Tulipahan pelattua: Lord of The Rings Online koettaa uutta tulemista turhaan – vuosi 2007 ja MMO-huuma menivät jo

02.12.2018 17:00 | Joonas Koivisto

Alun perin jo vuonna 2007 taipaleensa aloittanut Lord of The Rings Online keksi hiljattain lisätä peliinsä Legendary-serverit, jotka tarjoavat pelin julkaisuaikaa vastaavan pelikokemuksen ja saman tarinan kuin aikoinaan. LotRO ei ole ensimmäinen nostalgiaan tukeutuva peli – myös World of Warcraft ja Runescape ovat lähiaikoina tehneet samoin. Tämä pistää miettimään onko vanhoilla World of Warcraftin kulta-ajan peleillä enää annettavaa muille kuin väkisin nostalgiaa etsiville.


Julkaisupäivä: alkujaan vuonna 2007 / Studio: Turbine (alkuperäinen kehittäjä), Standing Stone Games (nykyinen studio) / Julkaisija: Turbine Inc. (alkuperäinen), Daybreak Game Company (nykyinen) / Alusta: PC / PC:n kokoonpano: Ryzen 7 2700x, 16 Gt RAM, Radeon RX 480 8Gt & Win10 / Peliä pelattu arvostelua varten: 10 tuntia


Lord of the Rings Online on yksi harvoista peleistä, joka selvisi hengissä, kun World of Warcraft pyyhki alleen kaikki sen vanavedessä aloitetut projektit. Oikeastaan ainoa toinen länsimaissa enää suosittu MMO, joka ei ole WOW, lienee Elder Scrolls Online. LotROa kantaa todennäköisesti ennen kaikkea pelin lisenssi. Lisäksi kyseessä on yhä yksi parhaista Keski-Maahan sijoittuvista pelitoteutuksista.

Legendary-serverit näyttävät Lord of the Rings Onlinessa jäävän lähinnä vaihtoehdoksi kokea pelin alku uudestaan sen nykyisillä mekaniikoilla. Mahdollisuutta jatkaa suoraan lisäosien pariin ei ole. Normaalilla serverillä aloittava uusi pelaaja käy nimittäin läpi aivan saman tarinan. Legendary-serverit sisältävät tosin joitakin pieniä ylimääräisiä tehtäviä, mutta nämä hommat ovat aivan samaa tuttua MMO-huttua, eli tavaroiden keräilyä tai vihollisten tappamista joltain osoitetulta alueelta.

Pelin saa tietysti nyt näyttämään huomattavasti paremmalta kuin aikanaan 11 vuotta sitten. Mutta: nykyaikaisiin peleihin tottunut ihmettelee helposti vanhanaikaisia ja kankeita animaatioita eikä MMO-pelien perinteinen hahmojen kääntämiseen perustuva ohjaus ja lukuisia teksti-ikkunoita tarjoava käyttöliittymä sovi enää tähän päivään.

Legendary-serverit vaativat pelin VIP-tilauksen niiden pelaamiseen, joten ne eivät edes ole uuden maksutta pelaavan kokeilijan saatavilla. Tämän perusteella serverit on kaiketi tarkoitettu nimenomaan pitkään pelanneille ja etenkin niille, jotka haluavat kokea uudestaan samat asiat yli kymmenen vuoden takaa ja edetä uudella hahmollaan pakotetun rauhallista tahtia. Tarinan ensimmäinen vaihe rajoittaa hahmon kehityksen tasoon 50.

Tähän mennessä peliin kehitetty lisäsisältö tullaan avaamaan Legendary-servereille muutaman kuukauden välein, joten eteneminen yrittää selvästi mukailla niitä hetkiä kun peli oli uusi. Markkinointikoukkuna on myös se, kuinka alkuosan tarina sijoittuu nimenomaan Sormuksen tarinan aikaan. Samaan aikaan voi kuitenkin aloittaa etenemisen ilmaispelin puolella ja kokea aivan saman tarinan, mutta ilman nostalgiaan ruokkivia veteraaneja. On kummallista ettei ensimmäinen vaihe Legendary-servereitä ole maksuton, jolloin se olisi houkutteleva hetki uusille pelaajille hypätä mukaan ja kokea peli rauhallisempaan tahtiin.

Servereillä olisi varmasti mukavasti kuhinaa, kun uudet pelaajat ja nostalgisoijat olisivat kaikki samassa vaiheessa yhdessä.

Lord of the Rings Online on edelleen genressään hyvä peli, jota on paranneltu ajan saatossa paljon pienillä muutoksilla. Sydämeltään se on kuitenkin vuonna 2007 ilmestynyt peli, joten on vaikea kuvitella kenenkään hyppäävän enää peliin mukaan. Grafiikat eivät herätä erityisesti innostusta, ääninäyttely on kömpelöä ja viimeistään hahmojen kankeat animaatiot paljastavat pelin iän.

Jossain vaiheessa 2010-lukua MMO:t ajautuivat lopullisesti muodista etenkin länsimaissa. Toki WOW:illa on edelleen pelaajia ja ESO:lla pyyhkii ihan hyvin. Ne ovat kuitenkin siirtyneet genreä harrastavien piiriin, eivätkä ole enää valtavirtaa. On vaikea nähdä syytä, minkä takia nyt saatavilla olevien maksuttomien pelien tarjonnassa joku alkaisi pelaamaan WOW:ia tai LotROa.

MOBA-pelienkin kovin kultakausi taitaa olla ohi, ja battle royale -räiskinnät ovat tällä hetkellä kaikkien huulilla. Jos mielii kavereiden mukaan pelaamaan, on Fortnite todella helppo ladata konsolille, koneelle tai puhelimelle. MMO:n aloittaminen vaikuttaa siihen verrattuna vaativalta operaatiolta.

Battle Royale- ja MOBA -pelit hallitsevat MMO-pelien jalanjäljissä vaatien vähemmän sitoutumista ja tarjoten myös sopivan lopun tunteen yksittäisten pelien jälkeen. Lisäksi yksin pelattavat massiiviset avoimen maailman seikkailupelit, kuten esimerkiksi Witcher 3, Red Dead Redemption 2, Assassin’s Creed Odyssey ja Horizon: Zero Dawn, ovat todella suosittuja tällä hetkellä. Osan näistä saa vieläpä useista alennusmyynneistä todella edullisesti suhteessa pelin tarjoaman sisällön tuntimäärään. Niitä voi pelata yksin, kun itselle sopii ja yhdelle pelaajalle räätälöity maailma tarjoaa mahdollisuuden tarinankerrontaan, jota ei ole osattu tai voitu MMO-peleihin tuoda läheskään samalla tavalla. MMO-pelit ovat vieläpä lähes täysin PC-pelaajien heiniä, mikä rajoittaa niiden suosiota entisestään.

LORD OF THE RINGS ONLINE

”The Lord of the Rings Onlinen pariin hyppäämistä on vaikea suositella kenellekään juuri nyt.”

Keskustelu

Olipa kyllä harvinaisen tympeää luettavaa, kaikesta oikein paistoi läpi kirjoittajan negatiivinen asenne MMORPG-pelejä kohtaan. Se, että ne kirjoittajan mielestä ovat "länsimaissa lopullisesti poissa muodista" ei taida ihan olla koko totuus. Varsinkin vanhempien mörppien classic-versioille todella tuntuu olevan kysyntää, Blizzardin kaltainen jättiyhtiö tuskin tekee WoW Classicia ihan vain hyväntekeväisyysmielessä.

Ehkä genre ei varsinaisesti houkuttele uusia pelaajia, mutta itseni kaltaisia vanhan perään haikailevia faneja on takuulla miljoonia. Toki osa vanhojen mörppien mekaniikoista tuntuu nyt vanhentuneelta mutta pelien haastavuus, maailmojen laajuus ja ennen kaikkea pelaajayhteisö on juuri se juttu, joka uudemmista peleistä puuttuu ja jonka takia vanhojen pelien huonojakin puolia on valmis katsomaan läpi sormien. Kehitteillä olevat mörpit kuten Pantheon ja Ashes of Creation lupaavat molemmat ottaa vanhojen palien parhaat puolet ja yhdistää niihin uusia innovaatioita. Kuulostaa paperilla mahtavalta, nähtäväksi jää millaisia pelit ovat oikeasti sitten joskus ilmestyessään.

WoWin ja Lotron vertaaminen johonkin Fortniteen nyt on täysin älytöntä. Nopeatempoisella nettiräiskinnällä ja hidastempoisella fantasiamaailmalla ei nähdäkseni tavoitella ihan samaa asiakassegmenttiä. Takuulla Fortnite on tällä hetkellä mediaseksikkäämpi ja houkuttelevampi vaihtoehto kuin WoW tai Lotro mutta ne, jotka hakevat nettipelistä jotain syvällisempää ja pitkäkestoisempaa, saattavat hyvinkin jossain vaiheessa kiinnostua myös MMORPG-peleistä.

Meillä kotona asuvan 8-vuotiaan Fortnite-innostus meni ohi tosi nopeasti ja nyt on WoW tulilla toista kuukautta ja hyvin tuntuu maistuvan.

Lopuksi vielä itse arvosteltavasta pelistä: Lotro on tosiaan vanhentunut huonommin kuin esim. WoW. Pelimoottorihan oli jo alunperin "hidas", hahmoanimaatiot kankeita jne. Itse en jaksanut lähteä legendary-serverillä uutta hahmoa levuttamaan, mutta ymmärrän kyllä hyvin niitä, jotka sen tekivät. Pelin maailmahan on aivan älyttömän hieno ja tarjoaa varsinkin Tolkien-faneille todellista fan servicea.

Muropaketin uusimmat