UUSIMMAT

The Fight: Lights Out (PS3)

30.11.2010 15:49 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Coldwood Interactive
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3
Pelaajia: 1, 2 (internetissä)
Muuta: Vaatii ainakin yhden Move-ohjaimen ja kameran. Tukee myös toista Move-ohjainta.
Pelin kotisivu:The Fight: Lights Out
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Nyt on yleisen voivottelun paikka. Voi Sonyn Move-ohjainta, sillä näyttää pahasti siltä, että ennakkoon mustaksi Wiimoteksi herjattu liikeohjain on osoittautumassa myös pelitarjontansa osalta liiankin Wii-henkiseksi: minipelikokoelmia ja onnettomia softaleluja, jotka olisi voinut jättää koodauspöydän laatikkoon.

Tällä teemalla esittelemme The Fight: Lights Outin, joka yleisen surkeutensa ohella vetää suohon myös Danny Trejon, joka on jollain konstilla koijattu mukaan peliprojektiin.

The Fight näyttää paperilla niin hyvältä idelta: Move-ohjain kumpaankin käteen ja sitten nyrkkeillään! Käden liikkeet mallinnetaan tarkasti, pelaaja voi väistellä vain liikuttelemalla päätään kameran edessä ja toiminta on brutaalia. Ja piru vieköön, Danny ”Machete” Trejo opastamassa! Näin siis paperilla. Käytännössä…

No, The Fight todella toteuttaa sen, minkä se lupaa: pääset todellakin hakkaamaan rumia ja parrakkaita miehiä turpaan Move-ohjainten avulla toinen toistaan likaisemmissa ja pimeämmissä ympäristöissä. On kuin joku olisi katsonut liikaa Saw-leffoja ja päättänyt, että niiden pimeät kujat ja kesto-paskaiset varastorakennukset ovat sitä parasta peliympäristöä.

Tuloksena koko peli näyttää synkältä ja masentavalta, mikä tietenkin on tarkoituskin, mutta kun tämä rujo ulkoasu yhdistetään huonosti toteutettuun ja suorastaan rikkinäiseen pelattavuuteen, tuloksena on kuin synkkä kuolemanmarssi, joka imee pelaajaltaan kaiken innon.

Miksei tämä toimi?

Ensimmäisistä ongelmista päästään nauttimaan jo pelin ohjainten kalibroinnissa. Pelasinpa peliä missä tahansa, miten vain valaistussa huoneessa, aivan millaista taustaa vastaan hyvänsä, peli herjasi, ettei se pystynyt tulkitsemaan pääni liikkeitä ja täten ominaisuus kytkeytyi pois päältä.

Hetken peliä pelattuani en enää ihmetellyt ongelmia, sillä The Fightin toteutuksessa tökkii jokin, urakalla. Periaatteessa pelaaminen on helppoa. Hahmon ohjaus tehdään naaman eteen suojausasentoon nostettuja Move-ohjaimia heiluttelemalla ja erilaiset lyönnit, otteet ja temput taas toistamalla oikeita eleitä. Siis periaatteessa. Käytännössä homma menee niin, että pelaaja saa huitoa televisionsa edessä kuin heikkopäinen ja ruudulla tapahtuu jotain. Mitä? Se tuntuu määräytyvän satunnaislukugeneraattorin avulla.

Koko surkeutta kuvaa ehkä parhaiten se, että niinkin simppeli asia kuin eri suuntiin liikkuminen ja väistely kehon liikkeiden avulla ei toimi. Se on kiellettyä. Peli nimittäin tilttaa tyystin ja menettää pelaajan kaikenlaisen liikeseurannan, jos tämä pelin aikana liikauttaa hieman jalkojaan.

Pelin kehitystiimi tuntuu itsekin tajunneen jossain vaiheessa, että ohjaukset eivät yksinkertaisesti toimi, sillä vihollisten tekoäly on täysin luokaton. Ne pyörivät ympyrää pelaajan edessä ja välillä läpsivät takaisin. Pääasiassa pelin voikin läpäistä kokonaan toistamalla yhtä lyöntiä, mikä on toki hyvää treeniä sen puolen kädelle, mutta aika helvetillisen surkeaa ajanvietettä. Ja tämä siis sikäli kun peli tajuaa, että pelaaja edes teki mitään. Suurimman osan ajasta lyönnit joko jäävät onnettomiksi tuhnuiksi tai eivät selvästä osumastaan huolimatta tee vahinkoa.

Ja se Danny Trejo… Ette ole eläneet, ennen kuin näette, miten Danny Trejo vetää täyttä El Hombre Macho –roolia irvistellen, syljeskellen ja pelaajaa nimitellen… Ja sitten nostaa naamansa eteen Move-ohjaimet, joiden avulla hän selittää pelin perusasioita yhä gangsteri-roolissaan. Tragikoomisuuden maailmanennätys on juuri saavutettu.

Eipä tätä taustaa vastaan paljon lämmitä, että pelistä löytyy erilaisia pelitiloja,  hahmonkehitystä ja muuta mukavaa, sillä kun itse pelattavuus on läpimätä, kaikki muu on toissijaista. Roska mikä roska.

 

Lue myös

Castlevania: Lords of Shadow (PS3, Xbox 360)

EA Sports MMA (PS3, Xbox 360)

God of War: Ghost of Sparta (PSP)

Ivy the Kiwi (DS, Wii)

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 (PS3, Xbox 360)

PAC-MAN Championship Edition DX (PS3, Xbox 360)

Star Wars: The Force Unleashed II (PC, PS3, Xbox 360)

WWE Smackdown vs. Raw 2011 (PS3, Xbox 360)

 

Keskustelu

herra rölli voisi opetella lukutaidon ennenkuin kommentoi edellistä? :P

Ei taida tekken istua move ohjaimeen. Meinaan että mitens ne potkut? Tietysti voihan noita töttöröitä vetää jeesusteipillä jalkoihin kiinne.

Joo nii kiitos ei aleta tänne vetää samaa trolli meininkiä kuin muropaketin puolella kun kyse on nvidiaa koskevasta uutisesta.

Tähän ny muuta keksi sanomista ku movet roskii arcade stick kouraa ja Tekken tulille tälläsistä räpellyksistä tulee vaa vihaseks.

@FAGxtor

Kuka sanoo, että tämä on huonompi kuin Kinect? wat?
Mistä sait tuollaista päähäsi yhden peliarvostelun perusteella. Eipä ole yksikään Kinect peliarvostelu saanut hyvää arvosanaa. Voisit hieman rajoittaa sen trollaamisen kanssa, ettei vaan mene pää sekaisin.

MUTTA MUTTA…..eikös Move ole 10000% ja miljardia kertaa tarkempi kuin Kinect??? MIten näin voi käydä?!?!?!? MITEN?

ilmeisesti vaikea arvosteltava tai domenkaan toimitus ei aivan osannut pelata peliä oikein. Metacriticissäkin 20-80 haarukalla pisteitä.

Muropaketin uusimmat