Uusimmat

Steel Fury – Kharkov 1942 (PC)

30.12.2008 13:15 Jukka O. Kauppinen

Venäläiset pelistudiot eivät arkaile aiheita, joihin läntisiä pelitaloja ei saataisi tarttumaan sitten millään. Lento- ja panssarivaunusimulaatiot ovat olleet jo pitkään lähinnä venäläisstudioiden kauraa, vaikka jokunen pieni länsimainenkin indieputiikki yhä yrittää.

Itärintaman suursotaa kesällä 1942 kuvaava Steel Fury – Kharkov 1942 on tästä hyvä esimerkki. Samalla se on hieman surullinenkin esimerkki pienen budjetin venäläisestä pelikehityksestä.

 

Pienet sikäläiset puljut tekevät usein ideatasollaan mielenkiintoisia pelejä, joiden toteutus vain ei oikein yllä toivotulle tasolle. Pelisuunnittelussa on pulmia ja bugeja piisaa. Niinpä myös Kharkov 1942 on peli, joka löytää muotonsa vasta päivitysten ja käyttäjien modailun avulla.

Sotaa noidankattilassa

Lähtökohdaltaan Steel Fury on jopa eeppinen peli. Siinä soditaan hurjassa noidankattilassa, jossa vihollisia tulee joka puolelta. Pelaaja hyökkää, puolustaa, vastahyökkää ja perääntyy. Tunne kuitenkin puuttuu. Taistelut ovat sarja yksittäisiä kahakoita, eivät osa suurtaistelua.

Lisäksi pelisuunnittelu jättää paljon toivomisen varaa. Peli on tehty helpommalla mahdollisella tavalla, miettimättä kunnolla kokonaisuutta. Käyttöliittymä on monin tavoin antiikkinen ja pelattavuus tarjoilee ikäviä yllätyksiä. Esimerkiksi tekoäly saa pelaajan raivostumaan monet kerrat, kun asiat eivät mene käskyjen mukaan. Vaunumiehistö pyörittää peukaloa perseessään ja tekee mitä huvittaa, minkä takia pelaaja joutuu usein astumaan muka-automaattisesti toimivien vaunumiesten rooliin.

Kaiken huipuksi pelaaminen on joskus jopa pitkäveteistä, vaikka sen ei luulisi olevan mahdollista hyvässä panssarisimussa. Epäselvästä puhumattakaan. Ohjekirja ja alun opastusvaihe jättävät niin monta asiaa epäselviksi, että pelaaminen on lopulta vain pitkä sarja opettelua käytännön kovassa koulussa. Se ehkä toimii taistelukentällä – mutta pelaajat maksavat viihtymisestä.

No, ei tilanne ihan niin surkea ole. Pelin visuaalit luovat upeaa taistelukentän tunnelmaa. Taistelukenttä elää ja muuttuu ympärillä. Metsänrajasta puskeva vihollisen jalkaväki telavaunuineen ja tukevine panssareinaan saa perseen palelemaan, etenkin kun ampuja keskittyy ampumaan jalkaväkeä eikä sivustaan ryömivää sakuvaunua. Pelissä on tiettyä fiilistä ja runsasta potentiaalia. Tätä on kuitenkin tehty tosissaan, tavoitteena oikeasti realistinen ja haastava panssarisimu.

Kharkovista haluaisi pitää, sillä kunnon panssarisimuja ei tosiaankaan kasva joka oksalla. Mutta bugit, epäloogisuus ja pelattavuuden ongelmat syövät siltä terän. Pelastusrengas on kuitenkin jo havaittu, sillä moni vähän näppärämpi historianharrastaja on tarttunut Kharkoviin. Erilaiset modit tuovat peliin uusia karttoja, taisteluja, kulkuneuvoja ja pelattavuutta parantavia muutoksia. Virallisten päivitysten kera ne toivon mukaan tekevät Kharkovista oivan sotasimulaation.

 

Tekijä: Discus Games & Graviteam
Julkaisija: Lighthouse
Testattu: PC Windows XP, Athlon 64 X2 3800+, 2 Gt muistia, GeForce 7900GT
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP/Vista, 3,0 GHz P4/AMD Athlon, 512 Mt muistia, 128 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.lighthouse-interactive.com/Steel-Fury

Jukka O. Kauppinen

 

Lue myös

Buzz! Brain Bender (PSP)

Grand Theft Auto IV (PC)

Quantum of Solace: The Game (PS2, PS3, 360)

Red Alert 3 (360, PC)

Sacred 2: The Fallen Angel (PC) 

Sid Meier’s Civilization IV: Colonization (PC) 

Talvisota: Icy Hell (PC) 

World of Warcraft: Wrath of the Lich King (Mac, PC)

 

Panssarisimut ovat...

Katso tilanne vastaamatta