Uusimmat

Storm (PC, PS3, Xbox 360)

03.09.2013 15:00 Tero Lehtiniemi

Tekijä: Eko Software
Julkaisija: Indiepub Entertainment
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1
Muuta: Ladattava peli, hinta 9,99 euroa
Pelin kotisivu: http://www.indiepubgames.com/game/Storm
Arvostelija: Tero Lehtiniemi

Vanhana, hippejä vihaavana taidelukiolaisena minun pitäisi periaatteessa vihata kaikkia taidepelejä. Jostain kumman syystä monet niistä kuitenkin vetoavat minuun. Erityisesti Thatgamecompanyn Flowerin eteerisyys ja Journeyn minimalistinen mystisyys ovat malliesimerkkejä siitä, kuinka hyvä taidepeli tehdään.

Eko Softwaren Storm on peli, joka yrittää olla jonkinasteinen yhdistelmä Angry Birds-tyylistä fysiikkapuzzleilua ja Flowerin kukkaisteemaa. Hyvään fysiikkapuzzleen eivät kuitenkaan riitä rauhallinen fiilistelymusa tai kaunis grafiikka, vaan lisäksi pitäisi olla myös sitä fysiikkaa ja niitä puzzleja.

Stormin idea on kutakuinkin tämä: pelaaja on jonkin sortin myrskynhenki, jonka tehtävänä on kuljettaa yksinäinen siemen kunkin kentän lopussa odottavalle hedelmälliselle maaperälle. Kenttien edetessä vuodenajat vaihtuvat, tuoden eteen uusia haasteita ja vaaroja.

Apuna henkiolennollamme on erilaisia luonnonilmiöitä, kuten sadetta, ukkosta ja tuulta. Siemen reagoi luonnonilmiöihin eri tavoin, ja näiden voimien luova yhteensovittaminen on ensiarvoisen tärkeää. Valitettavasti pelkästään tämä ei riitä.

Storm nimittäin ontuu yhdessä merkittävässä fysiikkapuzzleilun osa-alueessa: fysiikassa. Vaikka kentät ovat pullollaan myrkkyä, kuiluja ja ties mitä vaaroja, pelaajan suurimmaksi uhaksi muodostuu epävarma kontrollimekaniikka ja arvaamaton fysiikka. Eri voimien kohdistaminen on epätarkkaa, ja siemen reagoi voimiin välillä vähän miten sattuu.

Pahimmillaan kontrollien ja niillä ohjattavan siemenen reagoinnin epävarmuus johtavat koko kentän uudelleenaloitukseen. Ongelma olisi noin murto-osan nykyisestä, mikäli pelaaja voisi palata aikaan ennen edellistä toimintaa. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan sopinut arvon taiteilijoiden visioon.

Kontrollien epävarmuus jatkuvasti vaikeutuvilla kentillä on lähes koko pelin pilaava ongelma, mikä on sääli, koska fiilis on muutoin kunnossa. Osa puzzleista on suorastaan nerokkaita, ja audiovisuaalinen toteutus tukee luontofiilistelyä täydellisesti. Luonnollisesti siemenen saaminen maaliin vaikeuksienkin kautta tuottaa aina ansaitusti suurta mielihyvää, ihan niin kuin oikeassakin elämässä.

Stormin hintalappu ja välillä raivostuttavat kontrolliongelmat tekevät siitä tällä hetkellä pelin, jota ei oikein uskalla suositella kenellekään. Eteerinen luontofiilistely ei oikein pääse tavoitteeseensa, jos se samalla aiheuttaa pelaajalle kaikkia puita ja kaikkea luontoa kohtaan kohdistuvaa vihaa ja raivoa. Sen ongelmat ovat kuitenkin päivityksellä korjattavissa, mutta sitä odottaessa suosittelen että siemenleikit hoidetaan jossain muualla.

 

Lisää aiheesta

Angry Birds Trilogy (PS3, Xbox 360) 

CastleStorm (PC, Xbox 360)

Flower (PS3) 

Lue myös

Brothers: A Tale of Two Sons (PC, PS3, Xbox 360)

Lost Planet 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Serious Sam Collection (Xbox 360)

Splinter Cell Blacklist (PC, PS3, Xbox 360)

Total War: Rome II (PC)

 

Muropaketin uusimmat