Uusimmat

Stoked (Xbox 360)

30.12.2009 14:30 Antti Mutta

Kun kuulin uudesta lumilautailupelistä, olin todellakin sen nimen mukaisesti stoked, täpinöissäni. Olisiko tässä vihdoin manttelinperijä SSX:lle, snoukkapelien kiistattomalle kuninkaalle? Sitten tuli itku. Euroopan julkaisusta ei ollut tietoakaan. Nyt parin vuoden jälkeen julkaisija on vihdoin löytynyt. Mutta kannattiko innokas odottelu? Kyllä ja ei… 

Ensin hyvät uutiset. Stoked on parempi kuin viimevuotinen Shaun White Snowboarding. Vuoret ovat upeita, puuteri pöllyää ja oma hahmo saa lumipeitteen kaatuessaan hankeen. Snoukkaaminen sujuu vaivatta ja on hauskaa. Hahmoa voi muokata ja vaatteita ansaitaan pelissä edistymällä. Musiikkivalikoimakin on kerrassaan mainio, valovuoden parempi kuin EA:n pelien tasapaksut hittilistat. 

Pelillisten perusasioiden suhteen Stokedissa ei olekaan kritisoitavaa. Siksi sitä on helppo suositella kovimmille snoukkapelifaneille.  Ei kannata kuitenkaan innostua liikaa. Syynissä ei ole uusi SSX tai edes Amped, vaikka jälkimmäisen tekijätiimin ohjelmoija onkin pelin Amerikan julkaisijalla töissä. Stokedissa on paljon kehittämisen varaa, mutta se on lupaava alku, jos tästä kehkeytyy sarja. 

Ei tunteella, ei taidolla 

Ensinnäkin trikit ovat visuaalisesti valjuja. Hidastuksen tai kamerakulman vaihdon kaltainen hehkutuskeino oikeassa kohtaa saisi yrittämään temppuja muutenkin, kuin pisteiden metsästyksen vuoksi. Jos oikeasti hyppäisi 360 asteen japanin jälkeen reiliin ja siitä vielä takaperin flipillä mäkeen, jäisi orgasmikin tunteena kakkoseksi. Stokedissa tempaus on yhtä palkitsevaa kuin hiihtohississä istuminen. 

Ja onnistumisen tunnehan on kaikissa urheilupeleissä se tärkein juttu. Stokedin tapauksessa tällä  on ehkä vielä suurempi merkitys, sillä se selvästi yrittää olla SKATE:n lumilautailuversio. Rullalautailusarjan peleissä pelkkä skeittaaminen on niin hauskaa, että pisteiden kerääminen ja tehtävien tekeminen jää kauas kakkoseksi. Yksi syy tähän on lähes täydellisesti haastavan ja hauskan tasapainotteleva analogiohjaus. 

Sama kontrollointitapa on kopioitu Stokediin yksinkertaistetulla tavalla. Vasemmalla tatilla ohjataan lautailijaa, oikealla irtoavat temput. Jälkimmäisten valikoimaa laajennetaan liipasinnapeilla. SKATE:sta tuttua pikkutarkkaa analogiohjaimen pyörittämistä ei tarvita. Yksi ilmansuunta kerrallaan määrää, millainen temppu seuraavaksi tehdään. Helppoa, muttei haastavaa, millään tasolla. 

SSX:stä on puolestaan lainattu hahmon pyörimisen nopeutustapa. Jos pyörimäsuuntaan ei ennakolta valmistaudu, snoukkasankari tekee halutun, esimerkiksi 360 asteen kiepin hyvin hitaasti. Kun on ennakkoon ohjannut ottamaan vauhtia, jopa maaginen 1080 astetta on mahdollinen. Tämä ja analogiohjaimen pientä liikettä vaativa laudan etu- tai takaosalla laskeminen ovat Stokedin hankalimmat temput. Vaikeustaso ei siis ole korkealla. 

Amatöörimäinen alku 

Stokedin suurin slämi ei kuitenkaan liity ohjaukseen, vaan pelin rakenteeseen. Perinteiseen tapaan tavoite on nousta amatöörilaskijasta ammattilaiseksi. Mutta, mutta. Aloittelijavaiheesta on tehty järkyttävän pitkä.

Itse asiassa niin pitkä, että  on vaikea syyttää, jos edes aloittelijavaihetta ei jaksaa pelata läpi. Pelaajan on kerättävä 66 pistettä, jotka kertyvät yksi, maksimissaan kaksi, kerrallaan kolmen vuoren useammalle rinteelle ripotelluista haasteista. 

Haastepaikat on etsittävä, ja vaikka tämä ei ole vaikeaa, on näiden ohi laskeminen helppoa. Sitten matkataan taas helikopterilla ylös ja etsitään missattu paikka uudelleen. Vaiva olisi sen arvoinen, jos tehtävissä olisi vaihtelua. Tietyn pistemäärän ylitys on yleisin haasteista. Vain tavat muuttuvat. Välillä on tehtävä trikit reiliin tai pelkästään gräbit käyvät. Väsyttävää. 

Uskomattomin moka tekijöiltä  on kuitenkin etenemisen merkkaus, tai siis sen puute. Pelaaja ei koskaan tiedä, milloin 66 pistettä on täynnä. Kiinnostus MMO-pelien grindausta vastaavaan työhön tippuu nollaan heti kättelyssä, vaikka ammattilaisura ja tämän jälkeen aukeavat temput houkuttavatkin. Tähän soisi jonkinlaisen korjaavan patchin, mutta tätä ei ole tiedossa. Ensitietojen mukaan amatöörimäinen lapsus ei korjaudu edes keväällä julkaistavaan Big Air Edition –erikoisversioon. 

Stoked on tällaisenaan peli toiveikkaalle snoukkaajalle. Sellaiselle, joka etsii epätoivoisesti uutta virtuaalirinteiden valtiasta. Eikä Stoked olekaan huono ehdokas, vaikka kruunu jääkin saamatta. Vaatii silti rautaisia hermoja, jotta tie ammattilaisuraan avautuu. Eikä silloinkaan varsinainen urakka muuksi muutu, vain valintojen määrä kasvaa. En ole enää stoked, mutta ehkä mahdollisen jatko-osan julkistus saa taas odotukset korkeammalle. 

 

Tekijä: Bongfish
Julkaisija: Zushi Games/Destineer
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: Xbox 360
Pelaajia: 1-8
Pelin kotisivut: http://www.gettingstoked.com
Antti Mutta

 

Lue myös

Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash-Up (PS2, Wii)

Saw (PC, PS3, Xbox 360)

Fairytale Fights (PS3, Xbox 360)