UUSIMMAT

The Detail Episode 1 – Where the Dead Lie (Linux, Mac, PC)

15.11.2014 16:00 | Juho Anttila

Tekijä: Rival Games Ltd.
Julkaisija: Rival Games Ltd.
Testattu: PC Windows 7, Intel Core i5 3570K 3.4 GHz, 16 Gt muistia, NVidia GTX 670
Saatavilla: PC, Mac OS X, Linux
Laitevaatimukset: Windows XP tai uudempi, DX9-yhteensopiva äänikortti
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://the-detail.com
Arvostelija: Juho Anttila

 

Sen jälkeen, kun Telltale Gamesin The Walking Dead räjäytti potin interaktiivisella tarinankerronnallaan, markkinoilla ollut tilaa uusvanhalle pelityypille. Interaktiivinen elokuva on täällä taas ja nyt kentällä on myös suomalainen peluri.

Turkulaisen Rival Gamesin The Detail ei esikuviaan häpeä. Peli kumartaa avoimesti niin The Walking Deadin kuin myös maailman parhaan poliisisarjan, The Wiren suuntaan. Rima asetetaan korkealle alusta saakka.

The Detailin keskiössä on vanha ja vähän ehkä jo katkeroitunut etsivä Reginald ”Reggie” Moore. Rikollisuuden riivaamassa kaupungissa tapahtuu, eikä Reggie ehkä aina pelaa ihan sääntöjen mukaisesti. Pian remmiin astuu myös Joseph ”Joe” Miller, entinen vasikka, joka olisi jo tahtonut päästä eroon menneisyydestään. Ainahan sitä saa toivoa.

Ensimmäisen episodin perusteella on mahdotonta vielä arvata, mihin tarina vie. Pelinappulat ovat kuitenkin niin tutuissa mutta silti kiehtovissa asetelmissa. Rikollisjengejä, korruptiota ja kyynisyyttä. Näistä tekijöistä leivotaan oiva rikosdraama.

Elävä sarjakuva

Ensiminuuttien mustavalkoinen tykitys tuo mieleen Frank Millerin Sin City -sarjakuvat. Tämä ei voi olla huono asia millään mittarilla. Samalla valetaan pohja myös pelattavuudelle. Luvassa on toisensa poissulkevia päätöksiä ja pari äärimmäisen kevyttä tarkkuushaastetta. Pelattavuuden ja pelaamisen määrän suhteen liikutaan samalla alueella The Walking Deadin niiden jaksojen kanssa, joiden aikana ei seuraavan repliikin lisäksi juuri muuta päästä päättämään.

Musiikki soi, mutta puhetta ei kuulu. Tämä voi olla tyylin kannalta ihan hyvä asia. Dramaattinen materiaali vaatisi osaavaa ääninäyttelyä ja kokemus osoittaa, että valtaosassa pelitapauksista tämä tavoite jää saavuttamatta. The Detailin vähäeleinen, puhekupliin luottava lähestymistapa tukee tunnelmaa ja taklaa samalla yhden potentiaalisen kompastuskiven.

Intron jälkeen seuraa pieni pettymys, kun ruudulle rävähtää värejä ja tyylitelty piirrostyyli muuttuu perinteisemmäksi seikkailupeligrafiikaksi. Olisiko ollut liian rohkea veto säilyttää Millerin tyyli alusta loppuun saakka? En tiedä, olisiko moinen lähestymistapa toiminut, mutta nyt en päässyt sitä edes kokeilemaan. Harmi!

Muuten tarina rullaa eteenpäin sujuvasti. Pelaajaa ei paljon puzzleilla vaivata, mutta se ei toisaalta ole pääasia. The Walking Deadia pelanneet osaavat jo hyväksyä sen, että haaste syntyy päätöksenteosta, ei harmaita aivosoluja kiduttavista pulmista. Nyt kerrotaan tarinaa, ei esitellä kokoelmaa puzzleja, joille tarina antaisi vain tekosyyn olemassaololle.

Kiusake ja maistiainen

Tarina on lajityypissään laadukas, joskaan ei kovin omaperäinen. Onhan tämä kaikki nähty jo aika monessa elokuvassa ja sarjakuvassakin. Silti episodin nakuttelee läpi mielellään, kaikesta kokemastaan nauttien. Aihepiiriä ei selvästikään ole lypsetty vielä kuiviin.

The Walking Deadiin viitaten jotain jää kuitenkin puuttumaan. Telltale Games repi pelaajan mukaan tapahtumiin tunnetasolla ja jakeli sen jälkeen iskun toisensa jälkeen nivusiin. Tapahtumista välitti, aidosti. The Detail ei kykene solmimaan samanlaista tunnesidettä. Pelaaja jää selvemmin katsojaksi, sivusta seuraajaksi, pelkäksi pelaajaksi.

Osa syystä lankeaa tekniikalle. Elävä sarjakuva ei imaise mukaansa ihan niin tehokkaasti kuin vähemmän abstrakti videomuotoinen ilmaisu. Toisaalta The Detail päästää pelaajan myös liiankin helpolla. Päätöksiä ehtii miettimään ajan kanssa, paine ja ahdistus oikeasta valinnasta jää syntymättä. Rajoitettu aika, jota The Walking Dead hyödyntää upeasti, jää useimmissa tilanteissa käyttämättä.

Kokemuksen kestostakin voisi nillittää. Pelikelloon kertyi 2,2 tuntia, mikä piti sisällään yhden rauhallisen läpipeluun ja toisen, nopeasti läpi kliksutellun kierroksen. Jälkimmäisen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon tarina muuttuu, kun tekee tyystin erilaisia valintoja.

Vastaus tähän interaktiivisista tarinoista puhuttaessa ehkä oleellisimpaan kysymykseen on yllätyksetön. Kokonaisuus, suuret linjat, ne eivät muutu minnekään. Matka, se, miten maaliin päästään, sen sijaan muotoutuu pelaajan valintojen myötä. Tällaisia pelejä ei ole edes tarkoitus pelata läpi kuin kerran, jottei illuusio valinnanvapaudesta tuhoudu.

The Detail on ensimmäisen episodinsa perusteella sekä lupaava pelinavaus että pieni pettymys. Kuuden euron hinnallaan se on lyhyestä kestostaan huolimatta tutustumisen arvoinen pelitapaus kaikille hyvien tarinoiden ystäville. Samalla se ehkä kuitenkaan lunasta ihan koko potentiaaliaan.

Mutta hei, ollaan rehellisiä ja myönnetään, että Telltale Games on vetänyt riman tällä sektorilla niin korkealle, että haastaminen on vaikeaa ihan kenelle tahansa. Tämä huomioon ottaen The Detail on erinomainen ensisuoritus. Hyvä tästä tulee, kunhan tulevat episodit muistavat kasvattaa panoksia tarpeeksi.

 

Lisää aiheesta

Crimsonland (PC, PS4, PSV)

Drift’n’Drive (iOS)

King Oddball (Android, iOS, Mac, PC, PS4, PSV, WP8 )

Legend of Grimrock II (PC)

Retry (iOS)

RGB Express (iOS)

Trials Fusion (PC, PS4, Xbox 360, Xbox One)