Sunless Sea –ennakko (Mac, PC)

03.09.2014 16:00 | Miikka Lehtonen

Kehittäjä: Failbetter Games
Julkaisija: Failbetter Games
Testattu: PC Windows 8.1, Intel Core i5-4670k, 16 Gt keskusmuistia, Radeon R9 280x
Tulossa: Mac, PC
Muuta: Ladattava peli, Early access -hinta 19,99 euroa (Steam http://store.steampowered.com/app/304650/)
Pelin kotisivut: http://www.failbettergames.com/sunless/
Testaaja: Miikka Lehtonen

 

Sunless Sea on hämärä tapaus. Se on roolipeli, jossa purjehditaan pitkin merenalaista Lontoota ympäröiviä merialueita. Tekstipelimäistä tarinankerrontaa, kepeää roolipelailua … niin, ja tietenkin reippaasti Lovecraft-vaikutteita.

Onko kukaan yllättynyt, kun kerron pelin olevan peräisin Kickstarterista?

Eihän siinä toki mitään yllättävää ole, sillä Kickstarterhan on kuin tehty tällaisten proggisten rahoittamiseksi. On aika varmaa, että monikaan pelikustantaja ei olisi näyttänyt vihreää valoa hämärälle pienen porukan roolipelille, jossa purjehditaan höyrylaivan kanssa pitkin merenalaisia meriä keräämässä tarinanpätkiä ja kuuntelemassa huhuja.

Lennokkaan taustatarinan mukaan ”muutamaa vuotta sitten lepakot varastivat Lontoon. Se on nyt maan alla”. Paljon tämän enempää ei kerrota, ainakaan suoraan aluksi. Pelaaja itse on unterzeetä, maanalaista Lontoota ympäröivää merta, tutkiva kapteeni. Yhdessä urhoollisen miehistönsä kanssa kapteeni purjehtii kerran toisensa jälkeen tutkimattomille merille taistelemaan sen vaaroja vastaan ja heittämään pientä keikkaa milloin millekin taholle.

Pelin edetessä maailma ja sen taustat aukeavat kuin itsekseen. Kehityksestä vastaava Failbetter Games on ottanut oppia esikuvana toimineelta H.P. Lovecraftilta ja kertoo sangen vähän, jättäen suuren osan yksityiskohdista pelaajan mielikuvituksen varaan. Unterzeen maailma vaikuttaakin kiehtovalta paikalta: etelässä valtavat ahjot puskevat taivaalle kipinöitä ja lieskoja rautatasavallan mailla, pohjoisesta taas löytyy hautakaupunkina tunnettu alue, jonne pyhiinvaeltajat hakeutuvat.

Merellä taas tulee vastaan milloin minkäkinlaista porukkaa. Jättimäiset ravut, lepakkolaumat ja muut hirviöt saavat seuraa ”keskeneräisten miesten”, jonkinlaisten rakennettujen ihmisen irvikuvien, miehittämiltä piraattialuksilta.

Minuun Sunless Sean maailma iski kympillä, mikä onkin sangen hyvä, koska tällä hetkellä pelistä ei vielä hirveästi muuta löydy.

Miikka merihädässä

Ylhäältä päin kuvatussa Sunless Seassa purjehditaan nuolinäppäinten avulla pitkin maanalaista merta, etsien uusia kaupunkeja, vastaantulijoita ja muuta jännittävää. Kun jotain kohdataan, tuloksena on joko ”choose your own adventure” –tyylinen pätkä tarinaa tai taistelu.

Taistelut ovat toistaiseksi aika kuivaa kamaa. Ne ovat vuoropohjaisia ja vähäeleisesti kuvattuja. Ruudulla on vain kuva pelaajan aluksesta ja vihollisesta, sekä pino erilaisia toimintanappeja. Jutun jujuna on yrittää valaista vihollista mahdollisimman tehokkaasti, sillä mitä kovempi hyökkäys, sitä enemmän valaisua se vaatii. Ja niin sitten painellaan valoammusnappeja ja tykistökeskityksiä vuoron perään.

Kehitystiimi on itsekin ilmoittanut olevansa tyytymätön taisteluun. Tuloillaan on totaalinen uudistus, missä taistelu siirretään omalta, staattiselta ruudultaan osaksi pelimaailmaa. Jää nähtäväksi, milloin uudistus onnistuu – ja miten hyvin se toimii. Juuri nyt taistelut kuitenkin ovat aika puisevia ja häiritsevät ikävästi muuten tunnelmallista peliä.

Muut pelin osaset sitten ovatkin toiminnosta riippuen aika samanlaisia. Tutkipa pelaaja rannikkokaupunkia tai hylättyä aavelaivaa, tarjolla on runsaasti tekstiä, jota lukiessa tehdään valintoja. Haluatko lähteä tutkimaan Lontoon syrjäkujia? Uskallatko avata laivan konehuoneen oven? Pistätkö tappamasi lepakkohirviön lihoiksi vai heitätkö takaisin mereen? Pelaajan tehdessä valintojaan hän saa paitsi lisää tarinaa, myös hahmolleen uusia piirteitä ja kykyjä. Jälleen kehitystiimin kirjoituskyvyt auttavat, sillä tapahtumat ovat kiinnostavia ja jännittäviä, ainakin jos minun tapaani pitää vähän rauhallisemmasta ja hitaasti rakentuvasta tarinankerronnasta.

Heitetään mukaan vielä toimivaa audiovisuaalista suunnittelua ja Sunless Sea on aika tunnelmallinen peli. Mutta muuten vielä aika raakile. Peli on tällä hetkellä Steamin Early Access –ohjelmassa, eli vielä aktiivisesti kehityksen alla. Suuret osat pelimaailmasta puuttuvat vielä kokonaan, ja monet muutkin jutut ovat joko pahasti keskeneräisiä tai kokonaan työpöydällä.

Se suurin ongelma on, että tällä hetkellä koko touhu tuntuu jotenkin päämäärättömältä. Kunnon pelin sijaan Sunless Sea on kirjoitushetkellä enemmänkin eräänlainen moottoridemo. Tavoitteet ovat vähäisiä, joten merkittävin pelistä irtoava viihde on puhdasta fiilistelyä valtameren kauhujen äärellä.

Mutta vaikka peli onkin raakile, se on hyvin lupaava. Olen jo viettänyt useita tunteja Sunless Sean parissa ja odotan aktiivisesti uusia päivityksiä. Kaikkialta pursuaa vihjeitä ja maistiaisia siitä, että kunhan kehitystiimi saa projektinsa päätökseen, Sunless Sea tulee olemaan erinomainen ja uniikki roolipeli. Sellainen, jota todennäköisesti muistellaan lämmöllä vielä vuosien päästä.

Mutta siihen valmistumiseen on vielä aikaa, jos se ikinä edes tapahtuu. On jokaisen oma päätös, haluaako rahoillaan lyödä vetoa siitä, että näin tulee käymään.

 

Lisää aiheesta

Gabriel Knight: Sins of the Fathers 20th Anniversary Edition –ennakko (Mac, PC)

Pineview Drive (PC)

Sacred 3 (PC, PS3, Xbox 360)

The Walking Dead Season 2 Episode 5: No Going Back (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Ys: Memories of Celceta (PSV)

 

Muropaketin uusimmat