Uusimmat

Superhot on yhden illan juttu – mutta hyvä sellainen (PC)

15.03.2016 15:00 Heikki Mustonen

SUPERHOTTekijä: SUPERHOT Team
Julkaisija: SUPERHOT Team
Testattu: PC Windows 10, NVIDIA GeForce GTX 660, 12 Gt muistia, AMD Phenom II
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows 7 tai uudempi, Intel Core2Quad Q6600 2.40 GHz, 4 Gt muistia, GeForce GTX 650
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://superhotgame.com
Arvostelija: Heikki Mustonen

superhot_arv_04

 

SUPERHOT voi hyvinkin olla innovatiivisin räiskintä, jota olen pelannut muutamaan vuoteen. Vaikka hype on ollut kohtalaista tai navakkaa, on ainakin osa ansaittua eikä vain pipopääpartasuiden pärskettä.

Peli sai alkunsa 7DFPS-gamejamissa vuonna 2014. Prototyyppi pistettiin kaikelle kansalla selainpohjaiseen kokeiluun ja kansahan tykkäsi. Hype on hyvästä, jos se ei kasva tuotetta isommaksi. SUPERHOT on rajatapaus, joka jakaa kansaa kahtia kysymyksellä “Tässäkö kaikki?”

SUPERHOT

Kärkeen on sanottava, että SUPERHOT on pääväylän osalta lyhyt. Stressivapaasti, kukkien tuoksu sieraimissa pelaten ei pääjuoneen saa mitenkään upotettua edes neljää tuntia. Se on todella lyhyt aika. Ilman hypeä tälle sisältömäärälle olisi tuskin uskallettu antaa yli 20 euron hintalappua. Mutta jos lompakko puoltaa sitä, että pääsee heti pelaamaan uusinta ja kuuminta, on luvassa erittäin immersiivinen pelikokemus.

SUPERHOT

Yksi hienoimmista päämenuista aikoihin.

Iso osa pelin ympärillä käydystä keskustelusta on arvatenkin vellonut uudenkarhean pelimekaniikan ympärillä. SUPERHOTissa aika liikkuu nopeammin aina kun pelaaja liikkuu. Tätä ominaisuutta hyväksikäyttäen pelaajan on tapettava jokaisessa kentässä punaiset jannut (Red Dudes). Punakat kaverit helähtävät rikki ampumalla, nyrkillä tai vaikkapa katanalla. Aseita ja astaloita saa käyttöönsä esimerkiksi heittämällä vihollista tuhkakupilla käkättimeen ja nappaamalla näpeistä irronnut pistooli ilmasta kiinni. Kyllä. Tunnelma on sangen Matrix.

Aivot nyrjähtävät kivusta ja…

Pelimekaniikka tuntuu uudelta, mutta taitaa olla sitä vain suppeasti tarkasteltuna. Bullet timeä, erilaista ajan manipulointia, on ollut tarjolla aikaisemminkin. Tuttuusmittari väpättää vahvasti platformeriklassikko Braidin suuntaan. Braidissä ajan kelailu on elementti, joka sai aivot nyrjähtämään sekä kivusta että nautinnosta. Samaa pelikokemusta löytyy myös SUPERHOTista. Jokainen kenttä tuntuu puzzlelta, mutta on myös tarkkuutta vaativaa toimintaa. Peli pakottaa kokeilemaan erilaisia tapoja ratkaista tilanteet ja heureka-hetkiä mahtuu joukkoon useampia. Erityistä tyydytystä tuottaa väistää haulit naamaa hipoen ja täräyttää pistoolilla vastapalloon.

SUPERHOT

SUPERHOT

Laadukkaat minipelit ovat harvinaista herkkua.

Mekaniikka on niin hyväksi hiottu, että peli olisi uponnut yleisöön kivasti pelkästään sen voimalla. Meidän onneksemme tekijät valitsivat vaikeamman polun, eli kirjoittivat terävän tarinan sitomaan pelikentät yhteen. Tarina haluaa päästä pelaajan pään sisälle ja kutittelemaan ahdistavuuden rajoja. Se puhuttelee suoraan ja tasapainoillen ainakin kahden genren välillä. Toivottavasti hypen mukana ei ole paljastunut turhia juonenkäänteitä, vaan jokaisella on mahdollisuus kokea peli puhtaalta pöydältä. Kuten kaikkien hienojen tarinoiden kanssa, jotain olennaista jää matkasta, jos kaveri on kertonut tarinan kertaalleen etukäteen.

SUPERHOT

Mukana vain oleellinen

Grafiikka ja äänet ovat riisuttuja, mutta minimalistisuus toimii. Iso osa pelistä käyttää merkkigrafiikkaa, joka herättää nostalgisia tunteita DOS-pohjaisille pelaajille. Merkkivetoisen käyttöjärjestelmän puitteissa päästään ihailemaan myös hienoja demoja ja minipelejä. Pelitasot eivät myöskään häikäise ulkokultaisuudellaan, vaikka ottavat merkkigrafiikasta harppauksen tälle vuosituhannelle. Värit ovat musta, valkoinen ja punainen ja ne riittävät. Mustat ovat aseita, punaiset kohteita ja valkoiset pelikenttää. Visuaalisuus on tiukassa paketissa. Kaikki muu paitsi oleellinen on jätetty pois. Äänistä ei oikein jää mitään mieleen. Paitsi hokema “Super….Hot”, joka on kaikessa tarttuvuudessaan paholaisen keksintö.

Kun jätetään hinta/sisällön määrä -keskustelu pois, jää SUPERHOTista käteen varsin erinomainen yhden illan juttu. Arvioidaan SUPERHOTia millä tahansa kriteerillä, se kestää vertailua erittäin hyvin, sen ensimmäisen pelikerran ajan.

 

SUPERHOT

 

Lisää aiheesta

Infra (PC)

Portal 2 (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Super Mario Bros + Portalin pyssy = magiaa

The Talos Principle (PC)

The Witness (PC, PS4)

TIS-100 (Mac, PC)

Valven Portal-peli päätyi fanin käsissä taskuversioksi