UUSIMMAT

Trine 3: The Artifacts of Power –ennakko (Linux, PC)

29.04.2015 16:00 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Frozenbyte
Julkaisija: Frozenbyte
Testattu: PC
Tulossa: Linux, PC
Laitevaatimukset: Windows Vista tai uudempi, Intel Core i3 / 3.0 GHz AMD, 4 Gt muistia, DirectX 10 -näytönohjain
Pelaajia: 1, 2-3 (samalla koneella)
Muuta: Ladattava peli, Early Access -kehitysversio, hinta 19,99 euroa (Steam)
Pelin kotisivu: http://www.trine3.com
Testaaja: Miikka Lehtonen

 

Suomalaisen Frozenbyten Trine-pelit ovat hurmanneet kansaa jo vuosien ajan muutamalla simppelillä elementillä: sikakaunista grafiikkaa, mahtavaa ääntä, tiukkaa 2D-tasohyppelyä ja fysiikkapohjaisia puzzleja.

Trine 3:ssa yksi näistä tekijöistä muuttuu aika tavalla.

Testasimme Trine 3:n Early Access -versiota, joka on julkaistu äskettäin Steamissa. Tarjolla on yhä kolmen pelaajan co-op-toimintaa, jota voi pelailla joko yksin hahmoa lennosta vaihdellen tai niin, että useampi ihmispelaaja ohjaa kukin omaa hahmoaan.

Satukirjamaisen kauniissa pelissä olisi edelleen tarkoitus edetä esteiden ali ja yli, mutta nyt myös ympäri. Spoilaan nostotekstissä esittämäni vihjauksen ja totean, että se muuttunut juttu on tämä: Trine on nyt 3D-peli.

Tuttua menoa

Trine 3 kertoo taas tutuista sankareista: jouskarin ja kiipeilyköyden kanssa varustautuneesta varkaasta, esineitä luovasta ja niitä liikuttelevasta maagista, sekä panssariin sonnustautuneesta, miekkaa ja kilpeä heiluttelevasta ritarista.

Edessä on taas satumainen seikkailu, josta ei puutu mielikuvitusta tai loistoa, se on selvää jo ensitestiversion perusteella. Grafiikka on yhä sikamaisen kaunista, Ari Pulkkisen soundtrack on yhä törkeän nätti ja peli vie meidät kauhulinnasta viidakkotemppeleihin, maagiakatemiaan, hiekkarannalle ja ties minne muualle.

Peruspelattavuus on yhä myös samanlaista kuin ennen. Eteen tulee fysiikkapohjaisia puzzleja, joissa tie eteenpäin vaatisi esineiden liikuttelua, seinillä hyppelyä, esteiden rikkomista ja välillä taisteluakin. Aiempien Trinejen tyyliin ongelmilla on useita ratkaisuja. Perinteisesti suunnilleen kaikki puzzlet on voinut ratkaista haluamallaan hahmolla – ainakin jos on vähän innostunut kikkailemaan ja keksimään luovia ratkaisuja – vaikka se onkin ehkä puzzlesta riippuen ollut helpompaa hahmolla kuin toisella.

Tyypillisessä ongelmassa edessä on vaikka ylhäällä oleva laskusilta. Puzzlea voi lähteä ratkomaan vaikka luomalla maagilla taikapalikan, kiinnittämällä sen laskusillan edessä roikkuviin piikkeihin, ampumalla varkaan köyden kiinni palikkaan ja sitten heilauttamalla itsensä sillan yli. Yhtä hyvin voisi myös huomata, että silta on ylhäällä vain, koska liaanit ovat sitoneet sen pystyyn. Jos liaanit rikkoisi… Ja niin edelleen.

Hahmoilla on myös uusia kykyjä. Pontius-ritari osaa liitää kilpensä kanssa kuin Lost Vikingsissa konsanaan, varas voi ampua kiipeilyköytensä kiinni esineisiin ja vetää niitä, tai sitten kiinnittää köyden eri päistään eri esineisiin.

Puzzlet ovat yhä luovia ja hauskoja. Sitten alkavat ongelmat, ja ne johtuvat käytännössä yksinomaan siirtymisestä 3D:hen.

3D, tuo pelin pilaaja

Trinethän ovat aina olleet graafisesti 3D-pelejä, mutta sidottuna yhdelle syvyystasolle. Nyt liikkuminen onnistuu myös syvyyssunnassa ja sitä myös vaaditaan. Välillä syvyyttä käytetään hauskasti hyväksi. Eräässä puzzlessa pitäisi kiinnittää vetoköysi ovessa olevaan koukkuun ja sitten kiskoa ovi auki. Mutta voi, se heilahtaa kiinni heti kun köydestä päästää irti. Miten tästä selviää? Vaikka juoksemalla köyden kanssa läheisen tolpan ympäri, jolloin vetoliike viekin koko ajan lähemmäs oviaukkoa.

On muistettava, että kyseessä on vielä varhainen kehitysversio, joten Frozenbyte voi vielä tehdä ongelmille jotain. Syytä myös olisi, sillä nykykunnossaan Trine 3 on turhauttava peli. Valtaosa kuolemista tapahtuu, kun kontrollit tökkivät vastaan seinillä kiipeillessä, tai ei vain pystynyt tarpeeksi hyvin hahmottamaan sijaintiaan syvyystasolle ja hyppäsi rotkoon.

Toivottavasti näin myös tapahtuu, sillä potentiaalia on. Ei peli nytkään huonolta tunnu, mutta välillä väärällä tavalla vaikealta ja täten turhauttavalta. Reilun tunnin verran pelattavaa sisältävästä versiosta ei voi vielä paljon enempää sanoa, mutta tulemme varmasti palaamaan Trine 3:n pariin vielä myöhemminkin.

Osallistu keskusteluun: Trine 3: The Artifacts of Power

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Mulkaisu: Trine 2: Director’s Cut

Trine (PC, PS3, 360) 

Trine 2 (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Trine 2: Director’s Cut (Wii U)

Vieraissa: Frozenbyte 

Wii U – Nintendon uusi konsoli peleineen ensitestissä – osa 2 (uusin: Trine 2, Wii Fit U) 

 

Keskustelu

Etenkin Trine 2:sta isona fanina täytyy myöntää, että tämä kolmosen EA oli melkoinen pettymys.

Isoimpana ongelmana, kuten Miikkakin artikkelissa kertoo, on syvyyden hahmotus, koska hypätessä hahmon positiota on välillä lähes mahdoton hahmottaa, koska ei näe hahmon varjoa maassa.

Toinen on se, että asioita on tosi vaikea spotata seinistä jne., koska AD on ilmeisesti päättänyt, ettei mikään saa ”pelimäisesti” pompata taustasta esiin. Samoin jotkut väriratkaisut aiheuttivat aluksi melkoista hämmennystä (ne ysin näköiset lamput esim.).

Ja kolmas, myöskin Miikan jo mainitsemat kontrolli ongelmat. kaikkihan tietävät, että näissä fysiikka-puzzlereissa on yleensä aika leijuvat kontrollit. Mielestäni se ei niinkään haitannut 2.5d Trineissä, mutta tässä haittaa ja isosti. Tuntuma ihan harakoilla.

Toivon myös hartaasti koko sydämeni pohjalta, että Frozenbyten tiimi saa tämän lopulta hiottua kuntoon. Potentiaalia on, mutta nämä kolme asiaa on korjattava, jotta potentiaalin tavoitteluun olisi mitään mahdollisuuksia. Toivon myös, että level design, etenkin puzzlejen kannalta, paranisi ison askeleen. Nimittäin kakkosen puzzlet olivat todella hyviä.

Muropaketin uusimmat