UUSIMMAT

Arvostelu | ”Kuin Left 4 Dead suoraan helvetistä” – GTFO on onnistunut ja brutaalin vaikea co-op-kauhuräiskintä

12.12.2021 23:12 | Ilari Hauhia

Brutaalin vaikean co-op-räiskintä GTFO:n pelaaminen vaatii osumatarkkuutta, rautaista keskittymistä, onnistunutta joukkuetyöskentelyä sekä erityisesti masokistista luonnetta.


Halo InfiniteJulkaisupäivä: 8.12.2021
Studio: 10 Chambers
Julkaisija: 10 Chambers
Saatavilla: PC
Pelaajia: 1-4 co-op
Ikäraja: 18+
Peliä pelattu arviota varten: noin 15 tuntia 


GTFO:ssa neljän hengen iskuryhmä taistelee Left 4 Dead -henkisesti selviytymisestään, samalla kun jokaisen oven takaa voi löytyä uusi monsterilauma. Co-op pelissä pelaajien tulee etsiä ympäristöstään aseita, työkaluja sekä muita tarvikkeita ja löytää maanalaisista tunneleista tärkeitä artifakteja. Lopullisena tavoitteena on hengissä pysyminen ja ulospääsy.

Peli on todellakin ansainnut ”Work together or die together”-sloganinsa. Siinä missä vaikkapa Left 4 Dead -pelien tasojen läpäisy onnistuu kokemattomammiltakin pelaajilta, on GTFO aivan aikuisten oikeasti vaikea peli. Kokeneista FPS-pelaajista koostuneella testinelikolla tie nousi pystyyn ja kuolo korjasi jo GTFO:n toisella tasolla. ”Tämähän on kuin Left 4 Dead suoraan helvetistä”, joku tokaisi.

Yrityksen ja erehdyksen kautta tapahtuneen oppimisen kautta joukkueen asevalinnat ja strategia paranivat sen verran, että tasoissa edistyminen kävi jo hieman joutevammin. Lisäksi GTFO opetti nopeasti, että zombeja ei kannata kohdata aseet tanassa ja luodit räiskyen, vaan pelissä kannattaa hiippailla ja säästää luoteja aina kuin mahdollista.

Oppimiskäyrää riittää pitkälle. Mikäli räiskintä alkaisi jostain syystä tuntua liian helpolta, mahdollistaa GTFO vaikeustason nostamisen vielä entisestään optionaalisilla lisätehtävillä.

Payday-ryöstelypelit suunnitelleen kehittäjän perustama 10 Chambers Collective on kehittänyt GTFO:ta jo pitkään early access -vaiheessa. Pelin virallinen 1.0-julkaisuversio julkaistiin The Game Awardsien yhteydessä, ja päivityksen mukana saapuneet uudistukset kruunaavat jo ennestään onnistuneen kauhuräiskinnän.

Ensinnäkin mukana on checkpointeja, joiden avulla tiukalla vaikeustasolla varustettujen kenttien läpäisy onnistuu uusiltakin pelaajilta aavistuksen helpommin. Liian helppoa kokemusta edes checkpointeja käyttävät pelaajat eivät saa, sillä checkpointeja on ripoteltu kenttiin harvakseltaan, ja kuoleman koittaessa peliä voi joutua kelaamaan taaksepäin jopa kymmenien minuuttien edestä. Toki puristit voivat jättää checkpointit käyttämättä kokonaan, ja aloittaa tasot kuoleman korjatessa kokonaan alusta.

Julkaisupäivitys toi mukanaan myös ihmispelaajia korvaavia botteja, joiden avulla GTFO:ta voi tarvittaessa pelata myös alle nelihenkisillä joukkueilla. GTFO on kuitenkin sen verran vaikea peli, että botin tilalle ottaa mielummin ihmispelaajan, mikäli se on vain mahdollista. Päivityksen sisältöön kuului myös hahmojen laajempia kosmeettisia kustomisaatiovaihtoehtoja. Mikromaksuja pelissä ei ole lainkaan.

GTFO:n räiskintä on varsin hyvällä tolalla. Aseissa on aitoa ampumien tuntua, ja joukkueen kesken tehdyillä asevalinnoilla on oikeasti väliä. On esimerkiksi fiksua, että joukkueesta löytyy yksi tarkka-ampuja, joka voi hoidella isommat pomo-zombiet tarkoilla päälaukauksilla, samalla kun haulikkomiehet hoitelevat päälle juoksevat rivizombiet.

Lisäksi pelaajien tulee jakaa hahmojen erikoistyökalut järkevästi. Automaattiset tykkitornit helpottavat vihollismassojen kaatamista huomattavasti, mutta välillä myös esimerkiksi miinoille tai vihollisia hidastavalle ja ovia lujittavalle C-Foamille on tarvetta.  Myös itse taistelun keskellä joukkueen on pidettävä yhtä köyttä ja pysyttävä tiukasti yhdessä.

Vaaditun joukkuetyöskentelyn määrästä johtuen GTFO on ehdottomasti parhaimmillaan nelihenkisellä joukkueella. Soolopelaajalle GTFO:ta on vaikea suositella, joskin pelin omalta Discord-kanavalta voi kyllä halutessaan etsiä peliseuraa, mikäli valmista nelihenkistä joukkuetta ei ole ennalta valmiina.

GTFO ei todellakaan edes yritä miellyttää kaikkia pelaajia. Kasuaalipelaajia jatkuva kuoleminen ja samojen kohtien pelaaminen uudelleen saattaa alkaa ärsyttää hyvinkin nopeasti. Toisaalta, mikäli haaste kuulostaa houkuttelevalta, on GTFO:n vaikeus reilua. Pelissä kuolema johtuu käytännössä aina siitä, ettei joukkue osannut pelata tilanteessa oikein, ja esimerkiksi ammukset oli tuhlattu jo ennen ratkaisevaa zombieaaltoa.

Mikäli GTFO tuntuu kiinnostavalta tavalta juhlistaa lähestyvää joulua, on pelin hankinnalle nyt hyvä hetki. Pelin julkaisun kunniaksi GTFO on nimittäin saatavilla Steamista 25 prosentin alennuksella hintaan 29,99 euroa aina joulukuun 16. päivään saakka.

GTFO

”GTFO todellakin ansaitsee ”Work together or die together”-sloganinsa, sillä kyseessä on pirullisen vaikea co-op-peli, joka kuitenkin palkitsee pelaajansa.”

Arvosana: 4/5