Uusimmat

Tom Clancy’s Endwar (PS3, 360)

17.12.2008 16:45 Jukka O. Kauppinen

Aikoinaan upeita teknotrillereitä luonut mestarikirjailija Tom Clancy vajusi ensin keskinkertaisuuden suohon, sitten mitättömyydeksi. Surullinen kohtalo kirjailijalle, jonka teoksia odotin aikanaan kuin pakana nousevaa aurinkoa.

Nykyään Clancyn nimeä huorataan surutta joka suuntaan, mutta on melkoinen yllätys nähdä, että joskus se sokea kana löytää jyvänsäkin. EndWarilla ei ole mitään tekemistä Clancyn kanssa, mutta hyvä peli se on! Se todistaa vääräksi jopa dogman konsoleista ja reaaliaikanaksuista: hyvä reaaliaikainen sotapeli voidaan sittenkin tehdä konsoleille!

Clancy, teknosankarini

Puhutaan kuitenkin ensin Clancystä. Clancy loi nimensä militaarikirjallisuuden ja huimien teknotrillerien luojana. Hänen varhaiset teoksensa, kuten Punaisen lokakuun metsästys ja Myrsky nousee, olivat uskomattomia eepoksia kylmän ja kuuman sodan aikakaudelta. Myöhemmin Clancy iski kultasuoneen Jack Ryan -hahmollaan, jonka ympärillä pyörivät teokset takasivat taalavirran tilille. Isku kolumbiaan- ja Näkymätön vihollinen -kaltaiset seurasivat aikaansa ja toivat kylmän sodan trillerit perestroikan jälkeiseen aikaan, visioiden uusia ja pelottavia uhkia maailmanrauhan päänmenoksi.

Sitten jokin meni vikaan ja Clancy ajautui sivuraiteille. Jotkut Clancyn myöhemmät teokset ovat niin järkyttävää kuraa ja yltiöisänmaallista USA! USA! -mantran huutamista, että oksat pois. Ei niitä vain pysty lukemaan.

Sen päälle vielä nimihuoraus. Tom Clancyn nimellä julkaistaan jatkuvasti surkeaa kioskikirjallisuutta, mutta tarkemmin katsoessaan huomaa, että kirjat on tehnyt joku muu. Clancy on vain netonnut hyvän palkkion nimestään.

Viimeisin surullisenkuuluisa tempaus oli Clancyn nimen kaikkien pelioikeuksien myynti Ubisoftille. Ubisoft saa lämiä Clancyn nimen vaikka tyttöjen ponipeliin, jos firma vain uskoo tämän parantavan ponipelin menekkiä.

Tilanne on surullinen siksikin, että Clancy perusti 90-luvulla Red Storm Entertainment -pelitalon, joka teki monia oikeasti hyviä pelejä. Niistä Rainbow 6 iski action-kultasuoneen, joten voimmekin sanoa moi tosi monelle Rainbow-sarjan alapelille. On Splinter Celliä, on vaikka mitä. Mutta Clancy myi Red Stormin Ubisoftille, eikä firma ole sen jälkeen juuri Clancyn omimpiin aiheisiin koskenut.

Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Muutoksen tuuli, sodan tuuli

Tuon kamalan vuodatuksen jälkeen luvassa on kuitenkin yllätys, joka on avautumisen jälkeen sitäkin piristävämpi. Tom Clancy’s EndWarilla ei ole yhtään mitään tekemistä Clancyn kanssa, mutta jumakuta, se on hyvä peli.

Yllätys on sitäkin järkyttävämpi, sillä EndWar on konsoleille tehty reaaliaikainen sotapeli. Juuri sellainen peli, joiden toimimattomuudesta olen paasannut kaikille, jotka eivät ole tunkeneet sukkaa lärviini.

PC:llä suositut naksustrategiat ovat yksi pelimaailman suurimmista, menestyneimmistä ja myyvimmistä genreistä. PC:llä. Konsoleilla naksut ovat olleet yleensä silkkaa paskaa. Onnettomia virityksiä, joissa tekijät eivät vain tajua muutamaa perusseikkaa. Konsolin padi ei sovellu strategiapelehin. Tarvitaan hiiri, tarvitaan kauas ulos zoomautuva kartta, tarvitaan hitonmoinen määrä ulkoa opeteltuja näppäinkomentoja. Naksusota on tietokonepelaajien hommaa.

EndWar tajusi ongelman. EndWar kiertää ongelman. EndWar tietää rajansa ja tarjoilee sodan konsolilla toimivassa muodossa.

Juju on ennen kaikkea siinä, että konsolipelaajan mahdollisuudet tilanteen seuraamiseen ja hallitsemiseen ovat rajalliset. No pentele, tehdään sitten niin pieni ja rajallinen peli, että sen hallinta on mahdollista. Tehdään myös sellainen käyttöliittymä, joka tukee pelaamista.

Pelinobelin paikka

EndWar lähestyy sotaa ruohonjuuritasolta. Pelissä on vain seitsemän yksikköluokkaa. Pelaaja johtaa yleensä noin puolta tusinaa yksikköä, enimmilläänkin vain tusinaa. Tuhoutuneiden yksiköiden tilalle saa uusia, jos vain resurssit sen sallivat, mutta pelin mittakaava ei missään vaiheessa nouse liialliseksi.

Lisäksi peli ratkaisee naksusotien kameraongelman jopa luovasti. Pänniikö pelaajia, kun kameraa ei voi nostaa tarpeeksi korkealle? No, lukitaan se yksiköihin. Ei mitään vapaasti liikkuvaa kameraa. Katsotaan maisemia vähän yksiköiden takaa ja yläpuolelta. Vähän kurkitaan eri suuntiin. Kamerastressi on poistettu poistamalla kamera!

EndWarissa on tehty kaikki toisin. Peliä on supistettu, siten kutistettu, sitten kuivattu. Se on kuin riisuttu ja tislattu paketti kiivasta sotaa, joka toimii hämmästyttävän hyvin. Pelaajaa ei kiusata liioilla toiminnallisuuksilla, liiallisilla tavoitteilla tai liian moneen suuntaan leviävällä sodalla. Nyt sota pakataan päinvastoin tiukkaan, äärimmäisen selkeään ja pelattavaan kuoreen.

Siihen päälle älyttömän fiksu idea. Ääniohjaus. Vaikka ääniohjaus ei ole sinänsä peleissä uutta, niin EndWarissa ne tukevat peliä. Ovat jopa puoli peliä.

Äänikomentojen avulla naksusodan pelaaminen konsolilla onkin toimivaa, jopa hauskaa. Vedetään vain oikea liipaisin pohjaan ja komennellaan. Unit one move to alpha. Unit four secure alpha. Unit seven attack hostile two. Eikä peli ole liian nuuka äänikomentojen tunnistuksen suhteen, ääntämyksen suhteen ei tarvitse olla huolissaan, kunhan puhe vain on selkeää.

Samaan aikaan pelaaja voi kiitää padin pikanapautuksilla yksiköstä toiseen, antaen niille pikakäskyjä tai tarkistaen omin silmin mitä missäkin tapahtuu. Koko sotaa voi kuitenkin hallita halutessaan yhdestä ainoasta yksiköstä käsin, kaikkia joukkojaan voi komentaa niin äänikomennoin kuin padissa mihinkään liikkumatta.

EndWarissa pelaaminen onkin äimistyttävän sujuvaa ja loogista. Vaikka sotiminen ja tilanteenhallinta kuumentaakin välillä aivosoluja, niin käyttöliittymä tukee pelaamista. Pelaaminen onnistuisi yhtä lailla pelkällä padilla tai äänikomennoilla, mutta niiden käyttäminen sekaisin ja yhtaikaa tukee molempia, tehden pelaamisesta luistavaa.

Teknosotaa

Muutenkin EndWar kuvaa lähitulevaisuuden sodankäyntiä mainiosti. Pelin intro ja alkutehtävät pohjustavat tarinaa monelta näkökulmalta, minkä jälkeen pelaaja valitsee pelaako hän Amerikan, Euroopan liiton vai Venäjän puolella. Kunkin tarina kertoo sodasta omalla tavallaan, lisäksi sota etenee taistelujen myötä aina omaan suuntaansa.

Taistelujen edetessä pelaaja myös tienaa palkkioita, joiden avulla hän voi kustomoida yksiköitään. Erilaisilla lisäaseilla ja -ominaisuuksilla viritelty yksikkö muodostuu pian rakkaaksi, eikä sitä mielellään menetä taistelussa.

Kampanjat kehittyvätkin mainiosti omanlaisiksiin. Oma armeija kustomoituu, maailmankartta muuttuu kolmen osapuolen taistelujen myötä. Yksinpeli tosin saattaa ajan mittaan vähän laimentua, mutta tässä vaiheessa on jo hyvä singota verkkoon.

EndWarissa on näet myös erittäin näppärä nettisota. Pelaajat voivat sotia haluamansa faktion puolesta laajassa supersodassa, jossa maa-alueet vaihtavat omistajaa pelaajien käymien taistelujen mukaan. Toivottavasti nettisota jaksaa kantaa ja pitää otteessaan myöhemminkin.

Tom Clancy’s EndWar onnistuikin tavoitteissaan. Se todistaa, että reaaliaikainen sotapeli voi toimia myös konsoleilla. Ei siihen tarvittu suuria ja megalomaanisia visioita. Piti vain ensin ajatella tarpeeksi pieniä.

Kuvat ovat valitettavasti tyypillistä peruskauraa, jossa ei näy käyttöliittymää. Useimpien  kuvakulmat ja grafiikka ovat kuitenkin siedettävän lähellä todellista pelikuvaa, vaikka todellisuus olisi tälläkin kertaa kiinnostavampaa ja jopa näyttävämpää katsottavaa kuin taiteillut promokuvat.

 

 

Tekijä: Ubisoft Shanghai
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: PlayStation 3, Xbox 360
Saatavilla: DS, PSP, PlayStation 3, Xbox 360
Tulossa: PC (2009)
Pelaajia: 1-4
Pelin kotisivu: http://endwargame.us.ubi.com/
Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Tom Clancy’s Endwar – kolmas maailmansota konsolistrategiana

Aivan näin erikoista ja lopullista näkemystä ei ole tosin nähty aiemmin. Etenkään konsoleilla. Endwar kun tarttuu kolmannen maailmansodan strategiseen selvittämiseen konsolimaailman keinoin.

Endwar on siis maapallomme lähitulevaisuuteen sijoittuva sotapeli, jossa kolmas maailmansota on räjähtänyt täyteen vauhtiin. Aihehan on tuttu muutamista Clancyn ja muutenkin kaikkien aikojen parhaimmista kirjoista. Venäjä ja kaverit vastaan länsi ja kaverit. Taistelukenttänä Eurooppa.  Sodan jyrä murskaa kaiken alleen ja pelaajat ampuvat ilotulitusraketteja riemusta.

Voita Tom’c Clancy’s EndWar -peli ja -etulevy Xboxille

Osallistu ja saatat voittaa sekä Tom Clancy’s EndWar -pelin Xbox 360 -konsolille että komean EndWar-faceplaten konsoliisi.

Lue myös

Killzone 2 -ennakko (PS3)

Korg DS-10 -taskusynterisaattori (DS)

Red Alert 3 (360, PC)

Sid Meier’s Civilization IV: Colonization (PC)

SingStar Vol. 3 (PS3)

Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood (DS)

Talvisota: Icy Hell (PC)

Valkyria Chronicles (PS3)

World of Warcraft: Wrath of the Lich King (Mac, PC)