Zeit2 (PC, Xbox 360)

19.02.2011 16:30 | Heikki Takala

Tekijä: Brightside Games
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: Xbox 360, PC
Laitevaatimukset: Windows XP/Vista/7, 2,13 Ghz tuplaydin, 2 Gt muistia, DirectX 9 sopiva näytönohjain, 1 Gt levytilaa
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: https://www.facebook.com/zeit2
Arvostelija: Heikki Takala

 

Tänä päivänä indie-pelin tulee erottua edukseen. Olipa kyseessä visuaalinen estetiikka, kuten Flowerissa. Tai addiktoiva pelimekaniikka, kuten Trials HD:ssa. Jokainen Playstation Networkissa tai XBLA:ssa julkaistu peli tarvitsee koukun.

Zeit2 on päättänyt kyseisen koukun olevan Shmup, jossa aikaa voi kelata eteen- ja taaksepäin. Mutta nostaako pelkästään ajan manipulointi pelin legendaarisen Ikarugan kastiin? Entä onko luotihelvettien genre jo aikansa elänyt fanaattisimman harrastelijapiirin ulkopuolella?

Perinteistä kiinni pitäen

Ajan manipuloiminen ei ole kuitenkaan Jeesus-mekaniikka, joka mahdollistaa jatkuvan yritys ja erehdys pelityylin. Se on ehdoton osa selviytymistä Zeitin maailmassa. Zeit on näet siinä mielessä perinteinen shoot’em’up, että se on pirullisen vaikea harrastajille ja täysin mahdoton kaikille muille.

Peli avautuu ilman minkäänlaista tarinaa, mikä on sääli. Tämänkaltaisissa peleissä on mahdollisuus revitellä miltei minkälaisella tahansa juonella, joka usein johtaa varsin viihdyttäviin välivideoihin sekä täysin absurdeihin tilanteisiin hahmojen välillä. Zeitissa puolestaan pelaaja ottaa ojattavakseen sinisenä hohtavan aluksen, joka ampuu sinisiä ammuksia kohti sinertäviä vihollisia.

Juoni ei ole missään mielessä tärkeä tämänkaltaisessa pelissä, mutta useimmiten se rytmittää hektistä ampumista hetken levähdystauoilla, eikä koko pelikokemuskesta tule jatkuvaa grindaamista kohti seuraavaa pomo-taistelua. Graafinen tyyli on joka tapauksessa onnistunut. Rauhalliset värisävyt luovat oivallista kontrastia muuten hektiseen peliin. Mikä tärkeintä, hehkuvat viholliset on helppo erottaa mustaa taustaa vasten.

Ja vihollisia on paljon. Zeit2 rakentaa itsensä tutun konseptin päälle. Se on perinteistä sivuttain vierivää räiskintää, vähintään miljoonalla eteen osuvalla vihollisella. Sekä hermoja raastavalla vaikeustasolla. Tällä kertaa kehittäjä on kuitenkin heittänyt täysin uuden vaihteen silmään. Zeitissa ei riitä pelkästään vihollisten jatkuva väistely, myös ohi lipuvat mönkiäiset verottavat pelaajan elinvoimaa. Ajan manipulointi on tästä johtuen pakollinen osa pelaamista, sillä sen avulla alus voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.

Be Kind, Rewind

Aikaa voi käytännössä joko nopeuttaa tai kelata taaksepäin. Eteenpäin kelaaminen on useimmille suoranainen itsemurha, ja se on tarkoitettu käytännössä ainoastaan ylisuorittajille. Ajan taaksepäin kelaaminen sen sijaan on kekseliäs selviytymiskeino pelin maailmassa.

Toisin kuin normaalisti on totuttu ajattelemaan, Zeitissa pelaajan alus jää ajan taaksepäin kelaamisen jälkeen olemaan. Käytännössä tämä toimii niin, että ensin pelaaja hoitelee ensimmäisen vihollisaallon ruudun yläkulmasta, jonka jälkeen aikaa kelataan taaksepäin ja siirrytään ruudun alakulmaan hoitelemaan toinen aalto. Mitä keskeltä ruutua hyökkääville vihollisille tehdään – en tiedä.

Kyse on kuitenkin priorisoinnista. Zeitissa on kahdenlaisia vihollisia. Sinisenä hehkuvat verottavat elinvoimaa ohi lipuessaan, hehkumattomat puolestaan eivät. Ensimmäisiä on kuitenkin huomattavasti enemmän ja perinteinen kaksi sekuntia pelissä menee jotakuinkin näin:

Katsohan! Yläkulmassa on elinvoimaa! Ylväs sinihohtoinen alukseni ryntää noukkimaan palleroa, samalla keskeltä ruutua hyökkää noin kolmekymmentä sinihohkaista mönkiäistä. Pikakelaus taaksepäin, haamuni noukkii elinvoimaa, toisen alukseni ampuessa vihollisia. Samalla molemmista kulmista hyökkää jotakin jota voi kuvailla ainoastaan valtavaksi määräksi projektiileja. En onnistu väistämään yhtäkään, elinvoima saavuttaa kriittisen tilan. Jostain takavasemmalta syöksyy valtava puolen ruudun kokoinen valopallo, jonka huomaamiseen olisi tarvittu toinen ihminen sen koosta huolimatta.

Game Over.

Ja tämä lyhyt kuvailu oli pelin puolivälistä. Zeit2 on vaikea. En rehellisesti sanottuna selvittänyt tietäni enää viimeisen pomon läpi. En vaikka nuorena poikana kun vaikeat pelit olivat vielä arkea, meriitteihini kuului niin Gradiuksen kuin Mega Man 2:n läpipelaaminen.

Pelatessa selviytymisessä on kuitenkin enemmän kyse pelaajan kärsivällisyydestä kuin taidosta. Kuten monet shmupit, Zeit2 perustuu useimmiten erilaisten kuvioiden opettelemiseen. Tietyt viholliset tekevät tiettyjä asioita, ne ennakoimalla selviytymisen mahdollisuudet ovat realistiset – vaikkakaan eivät todennäköiset. Pomotaistelut tapahtuvat noin neljässä eri vaiheessa, joista viimeinen on aina tavattoman vaikea. Ainoa mahdollisuus on opetella koko rumba ulkoa, ja toivoa parasta. En rehellisesti usko että yksikään pelaaja voi selvittää pomoja ensimmäiseltä istumalta niiden kahden pakollisen helpon jälkeen.

Tässä lienee pelin ongelma massojen kannalta. Zeit on perinteinen monessa mielessä. Peli keskittyy pisteiden keräämiseen sekä ystävien saavutusten vertailuun. Useasta eri pelimuodosta löytyy tarpeeksi sisältöä, muttei minkäänlaista variaatiota. Päivän päätteeksi pelissä lennetään aina eteenpäin liipasin pohjassa, ja väistellään miljoonaa eri asiaa. Genren ystävät osaavat luultavasti arvostaa tätä, ja heille Zeit on suositeltava välipala. Muut tuskin saavat pelistä mitään elämää suurempaa irti.

 

Lisää aiheesta

Dead Nation (PS3)

Front Mission Evolved (PC, PS3, Xbox 360) 

Sin & Punishment: Successor of the Skies (Wii)

Vanquish (PS3, Xbox 360)

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 4)