The Walking Dead Season 2 Episode 3: In Harm’s Way (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

22.05.2014 16:00 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Telltale Games
Julkaisija: Telltale Games
Testattu: Windows 8.1, Intel Core i5-4670K, 16 Gt keskusmuistia, Radeon R9 280x
Saatavilla: Mac, PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: Windows XP tai uudempi, Pentium 4, 3 Gt muistia, 2 Gt levytilaa
Pelaajia:  1
Pelin kotisivu:The Walking Dead
Arvostelija: Miikka Lehtonen

 

Vaikea uskoa, että olevinaan aivan äsken alkanut The Walking Deadin kakkoskausi on sitten saavuttanut puolivälinetappinsa. Ja mehän tiedämme, mitä se tarkoittaa: alkuasetelmat on pelattu ja nyt kiihdytetään hurjaa vauhtia kohtiloppuhuipennusta.

Jopa tämä mielessä The Walking Deadin kolmosepisodi on aika tykkiä ja dramaattista kamaa.

Aikanaan esittämäni huolet siitä, että The Walking Dead olisi ollut ainutkertainen vahinko, olivat todellakin aivan turhia. Telltale on kakkoskauden myötä osoittanut, että he tiesivät tarkalleen, mitä tekivät ja vielä merkittävämmin sen, miten kakkoskausi saataisiin tuntumaan vielä tiukemmalta kamalta.

Ja tämän jälkeen tulee sitten taas spoilereita. Jos kakkosepisodi on pelaamatta, huis pois!

Ikävässä paikassa

Kauden kakkosepisodin teemana oli toivon menetys. Hetken aikaa näytti siltä kuin Clementine olisi löytänyt vihamielisessä maailmassa itselleen uuden kodin. Uudet ystävät, ykköskaudelta tutun Kennyn paluu ja turvalliselta tuntunut paikka saivat hetken uskomaan, että kaikki voisi järjestyä. Mutta eihän se tietenkään järjestynyt, vaan kaikki meni aivan päin persettä. Ennen kuin lopputekstit pyörivät, minun pelissäni useampikin hahmo oli menettänyt henkensä ja eloonjääneetkin olivat jääneet vaarallisen psykopaatin vangiksi.

Tällä kerralla näemme sitten näiden tapahtumien seuraukset. Clementine ystävineen on kyseisen psykopaatin ja tämän seuraajien vankina näiden linnoitetussa ostoskeskuksessa. Vaikka osasin jo The Walking Deadin aiempien jaksojen perusteella odottaa sitä, että peli ei säästele paukkujaan vaan lyö suoraan kasseille ja kovaa, kolmosepisodi onnistui silti yllättämään ja jopa järkyttämään useita kertoja.

Pidän tätä siis puhtaasti positiivisena asiana, sillä The Walking Dead on yhä todella harvalukuisessa seurassa yhtenä niistä peleistä, jotka oikeasti saavat tuntemaan asioita. On aika hämmästyttävää, että pelin temput ja kikat eivät vieläkään tunnu nähdyiltä tai halvoilta, vaikka kyseessä oli jo kahdeksas kerta. Iso peukku pelin kehitystiimille, siis.

Kolmosepisodi on myös se paikka, missä 400 Days – eli siis kausien välissä julkaistu miniepisodien sarja – vaikuttaa peliin. Näemme vihdoin vähän sen loppuhuipennuksen seurauksia, siitä tuttuja hahmoja ja valintojemme seurauksia.

Ja kun lopputekstit pyörivät, ollaan taas siinä ykköskauden loppuhetkistä tutussa tilanteessa. Kaikki on ryöstäytymässä käsistä, toivo tuntuu menetetyltä ja vaara vaanii jokaisen kulman takana. Miten Clementine alati harvenevine ystävineen voikaan selvitä tästä? En vielä tiedä, mutta odotan innolla, että pääsen kesällä selvittämään sen.

 

Lue myös

Broforce-ennakko (Linux, Mac, PC)

Dark Souls 2 (PC)

FTL: Faster Than Light Advanced Edition (iOS, Linux, Mac, PC)

Pinball Arcade (multi)

Saint Seiya: Brave Soldiers (PS3)

Strider (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)