UUSIMMAT

Trials Evolution Gold Edition -ennakko (PC)

05.03.2013 16:00 | Jukka O. Kauppinen

Tekijä: Ubisoft Shanghai, Redlynx
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: PC Windows 7, Intel Core i5 3,4 GHz, 8 Gt muistia, GeForce GTX285
Tulossa: PC – 21.3.2013
Laitevaatimukset: Windows Vista tai uudempi, Intel Core2 Duo E6700/AMD Athlon64 X6000+, 2 Gt muistia, 512 Mt näytönohjain, 3,5 Gt levytilaa
Pelaajia: 1, 2-4 (samalla koneella, internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.redlynx.com/games/trials-evolution-gold-edition
Testaaja: Jukka O. Kauppinen

Helsinkiläinen Redlynx tunnetaan hyvistä ja omaperäisistä peleistään. Ja aivan erityisesti Trials-sarjasta. Trials, tuo kirotun oiva ja addiktiivinen pelikilke, jonka parissa Redlynx on takonut rautaa jo vuodesta 2000 saakka. Kyllä vain, sarjalla on ikää jo 13 vuotta ja eri Trials-pelejäkin on tehty jo kahdeksan kappaletta.

Alkujaan PC:lla ja selainpeleinä syntynyt peli muuttui todelliseksi ilmiöksi vuonna 2009 Xbox 360:lle tehdyn konsoliversion myötä. Konsolilla se nousi valtavaksi, maailmanlaajuiseksi ilmiöksi ja Redlynxin niin kovaksi tekijäksi pelirintamalla, että Ubisoft teki studiolle vastustamattoman tarjouksen ja osti sen riveihinsä. Mutta nyt, lopultakin, Trials palaa kotiin. Tuleva PC-versio, Trials Evolution Gold. on pelin paras, laajin ja kattavin versio ikinä, ja tämän voin luvata jo ihan ennakkoversion peluun perusteella.

Xboxilla Trials-sarja kehittyi ennennäkemättömään loistoon. Redlynxillä oli kaiketi käytössään vähän enemmän budjettia konsolipuolella, ja kun vielä Ubisoft saapui maisemiin 2012 julkaistun Trials Evolutionin myötä, niin liki täydellisen pelattavasti, hauskasta ja peliohjaimia räjäyttävän turhauttavasta pelistä tuli vieläkin täydellisempi, rakastettavampi ja hajottavampi.

Lainaan Xbox-pelien arvosteluja.

Trials HD

Jutun juju piilee siinä, että peli on äärimmäisen fysiikkapohjainen. Prätkän ja kuskin, samaten kuin näiden ja radan yhteisvaikutuksen fysiikka on laskettu sopivan rempseästi kohdalleen, joten prätkä tuntuu jatkuvasti yhtä kiikkerältä kuin munapyramidin tasapainotteleminen päälaella. Asiaa ei auta se, että radat on ilmeisesti suunnitellut joku Helvetin pääarkkitehdeistä, sen verran haastavaa settiä on tarjolla.

Pelaaja kiikuttelee prätkänsä kanssa ylös ja alas paikoitellen miltei pystysuoria seiniä, tekee pyörällään silmukoita, hyppii sokkona tyhjyyteen ja väistelee räjähtäviä tynnyreitä, yleensä muutaman sekunnin sisään edellisestä samanlaisesta kakkakepposesta. Epäonnistumiset seuraavat toisiaan, V-käyrä kohoaa ja lähialueen eläimet suuntaavat piiloon koloihinsa.

Jos Trials HD:n huikea koukuttavuus pitäisi tiivistää vain yhteen asiaan, nostaisin esille huippuunsa hiotun pelattavuuden, jota tarjoillaan juuri sopivan kokoisina annoksina. Ratoja tulee kokeiltua vielä yhden kerran. Ja sitten vielä yhden. Ja vielä kerran, niin pitkään, kunnes kultamitali on taskussa ja livekavereiden ennätysajat kampitettu.

 

Trials Evolution

Vaikeustaso on kuitenkin objektiivisesti pohdittuna viilattu viimeisen päälle kohdalleen, sillä pelatessaan oppii koko ajan uutta. Ryppäiden väliin ripotellut ajokorttikokeet opettavat aina uusia temppuja, kuten vaikka miten kolojen yli hypätään prätkää oikeaan aikaan keikauttamalla, miten noustaan jyrkkiä mäkiä ylöspäin tai miten kiivetään miehen korkuisen laatikon päälle. Se vitsi piilee kuitenkin siinä, että näitä jo alkujaan haastavia taitoja yhdistellään jatkuvasti pirullisemmin ja pirullisemmin.

Ei mene aikaakaan ennen kuin yksittäiset haasteet vaihtuvat kamaliin ohjaimenhajoittajakomboihin, joissa pitää vauhdilla hypätä rotkon yli todella jyrkkään ja pieneen mäkeen, johon ensin pysähdytään, ettei prätkä kimpoa takaisin rotkoon ja ponnistaa siitä mäen päällä olevan laatikon yli. Ja tämä esimerkki on vasta pelin puolivälistä!

Trials-pelien perinteiseen tyyliin prätkänsä saa palautettua edelliselle hyvin sijoitetulle checkpointille silmänräpäyksessä nappia painamalla, mikä tuleekin tarpeeseen. Vaikeammissa kentissä on ihan rutiininomaista joutua yrittämään tiettyjä kohtia uudelleen kymmeniä, ellei jopa satoja kertoja. Pelin laadusta kertoo paljon se, että näin myös tehdään sen sijaan, että ohjain lentäisi seinään vartin jälkeen. Tai no, ainakin näin tehdään pienen tauon jälkeen, sillä ragequitit ovat Trialsissa aika yleinen ilmiö.

Lainaukset ovat konsoliversioista mutta pätevät myös tulevaan PC-versioon. Kaikessa yksinkertaisuudessahan pelaaja siis ajaa prätkällään (tai polkupyörällään) pitkin mielikuvituksellista temppurataa. Kontrolleja on tasan neljä. Kaasu, jarru ja prätkän nokkapyörän nosto ja laskeminen. Ja näillä eväin sitten kaasutetaan ja yritetään päästä näistä väliin yksinkertaisen hauskoista ja vauhdikkaista, välillä tarkkaa kikkailua ja taitoa – tai sitten hullun tuuria – vaativista radoista läpi.

 

Peli on rakennettu taitavan koukuttavaksi. Iisimmillä leveleillä kentän läpäisee vaivatta jo ensimmäisellä kerralla, mutta kun läpäisystä palkitaan erilaisilla mitaleilla, niin pian sitä miettii josko saisi ajoista raavittua pois muutaman sekunnin kirkkaampaa mitalia varten. Tai kun haluaisi avata seuraavan kilpailusarjan, mutta siihen tarvittaisiin vielä yksi pokaali. No, koitanpa hurauttaa jonkin pronssitasoisesti läpäistyn kentän hopea- tai kultamitalisuorituksella. Paljonko saan parannettua, kun yritän kerran, kaksi, kymmenenkin kertaa uudelleen? Jos saan ajettua sen yhden pahan paikan ilman kaatumista, mikä syö tulosta aina muutaman sekunnin verran edelliseen checkpointiin palatessa?

Kokeilin alkuun PC-versiota ohjaimista perinteisimmällä: näppiksellä. Konffasin yksinpeliäni varten prätkän keulimisnäppäimet A/D:n ja säilytin kaasut nuoli ylös/alas-namiskoissa. Sitten radalle. Ja hyvinhän se sujui. Ensimmäiset radat muistuivat mieleen pirullisen nopeasti, sillä niissä on kovasti kamppailtu leaderbordeissa kavereita vastaan sekunnin kymmenysten ja sadasosien tarkkuudella. Näppäimiltä pelaaminen ei tuntunut merkittävästi  hankalammalta kuin Xboxilla padillakaan, mutta toki PC-versio tukee padejakin.

Huomautettakoon, että moninpeli sujuu PC:llä samalla koneella tietysti ihan siinä missä konsoleillakin. Ohjainvaihtoehdot vain ovat monipuolisemmat. Samalle näppikselle mahtuu mukavasti parikin pelaajaa, mutta sitten tarvitaan jo padeja. Ja kun PC:llä ei langattomia padeja taideta hirveästi harrastaa, niin luvassa on hienoista johtosolmuilua. Mutta ainakaan pelin ohjaintuen ei pitäisi tulla tässä pulmaksi.

Pelattavuudeltaan PC-versio onkin reilusti samaa tasoa kuin konsoliversionsa, mutta se ei vielä riitä kaikkein ultimaattisimman version titteliin. Siihen tarvitaan muun muassa kaikki Trials HD:n ja Trials Evolutionin radat samassa paketissa, Trials HD:n radat Evolutionin fysiikkamoottorille sovitettuna, konsoliversioitakin kattavammat online-leaderboard-toiminnot ja ennen kaikkea kaksi seuraavaa erityisjuttua:

  • Rataeditori. Onhan se konsoliversiossakin mutta miettikää nyt – kunnon hiirikäyttöinen käyttöliittymä ja entistäkin monipuolisempi skriptausjärjestelmä. Jos konsoleillakin julkaistiin aivan tajuttoman räjäyttäviä kenttiä ja Trialsien skriptisysteemejä totaalisen väärinkäyttäviä virityksiä, niin mitä ihmettä PC-väsääjät tulevatkaan synnyttämään? Luodut kentät voi toki upata nettiin toisten pelattavaksi, ja muut voivat arvostella niitä hyvien ratojen löytämiseksi. Redlynx myös poimii parhaita luomuksia omaan suosituslistaansa. Pelattavaa tulee siis taatusti riittämään. Harmillisesti Xboxilla luodut kentät eivät tosin ole yhteensopivia PC-version kanssa, sillä kenttäsysteemiä ja editoria on jouduttu muokkaamaan uuteen ympäristöön sopivammaksi. Kahden eri pelin ratojen yhdistäminen samaan editoriin on ollut pakollinen ja ymmärrettävä uhraus editoriyhteensopivuudesta.
  • Youtube-tuki. Tee hurja läpiajaminen. Mokaile totaalisesti. Aja todella hullunhauska moninpelikisa kaverien kanssa tai riko kaveripiirisi raivolla hinkkaama rataennätys sekunnin sadasosalla. Voit tallentaa replaysi suoraan pelin sisältä videoteidostoksi tai tuupata ne pelin sisältä suoraan Youtubeen. Voi herttisenkiesuma miten kiusallisen viekoitteleva ajatus!

Ja voitte toki uskoa senkin, että kun peli räväytetään PC-pelitykkien ruuduille vaikkapa 1900×1200-resoluutiolla täysillä detaljeilla ja se pyörii meikäläisenkin vanhahkolla pelikoneella yli 60 fps:n nopeudella, niin onhan se myös riemukasta audiovisuaalista herkkua. No, ei se mikään Crysis ole, mutta tosi kivan näköinen, eläväinen ja vauhdikas peli silti.

 

Uskokaa pois. Kovin versio Trialsista. Ikinä. Jo previkan perusteella. Luulen, että PC-versiolla on vain kaksi haastetta voitettavanaan.

Ensinnäkin: Xbox 360:llä useimmilla lienee ainakin jokunen kaveri Live-kaverilistalla. Samaa universaalia järjestelmää ei PC:llä ole, kun Windows Live ei ole vieläkään muotoutunut vastaavalla tavalla kaikkien käyttämäksi kaverilistajärjestelmäksi. Iso osa Trialsien vetovoimasta konsoleilla pohjautuu nimenomaan siihen, että yksinpelissäkin näkee koko ajan miten kaverit ovat ajaneet samat radat. Tästä syntyvä kilpailullisuus on järjettömän vetovoimaista.

Tämä liittyy toiseen ongelmaan. PC-version kaverilistat näet taitavat muovautua Ubisoftin oman uPlay-palvelun kautta, ja joillekin uPlay on samanlainen hirvityksen kirosana kuin EA:n Origin – tai Valven Steam aikoinaan. Itse väittäisin, ettei uPlay itsessään ole mikään todellinen ongelma, onpahan vain ylimääräinen launcheri pelin alussa, just Steamin/Originin tapaan. Todellinen ongelma oli Ubin aiemmin käyttämä DRM, joka vaati jatkuvaa nettiyhteyttä – ja esti pelaamasta, jos sitä ei ollut. Trialsissa tätä teoreettistakaan ongelmaa ei ole, koska peli tarvitsee joka tapauksessa jatkuvan nettibitin kaverien haamuajajien ja highscore-listojen päivittämiseen. Mutta saa pelin offline-tilaankin, jos jatkuva bititys ei vain maita. Eli jos uPlayn olemassaolo ei aiheuta oksetusreaktioita, niin siitä vain – peli ennakkotilauslistalle ja rasvatkaa kätenne etukäteen rakkojen välttämiseksi.

 

Lisää aiheesta

Trials 2: Second Edition (PC)

Trials HD (Xbox 360)

Trials Evolution (Xbox 360)

Lue myös

Aliens: Colonial Marines (PC, PS3, Xbox 360)

Close Combat: Panthers in the Fog (PC)

Cognition: An Erica Reed Thriller – Episode 1 ja Episode 2 (Mac, PC)

Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge (Wii U)

Scribblenauts Unlimited (PC, WiiU)

The Cave (PC, PS3, Xbox 360)

World of Tanks (PC)