Pelijameista Red Dead Redemption 2:n vastaehdokkaaksi – Tällainen on vuoden yllättäjä Celeste, joka jäi monelta huomaamatta

18.11.2018 14:00 | Tuukka Hämäläinen | 2

Olemattoman pienellä kehitystiimillä tehty Celeste on jäänyt vähimmälle huomiolle vuoden arvostelumenestyksistä. Pikkupeli sai alkunsa neljän päivän game jam -tapahtumasta.

Aiemmin tällä viikolla kerroimme, että joulukuussa järjestettävän The Game Awards -palkintogaalan ehdokkaat on julkistettu, ja kärkikahinoissa on yksi yllätysnimi. Vuoden parhaan pelin pystistä kilpailee nimittäin God of Warin ja Red Dead Redemption 2:n kaltaisten jättipelien rinnalla Celeste, alkuvuodesta julkaistu pikkuinen indiepeli.

Jo tammikuussa ilmestynyt Celeste on varmasti jäänyt monelta huomaamatta, kehuvista arvioista huolimatta. Indiepelin keskiarvo on Metacriticissä alustasta riippuen erinomaisen hyvä 88-94, ja se on tällä hetkellä varsin korkealla vuoden parhaimmat arviot saaneiden pelien listalla.

Celesten tarkkoja myyntilukuja ei ole paljastettu, mutta mistään hittipelistä ei kuitenkaan voi puhua. Esimerkiksi PC-versiolla on Steam Chartsin mukaan ollut parhaallakin hetkellä vain reilut 1100 samanaikaista pelaajaa. GameSpot tosin raportoi vain vajaat pari viikkoa Celesten julkaisun jälkeen, että se on myynyt paremmin Nintendo Switchillä kuin muilla alustoilla.

Pelaajien vastaanotto on kuitenkin ollut yhtä lämmin kuin kriitikoidenkin. Metacriticissä käyttäjäarvioiden keskiarvo kehnompi, mutta Steamissa, jossa peli on kerännyt moninkertaisesti enemmän arvioita, on 97% arvostelijoista antanut sille myönteisen arvion. Lisäksi Celeste voitti yleisöpalkinnon Independent Games Festivalilla.

Positiivisista reaktioista huolimatta Celeste on jäänyt vähäiselle huomiolle, ja esimerkiksi suomeksi pelistä näyttää löytyvän vain kaksi arvostelua. Täytyy myöntää, että myös Muropaketin toimituksessa peli jäi alkuvuodesta kokonaan tutkan alle.

Siinä ei toki ole mitään uutta, että indiepelit saavat hyviä arvioita, mutta kaupallinen menestys jää vähäiseksi. Celesten osaksensa saama arvostus ja palkintoehdokkuus ovat kuitenkin poikkeuksellisia, kun otetaan huomioon pelin vaatimattomat lähtökohdat.

Celeste sai nimittäin alkunsa neljän päivän pelijameilta, joilla kehittäjät Matt Thorson ja Noel Berry suunnittelivat kahteen pekkaan haastavan tasohyppelypelin. Jamien lopputuloksena syntyneen pelin pohjalta työstettiin kolme kertaa laajempi, täyspitkä julkaisu, joka suunniteltiin ja julkaistiin studionimellä Matt Makes Games.

Celeste on haastava tasohyppelypeli, jossa pelataan nuorella Madeleinella. Tavoitteena on kiivetä Celeste-vuoren huipulle, mutta arvioiden perusteella pelissä on kyse paljon muustakin. Vuori toimii kriitikoiden mukaan vertauskuvana, ja kiipeämisessä on kysymys ”taistelusta masennusta ja itseluottamuksen puutetta vastaan”, kuten Paste Magazinen toimittaja kuvailee.

TwinFiniten toimittaja taas kertoo Celesten olevan tyypilisiä sankaritarinoita ”syvällisempi, henkilökohtaisempi kertomus”:

”Se ei ole tarina henkilöstä, joka selättää täysin konfliktinsa ja ratsastaa auringonlaskuun. Se on tarina naisesta, joka oppii rakastamaan itseään ja hyväksymään jatkuvan kamppailun itsensä vähättelyä vastaan.”

Selvästi Celestellä on siis enemmän tarjottavaa, kuin ”yli 700 ruudullista kovia tasohyppelyhaasteita”, kuten virallinen Steam-kuvaus kertoo. Ei mikään ihme, että pelillä on The Game Awards -gaalassa ehdokkuus myös vaikuttamaan pyrkivien pelien Games for Impact -sarjassa, jossa viime vuonna palkittiin ylistetty Hellblade: Senua’s Sacrifice (2017).

Aika näyttää, millaiseksi Celesten maine ja menestys nousevat, mutta tällä hetkellä olisi toivottavaa, että ehdokkuudet ja tulevat palkinnot nostaisivat peliä laajempaan tietoisuuteen. Celeste on saatavilla PC:lle, Xbox Onelle, PlayStation 4:lle, Nintendo Switchille ja iOS:lle. Yläpuolelta voit katsoa pelin trailerin, ja alta näet ensimmäiset yhdeksän minuuttia pelikuvaa.

Keskustelu

Näköjään pelien palkitsijat ryntäävät samaan suohon kuin Oscareissa. Suosittujen pelien sijaan palkitaan kalamiehen kanssa rakastelua…

Varmaan siksi jäi huomaamatta, koska pikselimössöpaskaa. Näitä pelailtiin silloin kun oltiin nuoria, ei enää tänään.

Muropaketin uusimmat