Uusimmat

The Moment of Silence (pc)

17.12.2004 00:00 Antti Mutta

Sanotaan, että myrskyä edeltää rauhallinen, jopa pelottavan tyyni hetki. House of Talesin seesteinen seikkailupeli kertoo juuri tästä epävarmasta ajanjaksosta, liikkuen hyvän trillerin tapaan kohti myrskyn silmää.

Salaliittoteorioita ja vainoharhaa

New York, 2044. Peter Wright on viestintätoimistossa työskentelevä copywriter, joka on palannut hiljattain sairaslomalta. Peter kuulee eräänä iltana vuokra-asuntonsa ulkopuolelta outoa meteliä. Ovisilmästä hän seuraa kuinka erikoisjoukot ryntäävät naapurin asuntoon ja vievät sieltä miehen väkivalloin pois. Ovelle jää nainen ja lapsi. Peter päättää ottaa selvää, mistä välikohtauksessa oikein oli kyse ja huomaa pian olevansa keskellä orwellilaista painajaista.

Lähitulevaisuuteen sijoittuva The Moment of Silence etenee etsiväkirjan tavoin, paljastaen juonensa hyvin hitaasti ja rauhallisesti. Tässä piileekin pelin vetovoima – pelaajalle kerrotaan vain oleellinen ja joskus ei sitäkään. Keskustelut hahmojen kanssa ovat paras lähde johtolangoille. Tekijän mainostama yli kahdeksan tuntia puhuttua dialogia ei todellakaan valehtele, vaan puhuttua tekstiä piisaa jopa hieman enemmän kuin tarpeeksi.

Erikoisinta pelissä on sen nykymaailman angstiin ja etenkin New Yorkin terroristi-iskujen jälkeiseen vainoharhaisuuteen kantaaottava alateksti. Salaliittoteorioista ja X-Files-henkisestä tarinastaan huolimatta yllättävän kypsä peli onkin suunnattu aikuisemmille pelaajille poliittisine jännitteineen ja perheellisine päähahmoineen.

Pientä parantamisen varaa

Seikkailupelien traditioita noudattava pelimekaniikka toimii suurimmaksi osaksi hyvin. Vasemmalla napilla ohjataan ja toimitaan, oikealla tutkitaan. Tuplaklikkaamalla Peter juoksee, joka onkin tarpeellinen ominaisuus laajoissa ympäristöissä. Pelisuunnittelussa on kuitenkin käynyt muutama ikävä lapsus, etenkin ohjauksen kohdalla.

Peteriä ei nimittäin voi ohjata riittävän vapaasti. Ruudulla on aina lukuisia alueita, joista olettaisi pääsevän kulkemaan ongelmitta. Vaikka pelihahmo seisoisi ruudun reunalla, on turha olettaa, että tästä pääsee seuraavaan tilaan. Tosiasiassa pelissä on hyvin rajoitetut reitit, joista kuljetaan. Kulkuteiden arvailun helpottamiseksi mukaan on heitetty vihjenappi, joka näyttää ruudulla olevat ulosmenotiet. Jää mysteeriksi miksi tätä ei ole voitu sisällyttää hiirikursoriin alun alkujaan.

Toinen murheenkryyni ovat kamerakulmat, jotka hämärtävät välillä pelaajan tilakäsityksen. Saman tilan sisällä liikkuessa olisi syytä noudattaa elokuvakerronnasta tuttuja sääntöjä. Välillä on hetkiä, jolloin huomaa harhailevansa minuuttikaupalla ruudusta toiseen oudosti hyppivien kamerakulmien ja rajoitetun liikkumisen takia.

Vahva audiovisuaalinen kokemus

Jos pelimekaniikka paikoin ontuukin, on peli muilta osiltaan todella tyylikkäästi toteutettu. Ulkoasu on viime aikoina julkaistujen seikkailupelien parhaimmistoa, ja etenkin välianimaatiot ansaitsevat kunniamaininnan. George Clooneyltä hieman kuulostavan Peterin lisäksi muutkin ääninäyttelijät hoitavat työnsä kunnialla. Äänipuolella parasta on kuitenkin jylhä ja tunnelmallinen musiikki.

The Moment of Silence on harvinaista herkkua nykypäivänä. LucasArtsin ja Sierra On-Linen klassisten seikkailujen perintöä vaaliva pelimekaniikka yhdistyy upeasti tekstiseikkailujen hitaampaan kerrontaan. Teksti on tieteistarinastaan huolimatta älykkäästi ja vahvasti kirjoitettu. Muutamat säröt pelimekaniikassa muistuttavat kuitenkin, että pelin kehittäneellä House of Talesilla on vielä matkaa uudeksi Sierraksi tai LucasArtsiksi. Silti saksalaisen kehittäjän tuotos on viime vuosien vähäisen seikkailupelitarjonnan hienoimpia hetkiä.

Tekijä: House of Tales
Julkaisija: Digital Jesters
Testattu: PC DVD
Saatavilla: PC
Pelin kotisivu: www.themomentofsilence.com