Ys: Memories of Celceta (PSV)

02.09.2014 15:30 | Kalle Lounela

Tekijä: Nihon Falcom Corporation
Julkaisija: NIS America
Testattu: PS Vita
Saatavilla: PS Vita
Pelaajia: 1
Muuta: Kesto yli 25 tuntia.
Pelin kotisivu: http://worldofys.com/celceta/
Arvostelija: Kalle ”HCJorma” Lounela

 

Maailma on vaarassa, check. Huvittavat seurueen sisäiset kärhämät, check. Tasokehitys, check; taistelu keskeisessä osassa, check. Japanilainen roolipeli niin pahassa, mutta etenkin hyvässä, siitä on Ys: Memories of Celcetan matkalaukkujen pakkauslista tehty.

Vietin aimo annoksen vapaa-ajastani kartoittaen viidakkoa kauniin kuvernöörin käskystä. Hirviöitä lahdatessa hiki pukkasi pakostakin päälle. Haisemisen ohella löysin kätevästi kadonneen muistini ja kourallisen kavereita. Häikäisevät maisemat pakottivat nuoren käsikonsoliveteraanin silmät kostumaan. En olisi uskonut taaperona Tetristä pelatessa, että käsikonsolipelien näyttävyydessä päästään joskus tähän pisteeseen.

Juna kulkee

Tarina polkaistaan käyntiin turvallisella kliseellä: päähenkilömme on menettänyt muistinsa ja hän yrittää saada sen takaisin. Muistin nollaantuminen helpottaa käsikirjoittajan työtä huomattavasti, kun tapahtumia voi ovelasti raottaa pikkuhiljaa. Tähän ei edes tarvita kertojaa! Aluksi tarinajuna posotti kuin vanha resiina, mutta noin 10 pelitunnin jälkeen pannuhuoneessa alkoi tapahtua. Sitten kiidettiin juna-asemista välittämättä.

Alkupeli kärsi käsikirjoittajan tavasta heittää hahmoesittelyjä pannulle kasoittain. Tarinan ruokaa kun pitäisi sirotella ennalta-arvaamattomasti joka puolelle liekkien syötäväksi. Viidakossa seikkailtaessa vastaan tuli tasaisin välein uusi kaupunki, jonka merkittävä asukas tarvitsi apua ja lopulta liittyi mukaan pelaajan joukkioon. Uudessa kylässä dialogi käynnistyi lähes aina muistinsa menettänyttä päähenkilöä kohtaan esitetyistä syytöksistä. Toistosta tuli lopulta tarkoituksellinen vitsi, kun matkakumppani kysyi joka ikinen kerta mitä päähenkilö on TAAS mennyt tekemään. Mistä minä tiedän? Olen menettänyt muistini!

Koko kartta ei edes mahtunut kuvaan.

Kuinka jaksoin istua kyydissä matelevallakin vauhdilla? Kiitän siitä minulle heti tutoriaalien jälkeen sysättyä kartturin hommaa. Kartturin näet täytyy vierailla siellä täällä pelimaailmassa, jolloin kartta maagisesti piirtää itse itsensä. Alueet koostuvat metsästä, metsästä, suosta ja metsästä. Metsissä on kumminkin selviä eroja vihollisten, kerättävien luonnonvarojen ja ulkonäön suhteen. Kartoittaessani odotin innolla jokaisen käännöksen takaa paljastuvia maisemia. Hyvin tehtyä puiden asuinaluetta siis.

Pääteasemaa lähestyessä pääpaino siirtyi vapaammasta seikkailemisesta juonikuvioiden perässä juoksemiseen. Päähenkilö löytää muistinsa pikkuisina paloina viidakosta, jossa oli sen kadottanutkin. Muiden joukkion jäsenten ongelmat selviävät ja elämä jatkaa kulkuaan. Olin lievästi pettynyt kaiken sen vauhdin huuman jälkeen.

Taistelija

Matkatessa lahdataan monen muotoista ja näköistä örveltäjää. Käsikonsolille sopiva reaaliaikainen taistelu on normaalilla vaikeustasolla yksinkertaista parin nappulan painelua. Yksitoikkoisuus ei haittaa, koska pelaaja voi vaihtaa pelattavaa hahmoaan milloin vain loppupeleissä kuuteen henkeen paisuneesta joukkiosta. Mörköjen mättöavuksi voi valita kaksi kumppania.

Tietenkään sankareiden ei tarvitse mättää monstereita paljain käsin. Sepällekin riittää töitä, kun kättä pidempään voi lisätä keräämillään luontaistuotteilla vaikka myrkyttävän ominaisuuden. Roolileikin lohikäärmettä ja vältin arvoesineiden tuhlaamista moiseen näpertelyyn. Mieluummin kylven kullassa ja jalokivissä.

Ei olisi sittenkään pitänyt ryhtyä seikkailijaksi.

Aseiden lisäksi luolastoista löytää etenemiselle pakollisia tai vain yleishyödyllisiä artefakteja, joista koin hyödyllisimmäksi melkein 3D Soniciksi muuttavat juoksukengät. Myös peukaloisena olo oli aikansa viihdyttävää.

Mun sydämeni tänne jää

Maailman tekemiset saavat erityismaininnan monipuolisuudestaan. Sivutehtävät vaihtelevat kauppiaan tuurauksesta, piiloleikkeihin, kaisvostyöhön, mutta mukana ovat myös perinteiset möröntapporeissut. Lapselta saa kutitushoitoa tarvittaessa ja eläimiä voi ruokkia. Voit jopa itse ryhtyä eläimeksi erään artefaktin saatuasi. Hyvät naiset ja herrat: tässä on maailma, johon uppoutuu mielellään.

Eläytymistä lisäsi luterilaisen jumalanpalveluksen jalkajumppaa muistuttava mielipiteen kysely. Tarinaa kerrottaessa pelaajalle esitettiin aika ajoin kysymys, johon voi vastata parista vaihtoehdosta. Vaihtoehdot kuvastivat päähenkilön puhetta, jolla ei kumminkaan ollut mitään syvällisempää merkitystä. Juoni iloisesti mennä puksutti kiskoillaan vastaan vänkäämisestä välittämättä.

Työnantajan kehuminen kuuluu toimenkuvaan.

Paalupaikka

Kameraa ei ohjata lainkaan itse, joka jättää oikean käden vapaaksi tappelulle. Tästä onkin otettu kaikki irti näyttävillä kamerakulmilla. Vihollisten määrän lisääntyessä ruudunpäivitys tosin laski ja laite lämpeni selvästi. Huomaa, että Vitasta otetaan kaikki tehot irti. Komeat maisemat saivat minut napsimaan kuvia oikein olan takaa (kt. alempana, spoilerivaara) teidän iloksenne.

Kosketusnäyttöä pystyi käyttämään valikoissa, mutta myös karttaa selatessa. Vanhan liiton miehiä ei kuitenkaan pakoteta hiplaamaan, vaan tatti toimii kaikkialla. Laitteen hellä koskettelu tosin nopeuttaa RPG-välineurheilua mukavasti.

Lopulta ainoa asia, joka jätti pelin neljään tähteen oli turhan geneerinen tarina pinnallisine motiiveineen. Olisitte heittäneet tarinajunalle taidokkaammin syötävää heti alkumetreistä lähtien ja olisimme päässeet matkaamaan pidemmälle tarinan syövereihin. Ehkä sieltä olisi löytynyt järkevät motiivit pahojen poikien ”haluan nähdä mitä käy kun tuhoan maailman” -höpöhöpön sijaan.

 

Ys: Origin (PC)

Vanhojen jenkki-Squaren hemmojen muodostama XSEED Games -firma on nimittäin päättänyt tuoda PC:llä vähälukuisen japsiropejen lajityypin edustajia PC-pelaajille. Firman edellinen peli Ys: Oath at Felghana oli jo hyvä yritys, mutta toinen kokeilu Ys: Origin jo räjäyttää potin.

Ys: Oath at Felghana (PC)

XSEED on entisen Square Enix USA -jengin perustama firma, joka on ottanut jonkinasteiseksi elämäntehtäväkseen vanhojen JRPG-klassikoiden tuomisen länsimaihin ja jopa Steamiin. PC-puolella firman ensimmäinen konkreettinen saavutus on yli 20 vuotta vanhan Ys III-toimintaroolipelin kääntäminen.

 

 

Lisää aiheesta

Dark Souls 2 (PC)

Final Fantasy XIV A Realm Reborn (PC, PS3, PS4)

Lightning Returns: Final Fantasy XIII (PS3, Xbox 360)

Dragon’s Crown (PS3, PSV)

Bravely Default (3DS)

Legend of Zelda: A Link Between Worlds (3DS)

 

Muropaketin uusimmat