Alien Isolation ei lyönyt leiville, Sega jäi miinukselle

12.05.2015 23:00 | Jukka O. Kauppinen | 214

Voi Segaa ja The Creative Assemblyä. Alien Isolation, niin loistava peli kuin se olikin, kärsi loppumetreillä turhan heikoista myynneistä. Niinkin heikoista, että valitettavasti peliä voidaan pitää taloudellisena pettymyksenä.

Harmillista, sillä loppumetreillä Alien on silti yksi parhaista kauhuseikkailuista – ja nimenomaan selviytymiskauhuelämyksistä – ties miten moneen vuoteen. Mutta megalisenssiin pohjautuva, yli kolmen vuoden ajan isolla tiimillä väännetty scifistely myi silti vain sen 2,1 miljoonaa kappaletta, mikä on vähän nihkeä vastine siihen käytetylle isolle rahalle.

Toivottavasti edes digilisärit ja muut jatkomyynnit pitävät peliä pinnalla pidemmällä tähtäimellä.

Myös Segan uudet Sonic-pelit eli Rise of Lyric (Wii U) ja  Shattered Crystal (3DS) jäivät aika laimeiksi. Niiden yhteenlasketut myynnit ovat näet vain 620 000 kappaletta. Tiemmä heikoimmin myyneet Sonic-pelit ikinä.

Kaiken kaikkiaan Sega jäi viime tilivuonnaan 94 miljoonaa dollaria tappiolle.

Lähde: GamesIndustry

Lisää aiheesta

Alien Isolation –haastattelu: ”halusimme tehdä pelin, jollaista kukaan ei ole vielä tehnyt” [osa 1]

Alien Isolation –haastattelu: ”teimme Alienista systemaattisen ja arvaamattoman” [osa 2] 

Alien: Isolation (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One) 

Sega poistaa vanhoja mobiilipelejä myynnistä 

Total War –pelien 15-vuotinen marssi saavuttaa f2p-vaiheen 

Keskustelu

Sanottiinko missään nimenomaan, että Alien Isolation teki tappiota vai onko nyt vaan kyse siitä, että Sega itsessään jäi miinukselle vuoden jälkeen. Jutussakin puhutaan vain taloudellisesta pettymyksestä sen kohdalla.

Tuosta Alien Isolationista pisti sen tullessa ainakin silmään se, että pelin hinta laski kuin lehmän häntä. Peli julkaistiin lokakuussa ja parin kuukauden päästä se oli jo Steamin joulualennuksessa yli puolta halvemmalla.

Pelin genre nyt ei ollut mistään parhaasta päästä rahan teolle eikä peli edes ollut mitenkään erityisen ihmeellinen, mutta 2 miljoonaa myytyä kappaletta ei kyllä ole enää nykypäivänä suuren budjetin peliltä kovinkaan hyvä tulos, varsinkin jos se on useamman alustan peli.

@1,4
Johan sitä joitain pelejä jo pelkästään mainostetaan keski-ison elokuvan budjetin kokoisella summalla.
Niilläkin rahoilla saisi aikaan maltillisemmilla budjeteilla tehtynä monen monta vaikka nykyisen valtavirran ulkopuolista peliä.

@6
Jep, läntisen maailman suurin teollisuudenala lienee oikeasti veronkierto.
Ei pitäisi ihmetellä sitä että aivan sama kuinka hyvin suuryrityksillä menee, niin yhteiskunta ei niistä hyödy yhtään, kun kirjanpitäjät ja lakimiehet tekevät sen luokan petoksia että rivikansalainen hirtettäisiin munistaan sellaisesta.
http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Rec/rec.arts.sf.tv.babylon5.moderated/2008-09/msg00071.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting
”According to Lucasfilm, Return of the Jedi, despite having earned $475 million at the box office against a budget of $32.5 million, ”has never gone into profit”.”

Liekö Segan esittämät luvut ihan paikkaansa pitäviä?

Pelialallekin on kuuleman mukaan levinnyt hollywoodista tuttu ”tehtiin tappiota, ei tartte maksaa veroja, eikä tulospalkkioita” meininki joka toteutetaan myymällä tuote itselleen niin törkeään ylihintaan, ettei se voi mitenkään tuottaa voittoa. Toki summa päätetään vasta kun tiedetään paljonko tuote tuottaa, jottei päädytä liian pieniin summiin.

Maksettu summa tosin oäätyy samoille omistajille, joten mitään tappiota ei ooikeasti synny.

Taitaa valitettavasti tarkoittaa sitä ettei ainakaan jatko-osia ole tulossa. Todella sääli, kun peli myi kuitenkin todella hyvän kuuloisesti vaikka tuottikin tappiota. Valitettavaa että CoD-paske se vaan myy ja myy.

@ 1

Jep, samaa mietin itsekin. Sega voi myös katsella itse peiliin, jos kuvitteli, että kauhu-hiippailu myisi jotaan CoD-lukuja. Ja tämä olisi pitänyt ottaa huomioon jo budjetissa, jotta tällaisilta ”pettymyksiltä” vältyttäisiin. 2,1 miljoonaa kappaletta kauhu-hiippailupelistähän on aivan hiton hyvä tulos. Pikkasen sairasta tosiaan toi AAA-meininki nykyään.

Tuo on typerä peli, toistaa kokoajan itseään. Ei mitään logiikkaa itse pelissä tai ainakaan siinä alienissa.

Tästä voi syyttää vain ihmisten paskaa pelimakua

Toisaalta kertoo kyllä jälleen jotain täysin älyttömistä kehityskustannuksista, jos yli 2 miljoonan kappaleen myynnit eivät riitä tuottamaan voittoa…Vaikka peli olisi kuinka mainio, niin kauhuseikkalut nyt eivät vain myy yhtä hyvin kuin joka vuotiset CoDit, jostain GTA:sta nyt puhumattakaan.

Aikoinaan 90-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa yli 2 miljoonan myynneillä peli olisi ollut megahitti, jolle olisi tehtailtu jatko-osa jos toinenkin…joten ei ihan tervettä vaihetta peliala elä mitä ns. ”AAA-pelien” kehityskuluihin tulee.

Muropaketin uusimmat