Uusimmat

STALKER – Shadow of Chernobyl -ennakko (pc)

01.08.2006 09:00 Muropaketin toimitus

STALKERE3-messuilla nähtiin tänäkin vuonna monipuolinen valikoima erilaisia pc-pelejä. PCpelaajan toimitus testasi messutarjontaa ja jututti paikalla olleita pelintekijöitä. Aloitamme katsauksen jo epäonnistuneeksi projektiksi uskotulla S.T.A.L.K.E.R:illa, jota esiteltiin messuilla suljettujen ovien takana. Myös PCpelaajan silmissä vaporware-leiman saanut science fiction -räiskintä yrittää nyt uutta tulemista.

Duke Nukem Forever, Daikatana ja S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl. Valtavaa hypeä nostattaneiden ja ikuiseen kehitysprosessiin juuttuneiden ammuskelupelien lista on synkeä. S.T.A.L.K.E.R.-räiskinnän suunnittelu aloitettiin jo vuonna 2001 ja se piti julkaista kaksi vuotta myöhemmin. Peli on pitänyt ilmestyä kauppoihin jo tänäkin vuonna, mutta nyt vaikuttaa että se todella valmistuu. Mikä on muuttunut?

Vastaus istui pelin esittelykopin nurkassa E3:ssa. Julkaisija THQ kyllästyi ukrainalaisen GSC-pelifirman vetkutteluun, ja lähetti tuottaja Dean Sharpen pistämään pelintekijät ruotuun. Kysymykseen siitä, mihin S.T.A.L.K.E.R. on jumiutunut kolmeksi vuodeksi, Sharpella oli heti vastaus.

– Monelle näistä pelintekijöistä S.T.A.L.K.E.R. on kuin heidän koko elämänsä tai oma lapsensa. Kaikki mahdolliset ominaisuudet yritettiin saada peliin mukaan. S.T.A.L.K.E.R. yritti olla liian monta erilaista peliä yhtä aikaa..

Äärimmäisen kunnianhimoisista lähtökohdista aloittanut S.T.A.L.K.E.R. levisi tekijöiden käsiin. Esimerkiksi vapaamuotoisen pelaamisen korostaminen meni niin pitkälle, että tietokoneen ohjaamat hahmot läpäisivät pelin tarinan ennen pelaajaa. Sharpen käskystä pelin monimutkaisuutta karsitaan edelleen, jotta S.T.A.L.K.E.R. valmistuisi joskus.STALKER 1

Pelinä se on toki edelleen kunnianhimoinen. Pelialueena on 30 kertaa 10 kilometrin laajuinen alue Tsernobylin ydinreaktorin vierellä. Jokin outo voima on muuttanut paikan ”vyöhykkeeksi”, jolla riehuvat oudot mutantit ja fysiikan lakien vääristymät. Stalkerit ovat uskalikkoja, jotka tutkivat vyöhykettä ja etsivät sieltä arvokkaita esineitä.

E3:ssa nähty esitys keskittyi lähinnä todistamaan, että S.T.A.L.K.E.R. on todellakin oikea ja toimiva peli. Toiminta alkoi pelaajan kanssa liitossa olevan stalker-joukon ja armeijan joukkojen välisellä taistelulla. Vaikka tekoälyäkin on karsittu, ryhmittymien välinen taistelu oli yhä arvaamatonta. Sen aikana saatiin myös näyttöä siitä, että peli ei ole edelleenkään liian helppo. Peliä esitellyt ohjelmoija kuoli useampaan kertaan ammuskelun aikana. Useaan kertaan nähty taistelu päättyi kerran myös siihen, että liittolaiset tappoivat armeijan miehet ennen kuin pelaaja ehti mukaan toimintaan.

Esittelyn aikana katsottiin usein pelin tavaravalikkoa. Ruumiita tutkittiin jatkuvasti, jotta ammuksia ja ensiaputarvikkeita riittäisi. Erilaiset aseet, ammuslaatikot ja tavarat täyttivät nykymuodossaan sekavan oloisesti koko ruudun. Sharpen mukaan tavaranhallintaakin yksinkertaistetaan, mutta ainakin nyt vihollisilta löytyvät kitarat ja votkapullot lisäsivät mainiosti realismia.

On selvää että S.T.A.L.K.E.R:in tekninen toteutus ei vertaudu yhtä edullisesti kilpailijoihin kuin kolme vuotta sitten. E3-demon perusteella se on pätevästi toteutettu realistinen ammuskelupeli, jossa voiton avaimet ovat varovaisuudessa sekä suojan ja kranaattien käytössä.

STALKER 3

Pelintekijöitä eivät kuitenkaan huoleta vertailut Half-Life 2:een tai tulevaan Crysikseen. Heillle S.T.A.L.K.E.R. on selviytymispeliä roolipeli- ja jännitysmausteilla. Liian vaikeaa selviytymisestä ei enää haluta tehdä. Sharpen mukaan nälkään ja janoon kuoleminen on myös poistettu ja eri ammustyyppien vähentämistäkin harkitaan. Valtava pelimaailmakaan ei ole enää saumaton, vaan se on jaettu neliökilometrin laajuisiin karttoihin.

Vaikka esittelyssä ei nähtykään kuin radioaktiivista kuonaa, Sharpe vakuutti että luonnonlakien vääristymiä etsitään edelleen pultteja heittelemällä. Kaikkia odotettuja ominaisuuksia ei siis ole onneksi karsittu. Samaten mukana ovat edelleen mainejärjestelmä ja loputtomasti lisä tekemistä luova tehtävägeneraattori.

Peliin luvataan edelleen hirviöitä, joiden ihmevoimat tekevät taistelusta vaarallista. Jotkut olennot osaavat heitellä esineitä pelaajaa kohti telekineettisesti ja toiset osaavat vaikeuttaa pelaajan tähtäämistä telepaattisesti. Esityksessä nähtiin vain yksi hirviö, mutta se oli lupaava. Verenimijäksi kutsuttu lonkeromutantti oli monin verroin vaarallisempi ja kestävämpi kuin parista luodista kaatuvat perussotilaat.

S.T.A.L.K.E.R:iin lupaillaan edelleen tukevan myös 32 pelaajan moninpeliä, mutta siitä ei E3:ssä nähty mitään.

Sharpen vakuuttavuudesta ja suhteellisen toimivasta peliesityksestä huolimatta eräs kysymys jäi vaivaamaan: onko aivan varmaa että S.T.A.L.K.E.R. on oikea peli eikä pelkkää olematonta vaporwarea? Sharpe vastasi epäröimättä.

– Täysin varmaa.

STALKER 2

GSC Gamesin Oleg Yavorsky harmitteli haastattelussa, että monia innostavia ominaisuuksia oli yksinkertaisesti pakko poistaa pelistä. Esimerkiksi yksinpelin muuttaminen moninpelattavaksi yhteistyökampanjaksi olisi vaatinut aivan liikaa työtä.

– Tietyt ominaisuudet, kuten autojen tankkaaminen käsin, pakottivat pelaajan turhaan mikromanagerointiin. Vaati paljon testaamista selvittää mitkä pelin ominaisuudet ovat oikeasti tarpeellisia ja hauskoja.

Yavorsky kertoi, että GSC on ottanut opikseen koko sotkusta.

– Ymmärsimme että pelaajat eivät välitä pelin eri toimintojen määristä. He haluavat kiinnostavan pelin, jonka eri osa-alueet toimivat hyvin yhdessä.

Pelin ominaisuuksia ei ole kuitenkaan pelkästään vähennetty, vaan jotain uuttakin on nyt mukana.

– Faniemme toivomuksesta lisäsimme pelin aseisiin rautatähtäimet.

Muropaketin uusimmat