Uusimmat

AAA-luokan pelistä tehtiin B-luokan kallis kopio – arvostelussa Lords of the Fallen

07.11.2014 11:30 Jukka O. Kauppinen

Mitä syntyy, jos kopioidaan armottomasti toista peliä, ei tajuta sen ydintä ja heitetään sekaan omia ideoita? (B)-luokan peli, joskaan Ö-mappi jäi kokematta. Miikka Lehtonen raportoi murhasurmakirvespäässäsattuu-rintamalta:

Alkumetreiltä saakka on selvää, että eräs niistä eniten Dark Soulsista kopioiduista jutuista on taistelusysteemi. Kaikessa on samanlaista hidasta painon tuntua kuin Dark Soulsissa. Olipa kyse sitten väistöpyörähdyksestä tai lekan lyönnistä, kaikki kestää ja tuntuu mukavan raskaalta. Fiilis on sellainen kuin suuret miehet raskaissa panssareissaan ottaisivat yhteen.

Myös perusteet ovat hyvin samanlaiset. Aseita voi käyttää yhdellä kädellä kilven kera, tai vaihtaa kahden käden otteeseen. Kilven takana piileskelevän puolustajan voi tuupata tasapainosta ja muutenkin touhu on sitä samanlaista Dark Souls -tyylistä avointen paikkojen kyttäilyä ja niiden hyödyntämistä.

Vaikka taisteluun on kopioitu juttuja molemmin käsin, se määrittelemätön ”tämä vain toimii” –tuntuma ei ole yksi niistä. Lords of the Fallenin taistelussa tökkii koko ajan jokin. Ehkä se on osittain sitä, että viholliset palautuvat iskuistaan liian nopeasti ja täten sitä samanlaista ”väistin megaiskusi, nyt saat takaisin” –meininkiä ei löydy.

Lue koko arvostelu: Lords of the Fallen (PC, PS4, Xbox One)

Lisää aiheesta

Dark Souls (PS3, Xbox 360) 

Dark Souls 2 (PC) 

Dark Souls 2 (PC, PS3, Xbox 360) 

Demon’s Souls (PS3) 

Mulkaisu: Dark Souls II 

Toimituksen suosikkipelit 2011: Tero