästä saattaa hyvinkin tulla hitti. Omat johtopäätöksenne toiminnan intensiteetistä voitte vetää katsottuanne parin minuutin mittaisen videon pelitoiminnasta. Imurointi onnistuu klikkaamalla tästä.

 

Tekijä: Virgin Interactive
Julkaisija: Studio 3

Muropaketin uusimmat