Victor Vran (PC)

17.09.2015 15:50 | Julius Jämsén

victor_vran_arv_0kansiTekijä: Haemimont Games
Julkaisija: EuroVideo Medien
Testattu: PC Windows 8, Intel Core i7-4700HQ, NVIDIA GeForce 840M
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC Windows Vista tai uudempi, 2 GHz Dual Core -prosessori, 4 Gt muistia, GeForce 8800/AMD Radeon HD 4000, 4 Gt levytilaa
Pelaajia:  1, 2-4 (internetissä)
Pelin kotisivu: https://www.victorvran.com
Arvostelija: Julius Jämsén

victor_vran_arv_04_

 

Kuvitteellisen itäeurooppalaisen pikkuvaltion ovat vallanneet kuolleet, demoniset voimat ja sinistä verta turhan aggressiivisesti ryystävät vampyyrit. Sattumalta paikalle sattuu tämän sorttisen riistan metsästäjä, jolla on menneisyys. Erakkoluonnetta ei kuitenkaan kiinnosta kuningaskunnan kohtalo, vaan hän on suorittamassa henkilökohtaista tehtäväänsä, jonka jälkeen hän jatkaa matkaansa taakseen katsomatta. Tapahtuu kuitenkin käänne ja yhtäkkiä yksinkertainen matka muuttuu henkilökohtaiseksi kostoretkeksi tuhansille kaltaisilleen kuoleman tuonneille voimille. Kuulostaako tutulta? Monen muun henkilöhahmon mukaan nimetyn tarinan tavoin näin alkaa myös Victor Vran.

Victor ei ole monimutkainen mies, joskin hänen päässään kuuluu harvinaisen pilkallinen ääni. Äänen lähde on mysteeri niin pelaajalle kuin Victorillekin. Toisin kuin ärtymyksen ja hämmennyksen rajalla heiluva sankarimme, voi pelaaja tunnistaa Äänen Victorin muotitietoisuutta ja eläviä kuolleita koskevien huomioiden seasta neljättä seinää räikeästikin rikkovia viittauksia pop-kulttuuriin. Tämä yksipuolinen dialogi on pelin käsikirjoitusosaston parasta antia. Äänen ja Victorin lisäksi tulee harmittavasti vastaan vain noin kolme ja puoli ”persoonaa”, joiden kanssa käydään edes pientä tarinallista dialogia.

victor_vran_arv_01

Halki, poikki, pinoon, halki, poikki ja pinoon

Victorin seikkailut tarkoittavat pelaajalle lintuperspektiivistä kuvattua toimintaroolipeliä, jonka toiminta perustuu asekohtaisiin perus- ja erikoishyökkäyksiin ja roolipelielementit kertyvän kokemuksen kautta saavutettaviin tasoihin ja vihollisten lojumaan jättämiin aarteisiin, aseisiin ja kultaan. Kellot saattavat taas soida, ja ovat soidessaan oikeassa, sillä peruselementit ovat perusvarmoja ja muualta tuttuja valintoja.

Zagoravian kuningaskunta on laaja ja avoin maasto. Kartta jakaantuu alueisiin ja alueet kytkeytyvät toisiinsa muodostaen verkoston. Kartan päästä päähän on mahdollista kulkea jalan, mutta tämä on harvoin tarpeellista, sillä keskuspaikkana toimivasta linnasta voi hypätä löytämilleen alueille.

Jokaisella alueella on viisi omaa haastettaan, jotka ovat välillä ”tapa 100 zombia kahdessa minuutissa” ja ”löydä mystinen sivuvastus”. Uudelleenpeluuarvo pohjautuu vahvasti näihin ja lopputekstien pyörittyä tehtäviä annetaan vielä toinen mokoma, eli niitä on yhteensä päälle neljäsataa. Nämä voi kuitenkin halutessaan jättää huomioimatta, mikäli ei tavoittele sata prosenttista suoritusta. Haasteiden palkinnot ovat usein vain satunnainen ase, kultaa tai kokemuspisteitä, joista jälkimmäisiä kertyy tarpeeksi pelin aikana sen suuremmin grindaamattakin.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että Victorin matka olisi seesteinen sunnuntaikävely. Kävelevät kuolleet heittävät luita rattaisiin runsaissa määrin ja harvemmin arkunraapijat uskovat kerrasta, vaan palaavat jojomaisella animaatiolla ottamaan kalloonsa vielä muutaman kolhun. Zombien ja luurankojen lisäksi nähdään hämähäkkejä, kidutettuja henkiä, vampyyrejä ja muita teemaan sopivia otuksia. Jokaisesta arkkityypistä on muutama variaatio mutta tykinruoka toistaa hieman itseään pelin edetessä. Lahdattavien lukumäärän huomioon ottaen voi tämän kuitenkin antaa anteeksi. Uniikimpaa lähestymistapaa olisi kuitenkin kaivannut sivu- ja päävastuksiin, jotka ovat, sääntöä vahvistavia poikkeuksia lukuun ottamatta, steroideja nauttineita ja yksilöllisesti nimettyjä rivimiehiä.

victor_vran_arv_05

victor_vran_arv_04

Gear up!

Tuttuja kaavoja pyritään rikkomaan tarot -korteilla, joita taskuunsa järjestelemällä saa erilaisia numeraalisia ja mielenkiintoisempiakin hyötyjä. Lisäksi Victor omaa demonivoimia, onhan hänellä menneisyys, ja maagisen fyysistä sijaintia pystysuunnassa muuttavan taidon, jota myös hyppimiseksi kutsutaan. Seurauksena nurkkien nuohoaminen saa maustetta yksinkertaisista tasoloikkaelementeistä ja seinähypyistä.

Akrobaattisten kykyjensä lisäksi Victor taitaa useat aselajit: miekasta haulikkoon ja pistomiekasta steampunk henkiseen salamoita syöksevään vekottimeen. Eri aseluokat avautuvat sitä mukaa, kun niitä edustavia yksilöitä löytää, ja yhdessä Victorin vaatekertojen kanssa ne muodostavat pelin vastineen hahmoluokille.

Jokaisella aseella voi suorittaa kolme liikettä: perushyökkäyksen ja kaksi aikarajoilla varustettua erikoisliikettä. Vaateparret taas muokkaavat muun muassa Victorin elämäpisteitä ja muita arvoja sekä mahdollisia passiivisia vaikutuksia. Aseluokkia on kymmenkunta ja vaateparsia ilmeisesti saman verran, joskin läpipeluukerralla niitä sai haltuunsa vain neljä.

Aseita, kortteja ja oikeastaan kaikkea irtaimistoa löytyy neljässä harvinaisuusluokassa: tavallisesta niittoviikatteesta legendaarisiin kanakanuunoihin asti. Aseissa on myös useampi mahdollinen ”avainsana”, joka tuo aseeseen passiivisia tai suoraan toimivuuteen vaikuttavia ominaisuuksia. Taskuihin kertyvää roinaa – erityismaininta loputtomille taskuille – voi myöhemmin pelissä heittää lihamyllyyn parempien tavaroiden toivossa. Reseptit ovat hiukan sekavia ja monimutkaisia, joten innokkaampi alkemisti saattaa tuhlata resurssejaan saamatta mitään vastineeksi.

Mitään suurempaa tiedettä ei oikeiden varusteiden valitsemiseen tarvita, vaan pelissä pärjää pitkälle ottamalla käteensä kahden mieluisimman aseluokan kiiltävimmän yksilön ja valitsemalla demonivoimat ja tarot-kortit oman mieltymyksen mukaan. Oikeaa ratkaisua ei ole, mikä tavallaan kannustaa kokeilemaan erilaisia yhdistelmiä, mutta peli ei toisaalta myöskään pakota pelaajaa katsomaan peiliin ja hiomaan valintojaan.

Normaalilla vaikeusasteella peli on juuri sopiva, mikäli toivoo haasteita, muttei halua menettää hiuksiensa väripigmenttejä. Mikäli kuolo kuitenkin korjaa, palauttaa peli Victorin tason alkuun ilman sen kummempaa sanktiota. Kentän viholliset eivät kuitenkaan palaudu paikoilleen, ennen kuin Victor poistuu alueelta, joten pienen kävelylenkin jälkeen voi jatkaa siitä mihin jäi.

Vaikeusastetta voi myös hienosäätää lennosta aktivoimalla kirouksia, jotka esimerkiksi nopeuttavat vastustajia, mutta antavat vastineena suurempia palkintoja. Myös osa haasteista vaatii kiroukselle antautumista.

victor_vran_arv_02

victor_vran_arv_03

Zagoravia on kaunis tähän aikaan vuodesta

Victor Vranin graafinen puoli ei ehkä ole se kaikkein omaperäisin, mutta se toimii kuten pitääkin peliksi, jossa perässäsi juoksee jonossa parhaimmillaan kymmeniä kuolleita. Sekamelskasta huolimatta toiminta on selkeää, eikä peli kyykkää suurimmassakaan partikkelimyskyssä, vaan toiminta pyörii tasaisesti kuudenkymmenen ruudun päivitystahdilla. Sanottakoon kuitenkin, että testikoneella ei asetuksia saanut edes puoleen väliin, mikä ei toisaalta minun pelikokemustani ollenkaan, sillä alimmillakaan asetuksilla peli ei näytä vastenmieliseltä.

Mahdollisuus moninpeliin pelistä löytyy co-op-kampanjan ja suunnilleen tarinan loppumisesta aukeavan PvP -areenan muodossa. Julkinen puoli vaikutti olevan hiljaista, joten moninpelimättöjä varten kannattaa varata kaveriporukka paikalle.

Kannattaako Victorin matkaseuraksi sitten lähteä? Ehdottomasti, sillä pelin heikoimmatkin osa-alueet ovat perusvarmasti, laadukkaasti ja keskivertoa paremmin toteutettuja. En välttämättä näe itseäni pelaamassa pelejä satoja tunteja parhaiden aseiden perässä, mutta viisitoista tuntia, jotka kampanjaan kulutin, olivat hyvin sijoitetut. Galaksia peli ei räjäytä mutta varsinaisia virheitäkään en löydä. Toteutus toimii kuin rasvattu ja Ääni kantaa pelin vahvasti positiivisen puolelle.

 

victor_vran_arv_06

 

Lisää aiheesta

Card Hunter (Mac, PC)

King’s Quest – Chapter 1: A Knight to Remember (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Pillars of Eternity: White March Part 1 DLC (Linux, Mac, PC)

Sproggiwood (Android, iOS, Mac, PC)

Steins Gate (PS3, PS Vita)

Until Dawn (PS4)