Arvostelu | Ratchet & Clank: Rift Apart on onnistunut erinomaisesti – PS5-konsolista otetaan nyt kaikki ilo irti

08.06.2021 20:15 | Ilari Hauhia

Ratchet & Clank: Rift Apart on kaiken odottamisen arvoinen. Pelin laaja asevalikoima ottaa ilon irti DualSense-ohjaimen erikoisominaisuuksista ja koko seikkailu pyörii PlayStation 5:llä sulavalla 60fps ruudunpäivitysnopeudella. Lisäksi itse toiminta ja kamppailu tuovat hymyn aidosti huulille.


Ratchet & Clank: Rift ApartJulkaisupäivä: 11.6.2021
Studio: Insomniac Games
Julkaisija: Sony Interactive Entertainment
Saatavilla: PlayStation 5 (testattu)
Pelaajia: 1
Ikäraja: 7
Peliä pelattu arvostelua varten: noin 13 tuntia


Tunnustetaan se heti kättelyssä: Ratchet & Clank: Rift Apart oli itselleni ensimmäinen kosketus koko Ratchet & Clank -pelisarjaan. Ennakkotietoni ja -oletukseni Ratchet & Clankista rajoittuivat pitkälti siihen, että jänöjussiä muistuttava Lombax ja hänen robottiapurinsa vetävät yhdessä erilaisia pahiksia pataan veikeällä asearsenaalilla. Kaikeksi onneksi ennakko-oletukseni oli täsmälleen oikea.

Ratchet & Clank: Rift Apart alkaa, kun parivaljakon aiempien urotekojen kunniaksi järjestetään suuri paraati. Clank antaa Ratchetille lahjaksi Dimensinator-nimisen aseen, jonka avulla voi avata portaaleja eri todellisuuksien välille. Harmillisesti pelisarjan pääpahis Dr. Nefarious kätyreineen hyökkää paikalle ja Dimensinator päätyy pahisten käsiin.

Homma menee täysin seinille, kun Dimensinator hajoaa tiukan takaa-ajokohtauksen yhteydessä. Eri ulottuvuudet ja todellisuudet menevät täysin sekaisin ja Ratchet, Clank sekä Dr. Nefarious löytävät itsensä dystopiselta vaihtoehtoiselta aikajanalta, jossa Dr. Nefarious on päässyt julistautumaan hallitsevaksi keisariksi.

Ratchet & Clank Rift Apart taistelu

Toisella aikajanalla Ratchet ja Clank tapaavat Rivet-nimisen Lombaxin ja muut vastarintaliikkeen jäsenet. Sankareiden tavoitteena on saada Dimensinator korjattua, palauttaa Dr. Nefarious, Ratchet sekä Clank omaan ulottuvuuteensa sekä lopettaa Dr. Nefariousin hirmuvalta toisessa ulottuvuudessa.

Ratchet & Clank: Rift Apartin tarina ei ehkä pääse yllättämään valtaisilla juonenkäänteillä. Siitä huolimatta sopivan rennosti itsensä ottavan tarinan etenemistä seuraa mielellään ja lisäksi sen huumori on sopivan letkeää. Tarinasta pystyy nauttimaan täysin myös siinä tapauksessa, vaikka kyse olisi ensimmäisestä kosketuksesta Ratchet & Clankiin. Ainoastaan osa aiempiin peleihin kohdistuvista viittauksista voi silloin jäädä ymmärtämättä.

Parasta Ratchet & Clank: Rift Apartissa on kuitenkin itse toiminta. Jo alkumetreillä pelaajan käsiin kaadetaan toinen toistaan erikoisempia aseita, joiden avulla vihollisten rökittäminen on hauskaa.

Ratchet & Clank Rift Apart Rivet

Esimerkiksi The Enforcer muistuttaa futuristista haulikkoa, joka käristää lähelle eksyvät viholliset sädeannoksella. Shatterbomb on kuin tuhoa kylvävä käsikranaatti, kun taas Mr. Fungi kutsuu taistelukentälle vihollisia itsenäisesti ampuvan sienimiehen. Negatron Collider puolestaan kaiken tieltään tuhoava lasersäde.

Lisäksi Ratchetilla on tietysti mukanaan uskollinen nuijansa, jolla vastustajia voi paukuttaa maanrakoon. Eri aseiden erot välittyvät käyttäjän käsiin myös DualSense-ohjaimen adaptiivisten liipaisimien sekä tärinätoiminnon avulla.

Kamppailu on nopeatempoista ja eri aseiden välillä vaihtelu sulavaa. Eri aseet tukevat toisiaan ja liikkuminen sekä räiskintä toimivat hyvin, ja erilaisia vihollisia on tarjolla mukavan paljon. Nopeatempoista toimintaa tukee myös 60fps ruudunpäivitysnopeus, joka tuntuu konsolipelin kohdalla edelleen luksukselta.

Insomniac Gamesia täytyy kehua myös saavutettavuusasetusten laajasta valikoimasta. Niiden avulla myös ne ihmiset, jotka eivät esimerkiksi näe tai kuule yhtä hyvin kuin muut, voivat nauttia Ratchet & Clank: Rift Apartista. Saavutettavuusasetuksista on hyötyä myös niille pelaajille, jotka jostain muusta syystä haluavat suoraviivaistaa pelikokemusta tai tehdä siitä hieman helpomman.

Aiheesta voi lukea lisää täältä:

Inside the Accessibility Features of Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank Rift Apart hirviö

Mukana on lisäksi useampia vaikeustasoja, joista jokainen löytää varmasti itselleen sopivan. Keskivaikea vaikeustaso tuntuu ainakin omalta kohtaa sopivan tasaiselta kokonaisuudelta, jossa taistelu tarjoaa jo haastetta mutta kapulaa ei tarvitse puristaa hampaat irvessä. Muutenkaan Ratchet & Clank: Rift Apart ei rankaise kuolemasta kovinkaan tiukalla kädellä, sillä checkpointeja on tasoissa lyhyin välimatkoin.

Ratchet & Clank: Rift Apart tarjoaa myös kamppailua tasapainottavaa kevyttä pulmanratkaisua sekä tasoloikkaa. Lisäksi välillä hahmot surffaavat pitkin putkiviidakkoa tai hyppäävät ratsuksi muuttuvan ötökän selkään ja kaasuttavat kohti seuraavaa kohdetta.

Peli etenee pääsääntöisesti melko tiukassa putkessa, mutta se sopii seikkailun luonteeseen oikein hyvin. Selkeimmältä polulta kannattaa kuitenkin välillä poiketa, sillä tasoihin on piilotettu myös löydettäviä keräilyesineitä.

Teknisesti Ratchet & Clank: Rift Apart toimii hienosti. Koko pelikokeilun aikana vastaan ei tullut kaatumisia tai muitakaan sen suurempia ongelmia. Pelin grafiikat ovat tyylikkästä katsottavaa ja taustalla soiva soundtrack sopii hyvin nopeatempoiseen toimintaan.

RATCHET & CLANK: RIFT APART

”Ratchet & Clank: Rift Apart tarjoaa sulavaa kamppailua ja ottaa kaiken ilon irti PlayStation 5:stä.”