Uusimmat

XCOM: Enemy Within (PC, PS3, Xbox 360)

13.11.2013 13:30 Miikka Lehtonen

Tekijä: Firaxis
Julkaisija: 2K Games
Testattu: PC Windows 8, Intel Core i5-750, 8 Gt muistia, GeForce GTX 570
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitteistovaatimukset: PC 2,3 Ghz tuplaydin, 3 Gt muistia, Geforce 9600 GS tai vastaava, Windows Vista/7, 20 Gt levytilaa.
Muuta: Lisälevy. Myydään PC:llä emopelin kylkeen, konsoleilla kokonaan uutena pelinä.
Pelaajia: 1, 2 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.xcom.com/enemywithin/
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Firaxiksen XCOM: Enemy Unknown oli kiistatta viime vuoden parhaita pelejä, jopa siinä määrin että se pokkasi Domen vuoden peli -äänestyksessä ansaitun kakkossijan häviten vain The Walking Deadille.

Olipa XCOM vielä kokonaan kokematta tai jo puhki pelattu, nyt kannattaa höristellä korviaan, sillä Enemy Within -lisäosa palauttaa sen taas parrasvaloihin parempana kuin koskaan.

XCOM: Enemy Unknown oli — ja toki myös on — erinomainen strategiapeli. Kehitystiimi onnistui ottamaan yli 20 vuotta vanhan originaalin ja tuomaan sen nykyajan tasolle. Entistä hämmästyttävämpää onnistumisessa oli se, että vaikka XCOMista tehtiinkin massoihin uppoavaa viihdettä, uusioversio ei hukannut mitään originaalin charmista. Se oli edelleen aivan perkeleen vaikea ja armoton strategiakokemus.

Kuten vuoden kehityssyklistä voi päätellä, XCOM: Enemy Within ei mullista emopeliä, mutta itse en ainakaan sellaista edes kaivannut. Lautapelien ystävät pääsevät taas kärryille jo välittömästi, kun totean että Enemy Within tekee XCOMille saman, minkä Dunwich Horror teki Arkham Horrorille. Jos viittaus upposi, tiedätkin jo seuraavan toimenpiteesi: kauppaan, mars! Jos taas ei, lue toki vähän lisää.

By fire be purged!

Firaxiksen lisälevyjen tiimoille on muodostumassa trendi, sillä Enemy Within on veistetty samasta puusta kuin Civilization V:n Gods and Kings -lisäri ja erityisesti viime kesänä julkaistu Brave New World: ne täydentävät emopeliä sellaisilla ominaisuuksilla, joita ei välttämättä osannut edes alun perin kaivata, mutta jotka mukaan tultuaan tekevät siitä huomattavasti paremman kokemuksen. Jopa siinä määrin, että vasta niiden myötä emopeli tuntuu täydelliseltä pelikokemukselta. Juuri tätähän se Dunwich Horror -viittauskin tarkoittaa.

Enemy Withinin tapauksessa tämä tarkoittaa mukavaa ominaisuuslistaa. Uusia kenttiä, uusia aseita, uusia vihollisia, uusia kykyjä, uusia resursseja, uusia kuvioita ja uusia salaliittoja, jotka pyrkivät romuttamaan XCOMin epätoivoisen puolustusoperaation sisältä päin.

Peruspelattavuus ei muutu mihinkään. Pelaaja on yhä XCOMin komentaja, joka komentaa maan epätoivoista puolustusoperaatiota strategisella kartallaan. Tukikohtaa laajennetaan, UFOja ammutaan alas ja niiden miehistöjä vastaan taistellaan epätoivoisissa puolustustaisteluissa ympäri maapalloa. Haaste kasvaa tasaista vauhtia pelaajan yrittäessä jonglöörata miljoonaa palloa yhtäaikaisesti. Kaikkialle ei koskaan ehdi, joten paniikki kasvaa tasaista vauhtia maapallon eri puolilla ja kun se saavuttaa kullakin alueella huippunsa, maat jättäytyvät pois XCOM-projektista ja heikentävät kaikkien toivoa.

Huikeaa menoa silloin, huikeaa edelleen. Paitsi nyt vielä huikeampaa. En ole mikään XCOM-ammattilainen, mutta 49 pelitunnin myötä kuvittelin olevani pelissä ihan kohtalainen. Enemy Within otti silti luulot pois ykkösellä ja toistuvasti. Kun jo ensimmäisissä operaatioissa sotilaat purevat pölyä tasaista tahtia, jotain on selvästi muuttunut. Vihollisia puskee päälle paremman tekoälyn toimesta entistä suurempina laumoina ja monesta operaatiosta palasi henkiin vain jätkä tai pari. Ja minä olen sentään pelannut originaalin läpi ilman yhtään menetystä!

Mysteeri selvisi hetken kuluttua, kun se Enemy Withinin suurin uudistus astui mukaan peliin. Kentistä voi nyt keräillä uutta resurssia, MELDiä, jolla on varmasti joku tosi hieno oikeakin nimi. MELD on geneettistä raaka-ainetta, jolla sotilaihinsa voi pumpata muukalaisten geenejä ja kyberosia.

Itse hyppäsin kyberrintamalla täysin siemauksin mukaan odottaen, että saisin sotilaita, joilla olisi ehkä pari kyberraajaa tai vaikka vähän oudot silmät. Nope! Totaalisen tylyssä Robocop-hengessä muokattavilta vapaaehtoisilta leikataan pää irti ja kiinnitetään mekaaniseen kehoon. Harvinaisen paska käänne!

Mutta on paskalla käänteellä etunsakin, sillä kybersotilaat voivat komentaa uusia MEC-taistelupukuja, jotka ovat nelimetrisiä mechoja. Minigunit, rail gunit, liekinheittimet ja kokonaisia seiniä sijoiltaan lennättävät lähitaisteluaseet ovat jo alun varustusta, joka muuttuu pelin kuluessa vielä överimmäksi.

MECit ovat selvästi se Enemy Withinin uusi juttu ja koko peli on tasapainotettu niiden ympärille. Itse sain ensimmäiset MEC-sotilaani jo niin aikaisessa vaiheessa, että muut tetsailivat vielä T-paidoissa rynkyt käsissään. Vähän outoa rytmitystä, mutta tosiaalta vaikutukset ovat niin dramaattisia, että pakkohan ne oli mukaan ottaa alusta alkaen.

MEC-sotilaat unohtavat entiset luokkansa sen verran totaalisesti, ettei siitä jää jälkeen kuin yksi erikoiskyky, jonka ansiosta MECit tuntuvat hieman oman entisen classinsa kehittyneemmiltä versioilta. Toki vastapainona aukeaakin sitten kokonaan uusi taistelupuvun ympärille keskittynyt kykypuu, josta löytyy herkkuja koko rahan edestä.

On aivan uskomattoman hienoa, kun XCOMilla on vihdoin ase, jonka avulla taistelun voi puskea aggressiivisesti vihollisten syliin. MECit kestävät kunnolla kuritusta ja voivat tarvittaessa vaikka toimia suojina, joiden taakse lihasotilaat voivat piiloutua. Ja kun aseet laulavat, voi pojat. Voi perkele, pojat… Siinä on vain jotain niin uskomattoman hienoa, kun Robocop-äänellä puhuva MEC-sotilas päästää jättikokoisella liekinheittimellään neljä chrysalidia kerralla tuhkaksi, tai kun jättimäinen lähitaistelunyrkki heilahtaa ja lennättää mutonin runnellun ja murtuneen ruumiin neljän seinän läpi kaveriensa syliin.

Eivät MECitkään tietenkään haavoittumattomia ole. Ne vetävät kunnolla tulta puoleensa, eikä mene aikaakaan ennen kuin viholliset tuovat taisteluun omat jättirobottinsa…

Vihdoin kokonainen

Onhan Enemy Withinissä paljon muutakin uutta ja hienoa. Kamala määrä uusia ja entistä monipuolisempia karttoja tulee tervetulleena uudistuksena peliin, samoin kuin uudet tehtävätyypit, viholliset, varusteet, aseet ja muut uudistukset.

Lisäosaa suunniteltaessa Firaxis on selvästi kuunnellut pelaajien kommentteja siitä, mitä XCOM olisi kaivannut ja näin puuttunut sen ongelmakohtiin ja aukkoihin kovalla kädellä. Tulos on pelikokemus, joka tuntuu emopeliään monipuolisemmalta, haastavammalta ja viihdyttävämmältä. Osittain tämä voi toki selittyä sillä, että uusi sisältö on aina uutta sisältöä ja 49 tunnin jälkeen sitä väistämättä kaipaa. Mutta ei kokonaan. Osittain kyse on vain siitä, että XCOM olisi ehkä alkujaankin kaivannut hieman lisää kustomointimahdollisuuksia, joita nyt on tarjolla.

Geenimuokkausten, MEC-pukujen ja uusien aseiden ohella tarjolla on muun muassa taisteluista jaettavia mitaleita, joille saa aina valita itse yhden efektin kahdesta vaihtoehdosta. Nämä tukevat yleensä puolustavaa tai hyökkäävää pelityyliä ja niiden jakelu joukoille on kätevä tapa kustomoida armeijaansa entisestään. Miten olisi vaikka mitali, joka antaa aim- ja will-ominaisuutta sen mukaan, miten useampi eri kansallisuus on täysillä mukana XCOM-projektissa?

XCOM oli jo ennestään erinomainen peli ja nyt se on vielä parempi. Jos aihepiiri kiinnostaa yhtään tai — vielä pahempaa — peli on kokonaan kokematta, aika hypätä mukaan ei ole koskaan ollut otollisempi.

 

Toinen mielipide

Edellisvuoden ehdottomasti mukavin yllätys, että paras strategiapeli, Enemy Unknown sai ansaitsemansa huomion. Kerrankin saatiin uusi peli, jossa pitää jo vähän ajatella ja miettiä harkitusti seuraavia siirtoja. Se ei onneksi Firaxikselle riittänyt, ja peli senkun vain parani hyvästä loistavaksi kivan lisäosan Enemy Withinin myötä.

Onko tekoälyyn tehty jotain muokkauksia vai mistä johtuu, mutta Within tuntuu haastavammalta kuin emopeli. Enemy Unknowissa tuli harvemmin vastaan perustehtäviä, joiden kanssa Withinissä saa taistella ihan tosissaan. Tykkään kovasti! Oman päänsärkynsä kun mukaan tuo salaperäinen Exalt-järjestö niin meikäläinen tuskin pysyy innostuksesta nahoissani.

Vaan kaikki lisäosan uudistukset eivät iske, nimittäin MEC Trooper -meininki. Mistä lie johtuu, mutta varsinaista iloa ei Troopereista irronnut, vaikka he ovatkin kentällä puhtaan sotaisia ja pirun tehokkaita. Vastaavasti sitten taas pidän geenimanipulaatiota onnistuneena vetona. Muutamalle tarkka-ampujalle kun modaa jalat ja silmät, sekä antaa plasmatarkkuuskiväärin käteen, niin johno tasoittuu taistelu ylivoimaakin vastaan.

Pelimekaniikkaan en osannut kaivata mitään uudistuksia, enkä kaipaa edelleenkään. Kaikki näyttää ja pelittää juuri niin kuin pitääkin, mitä nyt satunnaisia kaatumisia ja tekoälyn aivopieruilua esiintyy. Eihän semmoinen kuitenkaan haittaa, sillä Firaxis on tehnyt kokonaisuudessaan aivan valtavan hienoa duunia.

Enemy Within kuuluu jokaisen pelaajan yleissivistykseksi, varsinkin jos jostain syystä Enemy Unknown on jäänyt välistä. Edellisvuoden parhaasta tehtiin viime vuoden loistavin, entistä parempi strategiapeli.

Kalle Laakso

 

XCOM: Enemy Unknown (PC, PS3, Xbox 360)

Senkin Paskiainen ei suostunut kuolemaan millään. Ei vaikka miehen tehtävä oli ainoastaan raahata muukalaiset esiin piilostaan. Ennen pitkää Senkin Paskiaisesta tuli pysyvä osa miehistöä, XCOMin creme de la cremea, joka otettiin mukaan vain vaikeimmille rynnäköille. Suru oli suuri kun Senkin Paskiainen otti ja kuoli kummalliseen kaukolaukaukseen, jonka ei olisi pitänyt osua. Sittemmin hänen paikkansa otti Aargh Aargh!, joka tälläkin hetkellä harjoittelee lähinnä piilossa pysymistä. Jatkuvasta panikoimisesta huolimatta odotamme Aarg Aargh!:ilta suuria.

 

Lisää aiheesta

UFO: Extraterrestrials (PC)

Wiikon wanha: UFO: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Within – ihmiskunnan äärimmäistä selviytymistaistelua

Lue myös

Batman: Arkham Origins (PC, PS3, Xbox 360)

Call of Duty: Ghosts (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Europa Universalis IV (Mac, PC)

Germany At War: Operation Barbarossa 1941 (PC)

Rush Bros. (Mac, PC)

Space Hulk (Mac, PC)

Spelunky (PSV)

 

Muropaketin uusimmat