UUSIMMAT

The Chaos Engine (PC)

27.09.2013 14:04 | Jukka O. Kauppinen

Tekijä: Abstraction Games
Julkaisija: Mastertronic
Testattu: PC Windows 7, Intel Core i5 3,4 GHz, 8 Gt muistia, GeForce GTX285
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP tai uudempi, Pentium 4 / Athlon 64 2,5 GHz, 1 Gt muistia, GeForce 6200/ATI Radeon X300, 400 Mt levytilaa
Pelaajia: 1, 2 (samalla koneella, internetissä)
Muuta: Ladattava peli, hinta 7,99 € (Steam)
Pelin kotisivu: http://www.thechaosenginegame.com
Arvostelija: Jukka O. Kauppinen

Peliarvosteluissa ei pitäisi olla kauhean rumasanainen. The Chaos Enginen kohdalla rumilta ajatuksilta ja sanoilta ei kuitenkaan voinut välttyä, sillä päällimmäinen ajatukseni oli pitkään seuraava:

”Mitä vittua minä oikein pelaan?”

The Chaos Engine oli vuonna 1993 yksi aikakautensa parhaimmista ja näyttävimmistä toimintapeleistä. 20 vuotta myöhemmin pelaan sen upouutta versiota, joka näyttää ja tuntuu esikuvaansa huonommalta. Bitmap Brothers oli 80- ja 90-luvulla yksi pelibisneksen suurimmista, kauneimmista ja kovimmista tekijöistä. Ja The Chaos Engine jatko-osansa kera oli yksi Amiga-aikakauden lopun ikonisimmista teoksista, jossa taiteellinen näkemys, tekninen osaaminen ja pelisuunnittelu yhdistyivät aikakautensa parhaimmilla tavoilla. Jo sen perusversio näytti upealta. AGA- ja CD32-versioissa hyödynnettiin uudempaa grafiikkapiiriä ja grafiikat työstettiin laajemmalla 256 värin paletilla. Hyvältä näytti, joskin joidenkin mielestä alkuperäisgrafiikat olivat silti paremmat.

Joten miksi vitussa tämä, mitä pelaan nyt, näyttää ja tuntuu niin kököltä? Eikö 20 vuoden takaisen megapelin uusiksi tehdyn Enhanced-version pitäisi olla ihan sikahieno, hauska ja elähdyttävä paluu menneeseen parhauteen?

No ei vittu ole.

Chaos Enginen uusi versio ei ole uusi peli. Se ei ole remasteroitu, uudella näkemyksellä luotu uusi peli. Ehei. Se on paska PC:n DOS-versio, joka on kääräisty Windowsissa pyörivään emulaattoriin. Grafiikat ovat sentään ripauksen DOS-versiota paremmat, sillä peliytimeen on päivitetty Amigan AGA-version väripaletti. Muita pelillisiä parannuksia ovat Steam-saavutukset ja netin yli toimiva moninpeli.

Sen sijaan huononnuksia riittää. Siinä missä Amigan perusversiokin pyöri 50 framea sekunnissa ja kaikki oli viilattu aikaansa nähden niin täydelliseksi kuin mahdollista, tämä modernin aikakauden superboostattu versio nykii 30 framen nopeudellakin. Nimenomaan nykii. Jo hahmojen juokseminen ruudulla aiheuttaa myötähäpeää, kun ruudunvieritys ja hahmon kipitys eivät vain tunnu olevan synkassa. Niin oudolta kuin se tunnustaakin, pelin nykivä ruudunpäivitys tuntui aiheuttavan jopa lievää näköhäiriötä. On se vain kumma, miten sama peli toteutettiin 20 vuotta sitten jouhevammin ja sulavammin.

Mutta hei! Onhan tässä sentään Enhanced-grafiikkatila! Siinä peligrafiikan päälle lyödään mistä retrokonsoliemulaattoreista tuttu filtteriefekti, joka elävöittää grafiikkaa ripauksen ja lisää joihinkin paikkoihin vähän hohtoa. Ei tosin vakuuta. Eikä näytä kovin hyvältä, kummallakaan tavalla. Grafiikka itsessäänhän on ihan alkuperäistä, ja sitä ainoastaan skaalataan suuremmaksi. Mitä suuremmaksi, sitä pahemmin peli nykii. Miettikää miltä 20 vuoden takainen pikselöinti näyttää koko ruudulle levitettynä, jolloin pikselit ja ysärin kömpelö hahmoanimointi rajoittuneine animaatioframeineen erottuu liiankin selvästi.

Niin… Viktoriaaninen steampunk-Britannia näytti, tuntui ja kuulosti paremmalta 20 vuotta sitten. Ja se on pirun harmi. Pelissä kun olisi yhä iskua. Vaikka konsepti onkin jo vanhentunut, on syvällä uuden Chaos Enginen uumenissa nähtävissä sitä neroutta, mikä teki pelistä niin hyvän aikoinaan. No, onhan se suoraviivaista toimintaa, putkijuoksua, ennalta-arvattavista paikoista tupsahtelevia hirviöitä ja ysäriperusräiskintäjuttuja. Mutta myös hyvää co-op-kaksinpeliä, vauhdikasta etenemistä, hieman hahmonkehitystä ja hienosti ajateltua kisailua kentiltä kerättävistä rahoista ja kamppeista.

Mutta se mikä oli vuonna 1993 Amigalla tosi mahtavaa, oli PC:llä surkeaa. Se mikä oli PC:llä tuolloin surkeaa, on tänään kamalaa. Tuolloisen PC-pelin tuominen nykypäivään mukamas uudistettuna versiona, todellisuudessa emulaattoriin wrapattuna, on törkeää pelaajille valehtelemista.

Ja kontrollit? Noh. Riippuu. Näppäimistöllä pelaaminen sujui siinä ja siinä, mutta enimmäkseen meno vain vitutti. Joystickien ja padien toiminnasta ehdin jo kuulla ja lukea paljon pahaa, mutta oma Competition Pro -usbitikkuni toimi Chaosin kanssa heittämällä. Sitten räiskintäseikkailu sujuikin jo paljon paremmin, vaikka suuresta nautinnosta ei nytkään voinut puhua. Tosin eräs kiva pieni parannus tässä olisi ehkä ollut, sillä peli tukee kahdeksansuuntaisen tikunvääntelyn lisäksi myös 16-suuntaista ohjausta ja ammuntaa. Competition Pro ei tukenut, joten tarkemman tähtäyksen ilot jäivät kokematta.

Chaosin ainoa merkittävä valtti ja kehitysaskel on moninpeli internetin yli. Teknisesti se toimi ihan ongelmitta, joskin pelikumppani sir Lehtonen valitti lagista. Oma peluuni sujui sinänsä hyvin ja kaksinpelissä oli jo vetovoimaakin, mutta netin yli pelattuna kaksinpelikään ei oikein jaksanut lämmittää. Lopulta peli vain ärsytti ja inhotti. Quit, jotain kivempaa tilalle.

Niinpä. Chaos Engine Remastered on karu ja haiseva nostalgiarahastus. Jos kerran vanhaa peliä lähdettiin julkaisemaan uusiksi, niin olisi edes tehty se kunnolla. Koodattu alusta alkaen nykykoneille, kunnon tekniikalla, ajanmukaisilla grafiikoilla. Ohjaintuella. Dualstick-tuella. Ja nykyaikaisemmalla designilla hyöstettynä. 1993 pelidesign on so 90s, sori vaan. Retrosetä saattaa tykätä teoriassa, mutta kun uusi versio on kaikin tavoin esikuvaansa huonompi, niin ei toimi, ei etenkään uusia faneja tavoiteltaessa.

Esikuvia hyvistä remakeista kyllä riittää. Star Control HD, Flashback, Leisure Suit Larry Reloaded, Another World, Pinball Dreams/Fantasies, Superfrog HD tai edes Duke Nukem 3D: Megaton Edition. Jos tehdään remake, tehdään sen eteen edes jotain, sen sijaan että pissataan retron ystäviä silmään.

No, saahan tässä seitsemällä eurolla Richard Josephin klassisen soundtrackin. Jota tosin voi kuunnella Youtubestakin.

 

Lisää aiheesta

DuckTales Remastered (PC, PS3, Wii U, Xbox 360)

Duke Nukem 3D: Megaton Edition (Mac, PC) 

Flashback (PC, PS3, Xbox 360)

Rayman Legends (PC, PS3, PSV, Wii U, Xbox 360)

Superfrog HD (Mac, PC, PS3, PSV)

Worms 3 (iOS)

Lue myös

Grand Theft Auto V (PS3, Xbox 360)

NHL 14 (PS3, Xbox 360)

Rain-ennakko (PS3)

 

Keskustelu

”Mitä vittua minä oikein pelaan?” = todella huono peli.
”Mitä helvettiä minä oikein pelaan?” = hämmentävä peli.
(Näin ainakin oma mielikuvani muodostui(si)).

Pelin absoluuttisen huonouden korostamiseen ensimmäinen vaihtoehto on mun mielestäni jo ihan oikeutettua.

Unohtui ihan, ”http://www.youtube.com/watch?v=3wyHLuYxfWw”.

No voi että, jos kaipaatte pelkkiä sivistys sanoja ja sensuuria niin menkää lukemaan vaikka kokoomuksen blogia tai jotain. Menikö kielipoliiseilla luut kurkkuun kun ruudussa luki että ”vittu” ? Uskokaa tai älkää niin se on sana joka kuuluu suomen kieleen. Journalismi ja sensuuri ei ole toimiva yhdistelmä, se on sekasikiö. Voimasanat kuuluvat suomen kieleen, kunhan niitä käytetään oikeissa kohdissa, kuten tässä minusta juuri tehtiin.

Kai tämä on enemmäkin blogi, kuin vakavasti otetaavaa journalismia.

Ei haitannut sanavalinnat arvostelussa pätkääkään. Jos peli on paska niin sanotaan suoraan eikä vempuloida sanahelinöillä. Hyvä JOK.

Sitä alkaa olemaan varmaan vähän vanha, mutta kyllä tälläsessä jonkin tahon julkaisemassa tekstissä kiroilu tökkii. Ensimmäinen ajatus on että kirjoittaja on laiska, seuraava että lahjaton.

Katselin tuossa taannoin videota, jossa kaksi kehittäjää pelasi peliä ja juurikin Kauppiskan kommenttien laisia ajatuksia nousi mieleeni videota katsoessa. Ihmettelin jo sen perusteella, että miten kukaan jaksaa ”vaivautua” (ja lainausmerkeissä ihan tarkoituksella). Itse tuli pelailtua tuota ST:llä ja vaikka itselleni peli ei koskaan mikään suuri rakkaus ollutkaan, hävetti jo pelkästään sen videon katselu… Jo senkin perusteella ymmärrän parit voimasanat ;)

Pahoittelut kukkatätihatustani mutta eipä kiinnostanut lukea arvostelua pitemmälle ’vitunkylvämisen’ takia

Muropaketin uusimmat