Uusimmat

Äärimmäinen PC-klassikko System Shock haluttiin myös Megadrivelle…

28.11.2014 15:00 Jukka O. Kauppinen

Kyllä nyt PC Gaming Master Racen kollektiivinen retroyhteisö huokaa syvään ja tuskaisesti. PC-pelaamisen parhauden ikoni, äärimmäinen rooliseikkailu System Shock, näet oli näet hilkulla muuttua myös konsolipelaamisen parhaudeksi.

Miten ihmeessä?

No. Helposti. Originin pelitiimi ehdotti Sega Megadrive-versiota jo siinä vaiheessa, kun PC-versiotakin oltiin vasta tekemässä.

”Tästä tulisi hyvä konsolipeli”, tiimi mietti.

”Peli on nykyisellään ideaalinen konsolipeliksi ja se voisi olla yksi ensimmäisistä konsoleille julkaistuista ’first-person walking around’ –peleistä.”

Citadeliksi nimetyn System Shock –konsoloinnin katsottiin olevan myös ideaalinen toimintapeleistä tykkääville Sega-faneille.

Origin Systemsin pitchissä pelin budjetiksi kaavailtiin 200 000 dollaria ja riskit arvioitiin keskitaso-korkeiksi. Tiimi luonnehtii, että on täysin mahdollista, ettei naamaperspektiivin ”kävelypeliä” voida tehdä lainkaan Megadrivellä.

System Shock taisi muuttua hitusen tämän dokumentin jälkeen, sillä vuonna 1994 DOSille julkaistu toimintaroolipeli oli jotain paljon, paljon enemmän kuin pelkkä kiva ja vähän erilainen naamaperspektiivin kävelypeli. Se oli paitsi visuaalisesti ja teknisesti vaikuttava, myös tarinankerronnallisesti huikea science fiction –seikkailu, joka rikkoi pelaamisen rajoja.

Megadrivelle kyllä julkaistiin myös hyviä FPS-pelejä, mutta esimerkiksi Cybercorp ja Zero Tolerance jäivät kauas System Shockin mullistavuustasosta.

Mutta mihin Megadrive-versio sitten tyssäsi? Vastausta joudutaan odottelemaan sen aikaa, että Joe Martin saa tutkimuksensa valmiiksi.

Lähde: Origin’s internal pitch

Lisätietoja: System Shock

Lisää aiheesta

Ihaile, nauti: Irrational julkaisi System Shock 2:n luonnoksia 

System Shock 2 tulossa 

System Shock 2! Huomenna! Good Old Gamesissa! 

System Shock sisältää yhä salaisuuksia 

System Shockin tulevaisuus riippuu vakuutusyhtiöstä…