Uusimmat

Annas kun pelisetä neuvoo: älä sählää pelisi vaikeustasoa

24.02.2009 14:30 Janne Rautiainen

Bethesda- ja LucasArts-veteraani Brett Douville kertoo nuoremmille kehittäjäkollegoilleen pelintekemisen saloista – ja ennen kaikkea miten eri vaikeustasoja pitäisi peleissä käsitellä. Varoittavana esimerkkinä kehnosta toteutuksesta käsittelystä Douville käyttää Xboxin Buffy the Vampire Slayeria. Ehdotuksien kohteina ovatkin pääasiassa valtavirtayleisölle suunnatut toimintaseikkailut ja räiskinnät.

  1. Älä pakota pelaajia aloittamaan peliä alusta kun he vaihtavat vaikeustasoa.
  2. Selitä vaikeustasosi selvästi: ”valitse tämä jos olet tottumaton FPS-pelaaja”.
  3. Ota pelaajan kyvyt huomioon; useamman kuolon jälkeen pelaajan pitää saada apua kuolettavan kohdan läpäisyyn.
  4. Selitä pelaajalle mihin asioihin vaikeustason muuttaminen vaikuttaa.
  5. Tarjoa vaihtoehtoja; esimerkiksi ”vaikeammat pulmat, helpommat taistelut” tai ”helpot pulmat, vaikeat taistelut”
  6. Älä piilota apuja pelaajalta. Esimerkiksi energiajuomien pitäisi olla kohtuullisen helposti saatavilla.
  7. Testauta pelisi Pertti Peruspelaajilla, jotta vaikeustaso ei nousisi vahingossa liian korkealle.
  8. Anna pelaajien sopeutua. Heidän on voitava harjoitella rauhassa uusien aseiden ja taitojen käyttöä ennen tositoimia.
  9. Kerro aloittelijoille vinkkejä etenemiseen. Samalla HC-pelaajien täytyy voida kytkeä vinkit halutessaan pois.
  10. Aina voit vielä vähän helpottaa. Periaatteessa helpoin vaikeustaso voisi olla tyyliin ”paina nappia, läpäise peli”.

Tarkemmat selitykset veteraanin vaikeustasovinkeille voit lukea artikkelista Ten Tips For Managing Difficulty In Games.

Lue myös

Ennakko: Elven Legacy (PC)

Lisää iloisia Capcom-uutisia: Lost Planet 2 kehitteillä!

PlayStation-pelit kahmivat peukkuja

Quake Liven avoin beta käynnistyy

Sony kiistää PSP2:n – mutta testaa uutta PSP-konsolia

Muropaketin uusimmat