Uusimmat

Street Fighter X Tekken (PC, PS3, Xbox 360)

13.03.2012 15:10 Eric Hartin

Tekijä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Testattu: PlayStation 3, Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, PS Vita, Xbox 360
Pelaajia: 1-4 (samalla konsolilla), 2-4 (internetissä)
Pelin kotisivu:http://www.streetfighter.com
Arvostelija: Eric Hartin

25-vuotisen taipaleensa kunniaksi Capcomilla on todennäköisesti suuria suunnitelmia Street Fighter -sarjalleen. Juhlavuosi vain alkaa hieman odotettua vaisummin, sillä hehkutettu Street Fighter X Tekken ei aivan vastaa odotuksia. Kyseessä on pohjimmiltaan vain edellinen Street Fighter, jonka ydin on kokenut verrattain konservatiivisia muutoksia.

Pienten muutosten päälle on lisätty mahdollisuus kontrolloida toista hahmoa ja Tekken-tyyliä löyhästi mukailevat hahmot. Näillä saadaan aikaan peli, joka on pitkälti tiimipohjainen Street Fighter, mutta jossa on mukana vahvasti Street Fighter -tyyliä noudattavat Tekken-hahmot.

Tekken-fanit tulevat pitkälti pettymään, sillä Street Fighter X Tekkenin yhteydet Tekkeniin ovat pelimekaanisella tasolla lähinnä kosmeettisia. Tekkenistä tuttu vastustajien pallottelu ilmassa on mahdollista, joskin järjestelmässä on omat rajoitteensa. Tämä silti tarkoittaa sitä, että combot ovat suhteellisen pitkiä; monet pystyvät ketjuttamaan liikkeitä suhteellisen pitkälle yksinään, mutta kaverin kanssa liikesarjan pituus voi parhaimmillaan tuplaantua.  Silti, taustalla tikittävä peli on moottorin tasolla pitkälti Street Fighter – tai tarkemmin Street Fighter IV.

Jalokivet ovat taistelijan paras ystävä

Tätä fiilistä vahvistaa pelin graafinen ulkoasu, mikä on nostettu suoraan edellisestä Street Fighter -pelistä. Ulkoasua on hieman hiottu, mutta se näkyy vain ihan pieninä detaljeina, eikä pikakatsauksella peliä erottaisi Street Fighter IV:stä. Erot näkyvät vasta oikeasti pelatessa. Ensiksi huomaa, että peli on aiempaa hieman hitaampi, combot ovat pitkiä ja comboista saatava vaurio on isoa.

Pitkät combot ja iso lämä ovat tarpeellisia, sillä matsit kestävät huomattavan paljon aiempia Capcomin pelejä pidempään. Näiden lisäksi erä on ohi jo yhden hahmon kuolemasta. Ne eivät silti auta, sillä matsit päättyvät useammin ajan loppumiseen kuin toisen pelaajan kuolemaan. Eikä tiimisynergia tunnu aivan niin kriittiseltä. Jokainen hahmo joutuu toimimaan kentällä yksinään, kunnes esimerkiksi liikesarjan lopuksi saa toisen hahmon kentälle. Toinen hahmo ei siis pääse avustamaan pelisuunnitelmassa hetkellisesti, vaan kentällä oleva hahmo joutuu tekemään täyden työn tavoitteensa eteen. Hahmon pääsee vaihtamaan minä aikana hyvänsä, kun kentällä oleva hahmo on maassa, mutta tavallisesti näin kannattaa tehdä vain combojen aikana.

Näiden kaikkien järjestelmien päälle on laitettu hahmojen ominaisuuksia muokkaava jalokivijärjestelmä. Loppupeleissä järjestelmä kuulostaa mielenkiintoisemmalta, kuin mitä se todellisuudessa on. Tosiasiassa järjestelmä tekee pääasiassa vain numerollisia muokkauksia hahmojen ominaisuuksiin. Esimerkiksi punaisia hyökkäysjalokiviä käyttäessä hahmo voi tehdä enemmän vauriota, keltaisia jalokiviä ottamalla vastustaja tekee vähemmän lämää omiin hahmoihin. Jokaisessa jalokivessä on oma aktivointikriteeri ja kestoaika, tosin suurin osa aktivoituu melkeinpä automaattisesti normaalisti pelatessa. Aktivointikriteereissä kun on semmoisia vaatimuksia kuin toiseen pelaajaan osuminen neljä kertaa tai toisen hyökkäyksen torjuminen kahdeksan kertaa.

 

Ainoat muuten kuin numerollisesti peliä muuttavat jalokivet ovat pelaajia avustavat assist-jalokivet. Näitä on yhteensä viisi: kaksi, jotka avustavat puolustamisessa, ja kolme, jotka avustavat liikkeiden tekemisessä. Aivan ilmaiseksi nämä avusteet eivät tule, sillä ne joko vähentävät mahdollista vauriota tai sitten syövät superliikkeisiin käytettävää mittaria. Pelaajat pystyvät esimerkiksi hankkimaan mahdollisuuden torjua kaiken vastaantulevan automaattisesti. Tämä maksaa pelaajalta yhden mittarin joka torjuntakerralta. Toinen vaihtoehto on mahdollisuus korvata liikkeiden komennot helpommilla sillä hinnalla, että liikkeet ovat heikompia.

Kirsikkana muutenkin hämmentävän kakun päällä Capcom myy näitä jalokiviä DLC:nä. Se ei olisi niin paha, elleivät kaupasta ostettavat ja erikoisversioiden mukana tulevat jalokivet olisi selkeästi muita parempia. Ajatelkaa asiaa näin: mitä isommat vaikutukset jalokivillä normaalisti on, sitä isommat ovat myös haittavaikutukset. Ekstraa maksamalla tarjotaan sitten jalokiviä, joissa haittavaikutuksia ei ole. Jokainen voi miettiä, mitä se meinaa tasapainon kannalta.

Hätäisesti kyhättyjä verkko-ominaisuuksia

Ei sillä, hämmentävät asiat nimittäin jatkuvat netissä pelatessa. Siinä, missä Sonyn konsoleilla kaksi pelaajaa pystyy pelaamaan yhtenä tiiminä samalta sohvalta netissä, ei moinen ole mahdollista Xboxilla. Ai miksikö? En minäkään tiedä, mutta Capcomin edustajat kiven kovaa väittävät moisen johtuvan Xbox Liven rajoitteista. Ihan hyvä perustelu, paitsi että tämä mahdottomuus on jo tehty muun muassa Mortal Kombat 9:ssä, Gears of War 3:ssa ja Haloissa. Toistaiseksi Xbox-pelaajat siis tarvitsevat neljä konsolia voidakseen nettipelata tiimeissä.

Toisekseen nettikoodi on uutuudessaan lähes luokatonta tasoa. Ajatus on hyvä: periaatteessa nettikoodin pitäisi piilottaa viive siten, että se ei tunnu pelaajan napinpainalluksissa. Käytännössä se aiheuttaa ison kasan muita ongelmia, kuten skippailua ja outoa toiminnallisuutta. Kun peli skippaa sen hetken, jolloin esimerkiksi tulipallon ääni pitäisi alkaa, katkeaa ääni joko kuin seinään tai ei kuulu ollenkaan. Lisäksi vaikka nappien painalluksissa ei tunnu viivettä, voi peli vain kadottaa liikkeitä kesken matkan. Tämä tekee pelistä hyvin turhauttavaa pelata, jopa oman maanosan sisällä.

Yksinpelaavalle Street Fighter X Tekken ei genren tyyliin oikein tarjoa kunnolla pelattavaa: pelihallimoodin tiimihäröilyt jaksavat naurattaa ehkä sen kerran, mutta muuten luvassa ovat ne samat vanhat moodit kuin aiemminkin. Tällä kertaa täytyy tosin antaa pisteitä oppimisesta: nyt sentään pelin eri mekaniikat on vaivauduttu selittämään perustasolla pelin opetusohjelmassa.

Häpeilemättömänä Street Fighter -fanina Street Fighter X Tekkenin pelaaminen on ollut hyvin turhauttavaa. Itse ydinjärjestelmä on mielenkiintoinen ja toimiva, mutta kaikki sen ympärille kasattu tavara on enemmän tai vähemmän vasurilla tehtyä. Kun päälle lasketaan vielä se, että sisältöä selvästi pidätellään uutta versiota silmällä pitäen, ei uusinta Capcomin taistelupeliä voi oikein suositella ainakaan nykymuodossa. Paikkausten ja lisäsisällön jälkeen ehkä, mutta nyt kaupasta saa lähinnä  täysihintaista pelinpuolikasta.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Street Fighter III: Third Strike Online Edition (PS3, Xbox 360)

Super Street Fighter IV (PS3, Xbox 360) 

Super Street Fighter IV: Arcade Edition (PC, PS3, Xbox 360)

Tekken 6 (PS3, Xbox 360)

Tekken Hybrid (PS3)

Lue myös

Binary Domain (PS3, Xbox 360)

I Am Alive (PS3, Xbox 360)

ICO & Shadow of the Colossus Classics HD (PS3)

J.U.L.I.A (PC)

Microsoft Flight (PC)

SSX (PS3, Xbox 360)

 

Muropaketin uusimmat