Uusimmat

Zombi (PC, PS4, Xbox One)

07.10.2015 17:00 Miikka Lehtonen

zombi_ubisoft_arv_0kansiTekijä: Ubisoft Montpellier
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: PlayStation 4
Saatavilla: PC, PlayStation 4, Wii U, Xbox One
Laitevaatimukset: PC Windows 7 tai uudempi, 2.6 GHz tuplaydinprosessori, 4 Gt keskusmuistia, GeForce GTS 450, 25 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia:  1
Pelin kotisivu: https://www.ubisoft.com/en-GB/game/zombi
Arvostelija: Miikka Lehtonen

zombi_ubisoft_arv_02

 

Wii U:n pelivalikoimassa on ollut alusta saakka selvä trendi: Nintendo tekee laadukkaita pelejä, muut eivät paljon mitään. Merkittävä poikkeus tähän oli ZombiU, joka oli Wii U:n alkutaipaleen kiinnostavimpia pelejä.

Roguelike-elementtejä ja zombi-selviytymistä yhdistelevä seikkailu olisi ansainnut aikanaan suuremman yleisön. Nyt sillä olisi mahdollisuus saada se, mutta homma taitaa kompastua vähän kökköön käännökseen.

Wii U:n julkaisupeleihin kuulunut ZombiU oli kokeilemisen arvoinen peli. Tiivistunnelmainen kauhuseikkailu yhdisteli avoimen maailman zombiselviytymistaistelua ja roguelike-ideoita paketiksi, jonka parissa itsekin viihdyin hyvin. Mutta koska se julkaistiin Wii U:lle aivan konsolin alkutaipaleella, monikaan ei sitä pelannut. Niinpä oli ihan perusteltua julkaista pelistä uusintaversio PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle. Valitettavasti historia taitaa nyt toistaa itseään ja myös Zombi – kuten se nykyään tunnetaan – jää vaille sitä suurta yleisöään. Tällä kertaa siitä syystä, että käännös ei ole kovin hyvä.

zombi_ubisoft_arv_01

Yksin pimeydessä

Ubisoftille on nostettava hattua siitä, että firma uskaltaa kokeilla. Ihan jokainen pelijulkaisija ei nimittäin olisi ZombiU:ta tai sen uusintaversiota julkaissut, vaan idea olisi kuollut suunnittelupöydälle tai joutunut hakemaan vauhtia Kickstarterista.

Pelaaja on yksi harvoista selviytyjistä maailmanlopun jälkeisessä Lontoossa. Zombituho on taas kerran iskenyt ja valtaosa ihmiskunnasta laahustaa nyt kaduilla aivojen perässä. Edessä on eeppinen selviytymistaistelu, jos ei itse halua liittyä mukaan aivonnälkäisten legioonaan.

Keskipisteenä toimii eräs Lontoon lukuisista metroasemista, jossa pelaajalla on pieni turvahuone. Sieltä sitten lähdetään suorittamaan erilaisia tehtäviä, joita jakelee radion kautta puheleva ja tapahtumia Englantia täplittävistä turvakameroista katseleva valvoja. Ja tekemistähän riittää aina puolustuslinnoitteiden rakentamisesta ja paikkojen tutkimisesta lopullisen pelastuksen etsimiseen.

Kun turvapaikasta lähdetään ulos, edessä on suuri kokoelma erillisiä pelialueita, jotka kuvaavat Lontoon katuja, viemäreitä, ostoskauppoja tai vaikka Buckinghamin palatsia. Alueiden välillä voi liikkua vapaasti – ainakin kun tarinassa eteneminen niitä avaa – ja se periaatteessa kannattaakin, sillä niistä löytyy reippaasti resursseja, kuten aseita, ruokaa ja työkaluja. Selässä kulkeva reppu on rajallinen kapistus, joten usein matkoilla täytyy jättää houkutteleviakin löytöjä odottamaan toista kertaa.

Tarina itse on vähän mitä sattuu ja kietoo mukaan normaalia zombituho-fiktiota sekä muinaisia salaliittoja ja ties mitä muuta. Mutta toimii se ainakin sillä tavalla, että pelaaja lähetetään vaihteleviin paikkoihin tekemään erilaisia asioita.

Toki, oli paikka sitten mikä tahansa, se keskeinen aktiviteetti on zombien välttely ja / tai murhaaminen. Välttely on yleensä se parempi idea, sillä Zombi on sen koulukunnan peli, missä zombit ovat oikeasti vaarallisia. Ne ovat kyllä hitaita, mutta myös aivan pirun kestäviä. Kun aseena on pääasiassa vain krikettimaila, yhtäkin korpsia saa hakata hetken jos toisenkin, ennen kuin tämän kallo hajoaa ja päällekarkaus loppuu. Ja kun ne pirulaiset eivät tule usein päälle yksin, vaan laumoissa ja eri suunnista. Niinpä helposti käykin sen verran huonosti, että henki lähtee. Ja kun näin käy, pelin varsinainen jippo paljastuu.

ZOMBI_20150827233129

ZOMBI_20150824223145

Bugeja ja puutteita kaikkialla

Siinä missä normaalissa pelissä kuolema johtaa tallennuksen lataamiseen ja edellisestä checkpointista jatkamiseen, Zombissa moista luksusta ei ole. Peli tallentelee itse tiheästi ja kun kuolema tulee, se on pysyvä. Purruksi tullut hahmo liittyy elävien kuolleiden legioonaan ja peli jatkuu turvapaikasta uuden selviytyjän perspektiivistä.

Ja entäs ne kaikki kamat, mitä sillä äsken kuolleella selviytyjällä oli mukanaan? No, ne ovat yhä sen mukana. Haluatko takaisin lääkkeesi, haulikkosi ja kranaattisi? Etsi entinen minäsi ja tapa se, niin lootti on sinun. Paitsi että jos tällä hakumatkalla kyykkää uudelleen, kamat on menetetty ikuisiksi ajoiksi.

Pysyvää progressiota edustaa se, että tehdessään erilaisia tavoitteita pelaaja kerää kaikille hahmoilleen kokemustasoja eri osa-alueilla. Kun on vaikka ampunut viisi zombia pistoolilla, tekee jatkossa vähän enemmän vahinkoa pistooleilla. Ihan kiinnostava idea sinänsä, mutta perkit eivät ole niin voimakkaita, että ne hirveästi auttaisivat. Kun pelin aikana vastaan tulee koko ajan kovempia zombeja (”tällä on luodinkestävät liivit ja kevlar-kypärä, onnea matkaan!”), fiilis on jatkuvasti epätoivoinen ja kuolema tuntuu ikävältä asialta.

Niinhän sen toki pitäisi ollakin, mutta kuolemat eivät ole suinkaan se ainoa ikävä asia Zombissa, sillä pelin käännös on myös ongelmallinen tapaus. Visuaalisesti se ei näytä kovinkaan paljon paremmalta kuin Wii U –originaali, mikä on laitteiden tekniset erot huomioiden vähän hämmentävää. Tämän vielä kestäisi, jos Zombi sitten vastapainoksi pyörisi vaikka raudanlujasti 60 FPS:n nopeudella. Mutta ei. Ruudunpäivitys on hidasta ja peli tökkii vähän väliä kun ruudulla on vähänkään enemmän valoa.

ZOMBI_20150824230519

Ikävää on myös se, että itse peruspelaaminen on hidasta ja turhauttavaa. Lähtökohtaisesti selviytyjämme ei näe paljon mitään silmillään. Jos haluaa havainnoida ympäristöstään vaikka poimittavat esineet, vältettävät zombit ja muut kiinnostavat asiat, täytyy ottaa taskustaan taikalasit ja tähystellä hetki ympärilleen niiden kanssa. Koska taikalasit päässä ei voi liikkua, käytännössä peli etenee pienissä pyrähdyksissä: otetaan muutama askel kulman ympäri, skannataan. Muutama askel, skannataan taas. Vähän eteenpäin ja taas skannataan.

Ongelmaa pahentaa se, että näin havaitsemaansakaan ei voi luottaa. En tiedä, onko kyse peliin suunnitellusta ominaisuudesta vai bugista, mutta ruudun alalaidassa heiluva liikkeentunnistin ei merkitse läheskään kaikkia ympäristössä liikkuvia zombeja. On ihan rutiininomaista seistä kasvotusten zombin kanssa, jota ei liikkeentunnistimen mukaan ole olemassakaan. Ja kun sitten kuolee… No, ei se kivaa ole.

Itse olisin ihan valmis uskomaan, että kyse on bugista, sillä niitä – sekä yleisiä käytettävyysongelmia – Zombissa riittää. Inventaarion kanssa pelaaminen on ihan kamalaa puuhaa, sillä reppu on pieni ja esineet kasautuvat hölmösti. Jos pähkinäpatukka ja 100 konekivääriammuksen laatikko vievät yhtä paljon tilaa repusta, jossain on ongelmia. Kun pähkinäpatukat joskus pinoutuvat samaan inventaarioruutuun ja toisinaan eivät, alan jo vähän ihmetellä.

ZOMBI_20150824225151

Voi kunpa…

On harmi, että Zombi on niin ongelmallinen peli, sillä siinä on myös paljon, mistä pitää. Tunnelma on oikeasti hyvin ahdistava, kun pimeillä kujilla hengitystään pidätellen arvailee, onko astumassa suden suuhun vai ei. Kun tilanne puhkeaa päälle, paniikki on käsintuntuva ja selviytymistaistelu on konkreettinen.

Pidin myös kovasti sen perusrakenteesta. Roguelike-elementit eivät välttämättä ole kamalan syvällisiä, mutta ne tuovat silti touhuun omaa maustettaan. Pysyvä kuolema ja Dark Souls –henkinen riski- ja palkintomekaniikka varusteiden hakemisessa tekevät ahdistavasta pelistä entistä ahdistavamman.

Jos pelin käännös olisi samaa tasoa ideoiden kanssa, Zombi olisi mitä mainioin peli. Nyt se jää aika kauas näistä ylistyssanoista ja on kuin oppikirjaesimerkki ongelmallisesta kuriositeetista. Se on peli, josta haluaisin kovasti pitää – ja joka tulee varmasti saamaan kulttiklassikon aseman – mutta jossa on niin paljon ongelmia ja puutteita, että en vain pysty.

 

 

Lisää aiheesta

Dead Rising 3 (PC, Xbox One)

Dying Light (PC, PS4, Xbox One)

H1Z1-ennakko (PC)

How to Survive: Storm Warning Edition (PS4, Xbox One)

Left 4 Dead + natsizombit = ???

Mulkaisu – State of Decay: Year One Survival Edition

State of Decay Year One Survival Edition (PC, Xbox One)

 

zombi_ubisoft_arv_06