Uusimmat

Without Warning (PS2, Xbox)

30.11.2005 00:00 Jukka O. Kauppinen

Rainbow Sixien ja Splinter Cellien jalanjäljillä marssiva Without Warning saapuu täyteen pakatulle toimintapelien kentälle. Miten tyystin uusi peli uudelta pelitalolta voisi nousta kukkulan kuninkaaksi, ja erottua joukosta? CiRCLE Studion ajatus on panostaa kerrontaan hieman erilaisella näkökulmalla ja pistää toiminta turbovaihteelle.

Without luottaa ennen kaikkea nyrkkeihinsä. Raakaan ja suoraan toimintaan. Pelimekaniikka on yksinkertaistettu ja toimintaa oiottu. Tahti on kiivas. Sama toiminnallinen totuus heijastuu myös kenttäsuunnittelusta. Viholliset on sijoitettu niin, että ne tulevat vastaan reilusti yhtenä sakkina ja tappamisen halua tihkuen. Niinpä valtavan kemiantehtaan vallanneita terroristeja onkin suorastaan ilo löylyttää.

Suoraviivaisuudesta huolimatta Without Warning ei ole pelkästään yksioikoinen ramboiluräime. Actionin ympärille on rakennettu hieman normaalista poikkeava tukiranka. Vaikka tapahtumat etenevät tarinan voimin, niin niitä on väritetty tarjoamalla useita erilaisia näkökulmia. Pelaajalla ei ole komennossaan yhtä ainoaa supersotilasta, vaan kaikkiaan kuusi eri hahmoa. Hahmoja pelataan myös päällekkäin siten, että osa samoista tilanteista koetaan eri näkökulmista.

Usean hahmon ohjaaminen vuoron perään samalla 12 tunnin aikajanalla toimii hyvin. Hahmoissa on vaihtelua, ja kullakin on erilaiset tavoitteet ja varusteet. Näistä kommandolla on luonnollisesti raskaimmat aseet ja kranaattejakin, mutta esimerkiksi vessaan piiloutuneen sihteerikön pelitaktiikka on jo jotain aivan muuta. Turvallisuusmiehellä on vain pikkupistooli konetuliaseita vastaan, eikä hurraamista ole kameralla varustautuneella television uutistoimittajallakaan, joka yrittää saada hyvää uutiskuvaa asemalleen.

Tämä pelaamisen monimuotoisuus luo haastetta ja mielenkiintoa, kun hahmot eivät ole välttämättä hampaisiin saakka aseistettuja kommandoja.

Harmi vain, että kenttäsuunnittelu on yleisesti ottaen melko mitäänsanomatonta. Tarjolla on sitä putkijuoksua, jossa on vain yksi etenemissuunta ilman vaihtoehtoja. Välillä puuhailua maustetaan pienillä sorminäppäryyttä vaativilla arcadepulmilla, jotka tosin tuntuvat vähän turhalta pakkopullalta toiminnan keskellä. Ohjaus- ja kamerajärjestelmät ovat kuitenkin kerrankin ensiluokkaiset.

Without Warning on hieman ristiriitainen tuotos. Se saavuttaa tavoitteensa siinä suhteessa, että pelaaminen on helppoa ja taatusti vauhdikasta. Eri hahmojen peluuttaminen tuo plussaa. Pelaaminen vain tuntuu sisällön oikomisen takia ontolta, kun terroristilaumat marssivat AK ojossa teurastettavaksi. Kuolemastakaan ei ole yleensä pelkoa tiheästi ripoteltujen laastaripisteiden ansiosta. Silkkaa nopeaa räiskettä kaipaaville se on kuitenkin omiaan.

Tekijä: CiRCLE Studio
Julkaisija: Capcom
Testattu: PlayStation 2, Xbox
Saatavilla: PlayStation 2, Xbox
Pelaajia: –
Pelin kotisivu: Without Warning