UUSIMMAT

Arvostelu Horizon Forbidden West on viiden tähden jatko-osa – ”Jopa vielä vaikuttavampi peli kuin Horizon Zero Dawn”

14.02.2022 10:01 Tuukka Hämäläinen

Horizon Zero Dawnin viisi vuotta odotettu jatko-osa on viimein täällä. Aloyn tarina saa jatkoa seikkailussa, joka tuntuu kaikin tavoin suuremmalta ja vaikuttavammalta. PlayStation 5:llä se tuntuu myös ensimmäiseltä oikeasti uuden sukupolven peliltä.


Horizon Forbidden WestJulkaisupäivä: 18.2.2022
Studio: Guerrilla Games
Julkaisija: Sony Interactive Entertainment
Saatavilla: PlayStation 4, PlayStation 5 (testattu)
Pelaajia: 1
Ikäraja: 16
Peliä pelattu arviota varten: 37 tuntia


Vuonna 2017 ilmestynyt Horizon Zero Dawn oli lähes täyden arvosanan ansainnut, visuaalisesti upea ja tarinallisesti kiehtova toimintaroolipeli. Sitten kun peli sai vielä viiden tähden arvoisen The Frozen Wilds -laajennuksen, nousivat odotukset pelin jatko-osaa kohtaa tähtitieteellisiksi.

Nyt Horizon Forbidden West on viimein valmistunut, viisi pitkää vuotta myöhemmin. Ja kohtuuttomista odotuksista huolimatta Guerrilla Gamesin peli on kertakaikkisen upea jatko-osa.

[HUOMAUTUS SPOILEREISTA: Tämä arvostelu ei paljasta mitään, mikä tapahtuu ensimmäisen muutaman pelitunnin jälkeen. Kommentoin pelin tarinaa ainoastaan yleisellä tasolla.]

Horizon Forbidden Westin tapahtumat käynnistyvät pian Horizon Zero Dawnin lopun jälkeen. Ihmisheimojen ja konejättiläisten kansoittamaa postapokalyptista maailmaa uhkaa uusi tuho, joka leviää kuin sairaus ja kylvää tuhoa niin luonnossa kuin koneiden keskuudessa.

Edellisestä pelistä tuttu sankarimme Aloy (Ashly Burch) lähtee jäljittämään uutta uhkaa ja selvittämään mysteeriä. Yhä salaperäisenä pysyttelevän Sylensin (Lance Reddick) kannoilla Aloyn matka kulkee ”kiellettyyn länteen”, jota asuttavat uudet heimot ja uudet robotit.

Pian Horizonn tarinamaailma muuttuukin monin verroin monimutkaisemmaksi, mutta tästä ei parane kertoa enempää – kuten ei myöskään mm. Carrie-Anne Mossin ja Angela Bassettin näyttelemistä uusista hahmoista. Horizon Forbidden Westin tarina on parhaimmillaan koettuna ilman turhia paljastuksia.

Heti alkumetreiltä asti on selvää, että Horizon Forbidden West on kirjaimellisesti jatko-osa. Edellisen pelin päälinjoja kerrataan introvideossa, mutta jos Zero Dawn on jostain syystä pelaamatta, voi pelaajalla olla suuria vaikeuksia pysyä kelkassa. Forbidden West rakentaa edeltäjänsä varaan ja hyppää suorin vartaloin syventämään sen tarinaa tavalla, joka ei aliarvioi pelaajakuntaa.

Myös pelillisesti ja tyylillisesti Horizon Forbidden West seuraa ensimmäisen pelin kannoilla, mutta se ei tarkoita etteikö uudistuksia olisi tehty. Oikeastaan kaikki pelijärjestelmät taistelusta varusteisiin ja tehtäväsuunnittelusta hahmonkehitykseen tuntuvat monipuolisemmilta ja syvemmiltä. Jopa itse pelimaailma on suunniteltu kiehtovammaksi vaihtelevine maastoineen ja monine tukittavine kolkkineen.

Kättelyssä käy myös selväksi, että Horizon Forbidden West on käsittämättömän kaunis peli. Aluksi on melkein haastavaa edetä tarinassa, kun jatkuvasti unohtuu ihastelemaan milloin mitäkin yksityiskohtaa – Aloyn asua, tuulessa huojuvia kasveja, valonkareita veden pinnalla, tähtitaivasta…

Vaikka PlayStation 5:llä on tullut pelattua jo yli vuosi, on vasta Horizon Forbidden West todellinen uuden sukupolven peli. Pikkutarkkojen tekstuurien ja mykistävien valoefektien ohella peli myös toimii eheästi ja lataa uskomattoman nopeasti. Tietysti myös DualSense-ohjaimen haptisista ominaisuuksista ja adaptiivisista liipaisimista otetaan ilo irti, ja äänimaailma on niin immersiivinen, että kerran kokeilun jälkeen olen pelannut peliä ainoastaan kuulokkeilla.

Uudistuksista huolimatta pelaaminen tuntuu hyvin samanlaiselta kuin edellisessä pelissä. Samaan tapaan kuin The Last of Us Part II:ssa (2020), on Horizon Forbidden Westissä säilytetty alkuperäisen pelin pelityyli ja -tuntuma, mutta hiottu sitä edelleen ja tuotu mukaan uusia ominaisuuksista. Niinpä pelimaailmassa liikkuminen, hiiviskely, jousella ampuminen ja keskustelujen käyminen tuntuvat samalta kuin ennenkin ja tulevat tottuneille pelaajille selkärangasta.

Uuttakin silti riittää. Esimerkiksi sukeltaminen ja Aloyn pelin alkupuolella saama liidokki tuovat uusia ulottuvuuksia liikkumiseen, kuin myös uusittu kiipeilyjärjestelmä, joka muistuttaa vapaudessaan enemmän Assassin’s Creed -pelejä kuin Horizon Zero Dawnia.

Uudistukset näkyvät parhaiten yksityiskohdissa. Esimerkiksi edellisessä pelissä turhan jäykät dialogit ovat nyt paljon elokuvallisempia ja elävämpiä, niin ohjauksen ja hahmomallinnuksen kuin näyttelijätyönkin osalta. Kasvojen animaatio on jälleen edistynyt sellaisella harppauksella, että tämän pelin jälkeen mitkä tahansa muut pelihahmot tuntuvat väistämättä vähän tönköiltä.

Pelimaailmaa on myös uudistettu tavalla, joka houkuttelee entistä paremmin tutkiskelemaan ja harhailemaan päätarinan ulkopuolella. Edes sivutehtävät eivät tunnu enää aivan samasta puusta veistetyiltä. Tämä usuttaa pelaajan pois pääreitiltä, milloin auttamaan hätään joutuneita, milloin kilpailemaan robottiraveissa ja milloin pelaamaan hyvin suunniteltua Strike-lautapeliä. Tekemistä riittää valtavasti, ja peli todellakin ottaa aikansa.

Sivutehtävien ohella itse päätarinakin on edellistä peliä tuhdimpi, ja nyt kertomus myös tempaa mukaansa uudella tavalla. Horizon Zero Dawnissa kiehtovin osa koko tarinaa paljastui oikeastaan taustakertomuksessa, jota ei itse päässyt kokemaan. Nyt itse pelin juonessa on enemmän käänteitä, kiinnostavia hahmoja ja elokuvallisia hetkiä.

Myös Aloy on muuttunut. Edellisen pelin epävarmuus on tiessään, ja Aloysta on kasvanut itsevarma nuori sankari, joka tunnetaan uroteoistaan ympäri pelimaailmaa. Asetelman muutos tuo enemmän ulottuvuuksia sekä tarinaan että hahmoon, ja myös keskushahmojen väliset suhteet saavat enemmän painoarvoa.

Jos se ei vielä ole tullut selväksi, kaikki Horizon Forbidden Westissä on suurempaa ja laajempaa kuin ennen. Yli 35 tuntia pelattuani en ole vielä lähelläkään tarinan loppua, ja pelissä on ominaisuuksia joihin en ole kunnolla ehtinyt perehtyäkään. En kuitenkaan ole suostunut kiirehtimään, sillä Horizon Forbidden West palkitsee pelimaailmaan uppoutumisen moninkertaisesti. Tätä tarinaa ei kannata juosta läpi tai menettää valtavasti hienoja kokemuksia.

On syytä painottaa, että tätä arvostelua kirjoittaessani en ole läpäissyt pelin päätarinaa. En siis loppujen lopuksi voi sanoa mitään tyhjentävää kertomuksesta kokonaisuutena. Tosin olisin todella yllättynyt, jos tarina onnistuisi jotenkin lässähtämään kuin pannukakku jatkuttuaan näin laadukkaana jo tuntikausia.

Kaikesta hehkutuksesta huolimatta Horizon Forbidden Westillä on myös pienet särmänsä ja ärsyttävät pikku ongelmansa. Näin suuresta pelistä löytyy aina pieniä bugeja, joista tosin monia on jo korjattu julkaisupäivityksellä. Ja esimerkiksi taistelua koskee sama heikkous kuin edellisessäkin pelissä, eli monen vihollisen kamppailuja on vaikea hallita ja ne muuttuvat nopeasti epäreiluiksi. Onneksi vaikeustasoa voi säätää vapaasti, ja itse Hardilla (toisiksi vaikeimmalla) pelaavana väitän, että lisähaastettakin löytyy sitä kaipaaville.

Horizon Forbidden West on joka tapauksessa aivan erinomainen jatko-osa. Se rakentaa edeltäjänsä varaan parhaalla mahdollisella tavalla laajentaen ja ehostaen kaikkea vanhaa ja tuomalla mukaan paljon uutta. Lisäksi sen tarina on yksinkertaisesti paljon kiehtovampi ja koukuttavampi kuin sarjan ensimmäisessä pelissä.

Rivien välissä Horizon Forbidden West tuntuu myös kylvävän siemeniä mahdollisille tuleville peleille, joiden tyyliä ja sisältöä voimme vain arvailla. Jos kuitenkin taso pysyy tällaisena, otan vastaan aivan mitä tahansa Guerrilla Games seuraavaksi tekeekään.

HORIZON FORBIDDEN WEST

Arvosana: 5/5

”Horizon Forbidden West on juuri se jatko-osa, jota Zero Dawnin fanit toivoivat: suurempi, näyttävämpi ja monipuolisempi seikkailu, jonka maailmaan uppoutuu mielellään.”