Uusimmat

Arkistojen aarteita: Combat Mission: Barbarossa to Berlin

17.06.2011 17:00 Jukka O. Kauppinen

Vuonna 2000 amerikkalainen guerillajulkaisija Battlefront.com julkaisi teoksen, joka pisti uusiksi strategiapelin maailman kaikki kuviot. Combat Mission: Barbarossa to Berlin oli huikea ja uudenlainen sotasimulaatio, jonka parissa virtuaalisoturit viihtyivät vuosikausia.

Muistelkaamme uuden Combat Mission: Battle for Normandy -pelin kunniaksi wanhoja eDomen aivan ensimmäisen Combat Mission -jutun kautta, joka tietääkseni oli ensimmäinen Suomessa julkaistu Combat Mission -arvostelu. Tämän myötä pelistä tuli huikea menestys suomalaisten sotapelaajien keskuudessa.

Lainaus arvostelusta: Combat Mission: Beyond Overlord

Tekijöiden lähtöpisteenä on ollut kehittää mahdollisimman realistinen sotasimulaatio todelliseen 3D-ympäristöön. Vertailukohdan voi vetää vaikkapa vasta ilmestyneeseen Ground Controliin. Molemmissa on vastaavanlainen vapaasti pyöritettävä kamera, maastomuotoja ja alueella möyriviä yksikköjä. Kameran voi zoomata korkealle taistelukentän yläpuolelle 2D-karttanäkymään tai aivan yksikön viereen, jolloin kaiken erottaa yksityiskohtaisesti. Combat Mission vain etenee rauhallisemmin, antaa pelaajan harkita tekemisiään ja tarjoaa tietenkin realistisen, historiallisen taistelutilanteen.

Toisin kuin suuressa osassa nykypelejä Combat Missionin 3D-grafiikka on tehokeino, ei päätarkoitus. 3D:llä perinteiseen sotastrategiaan on löydetty uutta särmää ja todentuntua. Nyt kukkulat ja pienetkin maastoerot vaikuttavat erittäin paljon. Ympäristö, kuten metsät, rakennukset ja korkeuserot, rajoittavat yksikköjen näkökenttiä ja tarjoavat suojaa vihollisen tulta vastaan. Esimerkiksi pst-tykki voi lymytä metsikössä vaanimassa vihollisen vaunuja, jotka ryömivät puiden reunustamaa kujaa pitkin nousten pienen kukkulan päälle – jolloin tykki saa erinomaisen laukauksen pohjapanssariin. Monipuolinen maasto mahdollistaa tilanteen tehokkaan visualisoinnin ja poikkeuksellisen realismin. 3D:n avulla myös panssarivaunuja voidaan mallintaa ennenkuulumattoman huolellisesti. Jokaisen panssariin kalahtavan ammuksen rata lasketaan pikkutarkasti sekä pysty- että vaakasuunnassa, tutkitaan ammuksen tyyppi, mihin se osuu, tutkitaan osumakohdan panssarin paksuus/kulma/tyyppi ja tusinakaupalla muita vaikuttavia asioita, ennen kuin lopulta harkitaan mitä seuraa.

Suurin osa taisteluista käydään maaseudulla, puskissa, metsissä ja kyläpahasissa, mutta Combat Mission päästää pelaajat myös ottamaan mittaa suurkaupunkien kaduilla. Vaikka länsirintamalla ei käydäkään Stalingradin tapaisia viimeiseen saakka puserruksia talojen raunioissa, voivat taistelut olla näyttäviä ja jännittäviä. Kun joukot etenevät talo talolta kapeilla kaduilla panssarien tukemana on jännittävyys huipussaan. Tai kun kadulla kulkevat yksiköt joutuvatkin äkkiä ympäröivien talojen yläkerroksista satavan käsikranaattikuuron kohteeksi. Myös talojen sisällä käytävät taistelut ovat mahdollisia.

Tulos on upea sotapeli, melkeinpä historiallinen taistelukenttäsimulaatio, joka on nykypäivänä äärimmäisen omaperäinen ja tinkimätön luomus. Aika kertoo tuleeko Combat Mission: Beyond Overlordista pelihistorian pelityyppinsä historiaan päätyvä klassikko, mutta hyvältä vaikuttaa. Combat Mission voi hyvinkin olla mittapuu, johon kaikkia uusia strategiapelejä verrataan.

Lue koko juttu: Combat Mission: Beyond Overlord

Lue myös:Combat Mission: Battle for Normandy (Mac, PC)

Lisää aiheesta

Achtung Panzer! Kharkov 1943 (PC)

Combat Mission 3: Afrika Korps (PC)

Combat Mission: Battle for Normandy – haastattelussa Steve Grammont

Gary Grigsby’s War in the East: The German-Soviet War 1941-1945 (PC)

Making History II: The War of the World (PC)

Men of War: Assault Squad (PC)

Theatre of War 2: Kursk 1943 (PC)

Muropaketin uusimmat