Uusimmat

Alien Isolation on täynnä 70-luvun tekniikkaa

17.03.2014 14:30 Jukka O. Kauppinen

Alien- ja Aliens-elokuvien väliin sijoittuva Alien Isolation –peli vaikuttaa monella tapaa näppärältä ja kiinnostavalta tulkinnalta elokuvahistorian pelottavimmasta monsterista. Upea Giger-peto ei ole kuitenkaan ainoa asia, joka Isolationissa viehättää.

Brittiläisen The Creative Assembly –studion parhaillan työstämä seikkailupeli näet on myös visuaalisesti ihanan vanhakantainen. Pelintekijöiden perussääntö oli näet tehdä peliin vain sellaista teknologiaa, jota alkuperäisessä vuonna 1979 ilmestyneessä elokuvassakin olisi voitu nähdä. Luvassa ei siis ole holonäyttöjä tai ilmassa leijuvia osoittimia, vaan kunnon analogista retrofuturistista teknologiaa.

”Graafikkomme ovat tehneet todella hyvää työtä herättäessään vuoden 1979 elokuvan teknologista maailmankuvaa uudelleen henkiin”, kertoo pelin johtava suunnittelija Gary Napper Domelle.

”Yksi heidän hienoimmista perussäännöistään muuten oli sellainen, että he eivät tee peliin mitään sellaista, mitä elokuvatiimi ei olisi voinut tehdä aikoinaan elokuvan kuvassa. Kun he suunnittelivat asioita, niin he miettivät juttuja tyyliin ”mitä jos ottaisimme toisen maailmansodan aikaisen radion ja istuttaisimme sen vanhaan televisioon, niin miltä se näyttäisi?” Miten se toimisi? Miten sitä käytetään?”

”Kuten liiketunnistin. Se ei ole mikään pikku vekotin, vaan iso laite, jonka pelaaja ottaa käteensä ja kääntelee. Se pätkii ja välkkyy, se tuntuu vanhalta laitteelta.”

Alien Isolation ilmestyy joskus tämän vuoden kuluessa.

Lisää Alien Isolationista Domen ensikosketuksessa: Alien Isolation –ensikosketus – kahdeksannen matkustajan paluu [osa 1]

Lisää aiheesta

Aliens vs. Predator (*) 

Aliens vs. Predator (PC, PS3, Xbox 360) 

Dome testasi: Alien Facehugger -pehmolelu ei lisäänny kotioloissa 

Scifin ja kuvataiteen mestari H.R. Giger Tampereella – kuvagalleria näyttelystä 

Viikon valio: Alien-selänrapsutin