UUSIMMAT

Aarre arkistoista: näin tehtiin yksi kaikkien aikojen legendaarisimmista seikkailupeleistä

24.07.2014 17:30 | Miikka Lehtonen

Ah, Maniac Mansion! Voi miten sitä C64:llä aikanaan pelattiin! Tohtori Fredin kartano kätki sisäänsä loputtomia kauhuja ja salaisuuksia, joiden saloja ratkottiin kuukausien ajan. Peli on yhä täyttä rautaa ja vihdoin voimme nähdä, mistä juurista se alkujaan kasvoi.

Maniac Mansion on suurelta osin Ron Gilbertin käsialaa, sillä hän oli projektin vetovastuussa. Gilbertin ohella tiimissä oli toinen aktiivinen kehittäjä — Gary Winnick — sekä lopulta skriptausapuna David Fox. ”Kolmen hengen tiimi. Niin pelejä pitääkin tehdä”, kuten Gilbert itse pohtii. Melkoisena tuuripläjäyksenä Maniac Mansionin alkuperäinen pitchausdokumentti, eli siis se tiivistelmä, jolla peli-idea myytiin Lucasfilm Gamesin pomoille, on vihdoin löytynyt seattlelaisesta varastosta.

Dokumentin kylkiäisenä Gilbert kertoo tarinan siitä, miten Maniac Mansionia ei lopulta oikeastaan edes hyväksytty. Hän ja Gary vain ryhtyivät tekemään peliä, eikä ketään oikein haitannut, koska eihän kaksi heppua nyt niin paljon resursseja kuluttanut. Projektin tuloksena oli sitten yksi kaikkien aikojen parhaista seikkailupeleistä ja lisäksi Lucasfilmin — ja Lucasartsin — seikkailupelejä vuosikausia pyörittänyt SCUMM-skriptausmoottori.

Ehdottomasti lukemisen arvoista kamaa.

Lähde: Grumpy Gamer