Uusimmat

Ainutlaatuinen science fiction –seikkailuklassikko Outcast (1999) heräsi henkiin – uusi versio julkaistiin Steamissä

19.12.2014 10:00 Jukka O. Kauppinen

Vuonna 1999 julkaistu Outcast on yksi pelaamisen historian outopeleistä. Belgialaisen Appeal-studion teos oli yksi aikansa parhaimmista seikkailuista, mutta se jäi mieliin myös ainutlaatuisen ulkoasunsa johdosta.

Moni Outcast-fani on haaveillut sittemmin hartaasti jatko-osasta tai muuten vain klassikon paluusta, mutta turhaan. Pelin reboottauksen Kickstarter sai kasaan vain 44% tavoitteestaan, eikä se edes suorastaan ihmetytä. Jos peli oli harvojen herkkua tuolloin puolitoista vuosikymmentä sitten, niin moniko sitä enää tänään muka muistaa?

Elämä on silti yllätyksiä  täynnä. Open Outcast on Crysis-pelin pohjalle väännettävä faniprojekti ja nyt se alkuperäinen Outcast ilmestyi naps hupsista yllättäen Steamiin. Kaiken lisäksi päivitettynä versiona.

Outcast 1.1 on rakennettu alkuperäisen Outcastin lähdekoodista, mutta koodia on päivitetty rankasti nykypäivään. Grafiikkamoottori tukee nykyisiä näytönohjaimia, käyttöliittymää on tuunattu nykyajan näytöille sopivammaksi, maisemien tekstuureita on tehty uusiksi ja vaikka mitä. Tässäpä siis oiva tilaisuus tutustua historialliseen peliklassikkoon!

Uusittu Outcast.

Ja alkuperäinen.

Aiempia uutisia lainatakseni,

Outcast oli yksi viimeisistä vokseligrafiikkaa käyttäneistä peleistä. Vokselit olivat yksi tapa tehdä näyttävää ja ennen kaikkea nopeaa 3D-grafiikkaa ilman 3D-näytönohjaimia, mutta tekniikka jäi muodista 3D-kiihdytettyjen näytönohjainten yleistyessä.

Vaikka Outcast oli loistava seikkailu, ei se ollut kaupallinen menestys. Pelin ulkoasu oli monista outo ja softapohjainen vokseligrafiikka vaati erittäin tehokasta PC:tä.

Outcast oli näet yksi viimeisistä vokseligrafiikkaa käyttäneistä peleistä. Vokselit olivat yksi tapa tehdä näyttävää ja ennen kaikkea nopeaa 3D-grafiikkaa ilman 3D-näytönohjaimia, mutta tekniikka jäi muodista 3D-kiihdytettyjen näytönohjainten yleistyessä.

Ja 23.11.1999:

Outcastin kehitystiimi paljasti äskettäin järjestetyssä chattituokiossa suunnittelevansa jo Outcast 2:ta. Outcast 2 aiotaan julkaista sekä PC:lle että PlayStation 2:lle, ja sitä tullaan levittämään ainoastaan DVD-ROM-formaatissa. Luvassa on todennäköisesti myös oma versionsa Nintendon tulevalle Dolphin-konsolille.

Pelin grafiikka toteutetaan todennäköisesti perinteisellä polygonitekniikalla, sillä voxeligrafiikasta aiotaan luopua. Grafiikan yksityiskohtaisuudesta mainittiin sen verran, että jokainen pelin hahmo tulee käyttämään noin 4000:ta polygonia (vrt. nykypelien n. 300-600:n polygonin hahmot). Useimpien Outcast 1:n henkilöiden ja elikoiden luvataan näyttäytyvän myös Outcast 2:ssa.

Odottavan aika on sitten pitkä, sillä Outcast 2 tullaan julkaisemaan aikaisintaan vuonna 2001.     

Lisätietoja: Outcast 1.1 @ Steam

Lisää aiheesta

eDome 11 vuotta sitten: kun Blizzard ilmoitti maailman muuttuvan

eDome 14 vuotta sitten: Babylon 5:ttä yritettiin pelastaa, odotettiin

Ei taidettu saada HD-Outcastia – Dome.fi

Legendaarinen vokseliseikkailu Outcast jatkuu Crysisissä – Dome.fi

Reaaliaikaisesta raytracingistä uusi peliteknologia? – Dome.fi