Wallace & Gromit’s Grand Adventures Episode 3: Muzzled! (PC, 360)

03.07.2009 16:45 | Juho Anttila

Kuka päästi koirat ulos? Tai pikemminkin, minne sijoittaa lauma hurttia, kun myrsky tuhoaa paikallisen kennelin? Eiväthän koiraparat tietenkään ilkeyttään sotke paikkoja, mutta ongelmia paosta seuraa joka tapauksessa.

Onneksi paikalle saapuu kuin tilattuna Monty Muzzle, herrasmies, joka lupaa järjestää hyväntekeväisyystivolin uuden koirakodin rahoittamiseksi. Kaikki ei kuitenkaan ole sitä, miltä äkkiseltään katsoen näyttää.

Wallacen ja Gromitin huisat seikkailut ovat ehtineet jo kolmanteen osaansa. Tähän mennessä parivaljakko on joutunut torjumaan itse aiheutettua jättiläismehiläishyökkäystä ja ratkomaan Agatha Christiemäistä kolkkausmysteeriä. Uusin seikkailu tutustuttaa parivaljakon kiehtovaan tivoliympäristöön ja sen pinnan alla muhivaan salaisuuteen.

Uusia tuttavuuksia

Pelin tarina on jo totuttuun tapaan hyvin Wallace & Gromitmainen. Käytännössä kaikki tähän mennessä tapaamamme henkilöt saavat oman roolinsa tapahtumien edetessä. Uudet tuttavuudet ovat myös mielenkiintoisia. Monty Muzzle täyttää roiston osan mainiosti, mutta erityisen lämpimiä tuntemuksia herättää karanneen koirakolmikon arkajalkaisin jäsen. Vastaavia eläinhahmoja on tavattu jo alkuperäisissä animaatioissa.

Koirateema toistuu myös peliajan painotuksessa. Muzzled on ennen kaikkea Gromitin show. Toki Wallaceakin päästään ohjaamaan, mutta valtaosa pelistä kuluu keksijän koirakaverin tassuissa. Ratkaisu on perusteltu ja toimiva, vaikka jatkossa Wallacellekin soisi taas näkyvämmän roolin.

Edellisten osien jälkeen toivoin ainakin itse sekä uusia alueita että myös tujakampaa vaikeustasoa. Ensimmäinen toivomus täyttyykin, sillä suurin osa uudesta episodista sijoittuu tutuksi käyneen kodin ja kaupungin sijasta Monty Muzzlen tivoliin. Piirakansyöntikilpailu, erilaiset kojut ja alueen keskipisteenä toimiva huvipuistohärveli tarjoavat oivat kulissit hämäräperäisille tapahtumille ja hauskoille puzzleille.

Meillä on kiire, Gromit!

Harmillisesti vaikeustaso on sen sijaan pysynyt ennallaan. Muzzled on myös jopa hitusen ensimmäisiä episodeja lyhyempi. Eteenpäin kuljetaan tarinan ehdoilla eikä juonta tietenkään sovi pitkittää keinotekoisesti, mutta monet puzzleista kaipaisivat silti hieman enemmän lihaa luidensa ympärille.

Muutaman pulman kohdalla törmätään jopa vanhanaikaiseen ”tiedän, mitä haluan tehdä, mutta en tiedä mistä klikata, jotta saisin sen tehtyä” -ongelmaan. Onkohan nyt käynyt niin, että Telltalen suunnittelijoille on tullut kiire? Arvosteluversiossa oli myös edellisiä osia enemmän pieniä bugeja, jotka on toivottavasti saatu korjattua julkaisuversioon mennessä.

Kitkerän arvostelijan nillityksestä ei kuitenkaan kannata huolestua. Wallacen ja Gromitin koirahenkinen koitos on pienistä lipsahduksista huolimatta hykerryttävän hauska ja lämminhenkinen klikkailukokemus, jota uskaltaa suositella kaikille kahdesta ensimmäisestäkin episodista pitäneille.

Kun ääninäyttely ja graafinen toteutus seuraavat uskollisesti lähdemateriaalin henkeä ja huumorikin toimii, on käsissä jälleen kerran pakkohankinta kaikille Telltalen pelien ystäville. Eikä siinä vielä kaikki: Muzzled iskee loppuun cliffhangerin, joka saa odottamaan kauden päättävää neljättä osaa entistäkin innokkaammin.

 

Tekijä: Telltale Games

Julkaisija: Telltale Games

Testattu: Windows XP, Phenom 9850+, 3 Gt muistia, Radeon HD4870 X2

Saatavilla: PC

Tulossa: Xbox 360

Laitevaatimukset: PC Windows XP (SP2) tai Vista, 2,0 Ghz Intel Pentium 4 tai vastaava prosessori, 512 Mt muistia, 310 Mt kiintolevytilaa, 64 Mt DirectX 8.1 -yhteensopiva näytönohjain, Direct X 9.0c

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://www.telltalegames.com/wallaceandgromit

Juho Anttila

 

Lue myös

Red Faction: Guerrilla (PS3, 360)

Tales of Vesperia (360)

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 8)