Uusimmat

Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash-Up (PS2, Wii)

28.12.2009 18:00 Tero Lehtiniemi

Turtles-pelit ovat vaihdelleet vuosien saatossa naurettavan vaikeista tasohyppelyistä Final Fight-klooneihin ja toimintaseikkailuihin. Mätkintäpeliksikin aihe sopisi, mutta tähän mennessä lopputulokset ovat olleet lievästi sanottuna surkeita.

Tällä kertaa hommaan on lähdetty hieman erilaisella asenteella. Mikäs olikaan Wiin paras mätkintäpeli? Aivan oikein, Super Smash Bros Brawl. Miten tehdä hyvä mätkintäpeli mistä tahansa aiheesta? Hyvä veikkaus voisi olla SSBB-tiimin palkkaaminen, ja tähän uskottiin myös Ubisoftilla. Kuinka sitten kävikään?

Teini-ikäiset mutanttininjakilpikonnat, kavereiden kesken turtlesit, ovat varmasti merkittävä osa monen 80-luvulla syntyneen pojankoltiaisen nuoruutta. Niin myös allekirjoittaneen. Piirrossarjoja, elokuvia, leluja ja naurettavan vaikeasta, nuoria faneja lähinnä itkettäneestä NES-pelistä on kuljetut pitkä tie, ja reilun kahden vuosikymmenen mittaisen historian aikana kilppareiden suosio on kokenut monia ylä- ja alamäkiä, mutta aiheen kovin laajaa avaamista tuskin tarvitaan.

Joka tapauksessa tämänkertaisen Turtles-peli on pitkästä aikaa yritys siirtää aihe beat’em upiksi, ja tästä tehtävästä vastaa firma nimeltä Game Arts. Firman nimi tuskin sanoo mitään, mutta  kyse on kokoonpanosta, joka koostuu pääosin Super Smash Bros Brawlin parissa työskennelleistä Sora Ltd:n äijistä, mutta mukana on porukkaa myös Ninja Gaideneista tutusta Team Ninjasta.

Tekijöiden SSBB-tausta näkyy. Jos firman taustoista ei tietäisi, olisi pelin tekijöitä helppo syyttää suhteellisen törkeästä apinoinnista, sillä kaikki toimii hahmovalintaa ja kontrolleja myöten täysin esikuvansa tapaan.

Ideana on suurin piirtein se, että kahdesta neljään TMNT-universumin hahmoa mätkii toisiaan vaihtelevissa kentissä. Kentissä on mukavasti vaihtelua, ne ovat täynnä vaarallisia yllätyksiä, ja taistelun tuoksinassa sekä ympäristö hajoaa että toisinaan rähinä siirtyy uudelle areenalle.

Suurin ero Marion ja kumppaneiden vastaaviin bakkanaaleihin on voittoehdoissa. Tällä kertaa voitto myönnetään vihollisen pudottamisen tai ring-outtaamisen lisäksi myös silloin, kun taistelijan henkilökohtainen terveysmittari kilahtaa nolliin. Lisäksi hahmot voivat tarrautua kiinni seiniin ja tehdä silloin erilaisia tehokkaita erikoishyökkäyksiä.

Vanhassa vara parempi

Pelin kentät, hahmot ja graafinen ulkoasu perustuvat valitettavasti vuonna 2007 ilmestyneeseen CG-leffaan, eivätkä vanhoihin piirrossarjoihin joille niin moni menetti sydämensä. Vanhalle Turtles-fanille ei siis ole luvassa kovin suurta nostalgiaretkeä. Pelin valitettavan pienestä taistelijagalleriasta puuttuvat esimerkiksi Bebop ja Rocksteady, ja tilalla on pari uutta meganinjaa. Casey, tuo liimalettinen lätkämailaa heiluttava spede on kuitenkin muistettu ottaa mukaan. Ei näin.

Jos unohdetaan niiden parempien Turtlesien unohtaminen ja SSBB:hen verrattuna nysä hahmogalleria, toimii peli aivan kuten SSBB. Kontrollit ovat hyvät, ja ensimmäisenä vaihtoehtona on wiimoten liikkeiden ja kahden toimintanappulan yhdistelmään perustuva -kontrollimahdollisuus. GameCuben ohjaimella tai Classic Controllerilla ohjaustuntuma on tosin huomattavasti parempi.

Tällaisia pelejähän ei pitäisi pelata yksin, mutta Super Smash Brosin yksinpelitila oli tyhjää parempi ja suurimman osan ajasta jopa ihan viihdyttävä. Smash Upissa yksinpelaajia viihdytetään turnaushenkisellä, nopeasti läpäistävä Arcade-pelitilalla ja yksinkertaisilla bonuspeleillä, joiden suhteen mielenkiinto pysyy noin puoli pelikertaa.

TMNT: Smash Upin ehkä suurin ongelma on se, että se ei ole mitään muuta kuin SSBB-kopio, joka tarjoaa vähemmän kuin esikuvansa. Vähemmän hahmoja, vähemmän kenttiä, vähemmän pelattavaa. Peliä pelatessa alkaa väistämättä takaraivossa kummittelemaan idea, että olisipa kiva pelata Super Smash Bros Brawlia pitkästä aikaa.

Tämä ei missään tapauksessa ole voinut olla Game Artsin tavoite, mutta näin vain yksinkertaisesti käy. Smash Up ei ole huono peli, se on vain puolikas kopio esikuvastaan. Mikäli uusturtlesit kiinnostavat tappelijoina enemmän kuin Mario kumppaneineen, ei Smash Up ole ollenkaan huono vaihtoehto. Me muut voimme sen sijaan palata mariopesiksen pariin.

 

Lopputiedot

Tekijä: Game Arts
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Wii
Saatavilla: PlayStation 2, Wii
Pelaajia: 1-4
Pelin kotisivu: http://tmntgame.us.ubi.com/
Tero Lehtiniemi

 

Lue myös

Fairytale Fights (PS3, Xbox 360)

Painkiller Resurrection (PC)

Dark Void -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)