Uusimmat

Silverfall (PC)

01.06.2007 12:22 Jukka O. Kauppinen

Blizzardin Diablo-pelien käytännössä synnyttämän, toimintaroolipeleiksi kutsutun lajityypin suosiota on äkkiseltään vaikea selittää. Mikä saa pelaajat pelistä toiseen sortumaan minimaalisella tarinalla höystettyyn, monotoniseen hiirenklikkailuun minimaalisilla palkinnoilla.

PC-roolipelien tila on ollut näiden niin sanottujen action-RPG -pelien eli toimintaroolipelien esiinmarssin myötä toisinaan jopa suorastaan irvokas, kun alustan kaikki pelit ovat olleet luonteeltaan monotonisia toimintanaksutteluita. Tällainen on myös Monte Criston uutukainen Silverfall.

Vaikka Silverfall-kaupungin ympäristöstä alkunsa saavan pelin tarina, hahmot, ympäristöt ja lähes kaikki muu mahdollinen ovat kuin suoraan lajityypin kliseiden oppikirjasta, erottuu Silverfallin maailma yhdellä positiivisella tavalla. Se ei nimittäin ole ihan tyypillinen miekkaa ja magiaa viljelevä fantasiamaailma, vaan lähempänä Arcanum-henkistä Steampunk-meininkiä.

Päivän sana on siis taikuuden ja toisaalta korkean teknologian välinen kahtiajaottelu. Pelaajan hahmonkehityksen kannalta olennainen osa onkin valita, kummasta suunnasta tämä ammentaa voimansa.

Harvinaisempaa Steampunk-henkistä asetelmaa lukuun ottamatta kyseessä on siis tuiki tavallinen lajityyppinsä edustaja. Hirviöitä, kerättäviä esineitä ja muuta lajityypin perustauhkaa riittää yllin kyllin, joten pohjimmiltaan asioiden pitäisi olla siis kunnossa, jos lajityypin pelit kolahtavat ylipäänsä.

Valitettavasti pelin suurimmat ongelmat liittyvät Monte Criston tekniseen osaamiseen. Vaikka pelin persoonallinen graafinen ulkoasu onkin ilo silmälle, on grafiikkamoottori itsessään  näyttävyyteensä nähden aivan liian raskas. Tätäkin suurempi ongelma ovat kuitenkin hermoja raastavat kamerakontrollit sekä varsin runsaslukuiset bugit, joista iso osa onneksi korjattavissa päivityksillä.

Silverfall ei missään tapauksessa ole huono peli, se on vain käytännössä kaikilla kuviteltavissa olevilla tavoilla niin kovin keskinkertainen. Poikkeuksellinen asetelma ja sinänsä mukavan persoonallinen grafiikkatyyli eivät vielä riitä painamaan teknistä haparointia villaisella. Lopputulosta voikin suositella ainoastaan kovimmille toimintaropefaneille. Jos lajityyppi kiinnostaa ja on ennestään tuntematon, tutustukaa mieluummin Titan Questeihin tai vielä vanhempaan Sacrediin.

 

Tekijä: Monte Cristo / KievGames
Julkaisija: Atari
Testattu: P4 2,8 Ghz, 1 Gt RAM, 256 Mt näytönohjain
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: 2 GHz prosessori, 512 Mt RAM, 128 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1-8
Pelin kotisivu: http://www.silverfall-game.com

 

 

Lue lisää eDomesta

Baldur’s Gate: Dark Alliance (Xbox)

Baldur’s Gate: Dark Alliance II (Xbox)

Mage Knight Apocalypse (PC)

Neverwinter Nights: Infinite Dungeons (PC)

Sacred (PC)

Titan Quest: Immortal Throne (PC)

Titan Quest (PC)

Untold Legends: The Warrior’s Code (PSP)

Untold Legends: The Brotherhood of Steel (PSP)

Toimintaroolipelien aatelia?

Katso tilanne vastaamatta