Arvostelu | WRC 9 on tiukka rallipeli, joka haastaa Dirtin kunnolla – Vielä kun PC-version grafiikat olisi saatu kohdilleen

13.09.2020 20:53 | Joonas Koivisto

Rallin maailmanmestaruussarjan WRC:n virallinen lisenssipeli on edennyt yhdeksänteen osaansa. Aiemmin hyvin arcademainen sorakaahailu on parin viime julkaisun myötä kääntynyt vakavammin otettavan rallipelin suuntaan.


Julkaisupäivä: 3.9.2020
Studio: KT Racing
Julkaisija: Nacon
Saatavilla: PC (Windows, testattu), Xbox One & PlayStation 4
Pelaajia: 1 (verkkopelissä 2 samanaikaisesti)
Ikäraja: 3
Peliä pelattu arvostelua varten: 25 tuntia


Suomalaisille ralli on formuloiden jälkeen rakkain auto-urheillajiu seurattavaksi. Kulta-aikaansa laji eli Tommi Mäkisen ja Markus Grönholmin huippuvuosina. Nyt sarjassa ajaa useita suomalaiskuljettajia ja lupaavia nimiä on vasta nousemassa taistelemaan maailmanmestaruudesta. Suomalaisille rallifaneille sopii varmasti oikein hyvin, että samanaikaisesti myös sarjan lisenssipeli on kehittynyt isoin harppauksin, ja on nyt vakavasti otettava rallipeli myös simulaatiota haikaileville.

WRC 9:n sisältö keskittyy luonnollisesti WRC-lisenssin hyödyntämiseen. Tarjolla on erikoiskokeita kolmestatoista eri rallista ja pääpaino on WRC-luokkien autoissa, joita löytyy kaikilta sarjassa mukana olevilta tiimeiltä. Näiden lisäksi mukana on muutama legendaarinen auto. Pelitiloina on uramoodi, itse määritelty kausi ja yksittäiset rallit

Ajosimulaattorina ja lisenssipelinä WRC 9:n yksipeli keskittyy luonnollisesti uramoodin läpikoluamiseen. Uratilassa pitää keskittyä senhetkisen rallimestaruussarjan voittamisen lisäksi erittäin löyhään tallin managerointiin ja oheitapahtumien suorittamiseen. Tallia kehitetään eteenpäin kokemuspisteillä tienattujen tasojen avulla. Jokainen taso avaa yhden uuden kehitysaskeleen.

Uramoodi on pelin parasta antia yksin pelatessa, mutta siinä on kaksi ongelmaa: Tallin kehitys on kaukana realismista ja muihin kuin itse ralleihin liittyviä ajotapahtumia on turhan paljon. Kokemuspisteillä avatut parannukset ovat aluksi ihan loogisia, kuten mahdollisuus pitää enemmän väkeä tallissa töissä ja paremmalla todennäköisyydellä paikkansa pitävät sääennusteet. Loppupäässä tarjolla on päivityksiä, jotka estävät vahingon ottamisen tietyillä erikoiskokeilla tai maagisesti parantavat autoa kummallisin tavoin. Tällaiset eivät sovi muutoin varsin simulaatiohenkiseen peliin.

Tallin kehittämiseen ja managerointiin voi ottaa vertailukohdaksi Formula 1 -lisenssipelien uusimman tulokkaan F1 2020:n. Siinä auton osia täytyy kehittää harjoituksista kerätyn ajokokemuksen avulla ja rahalliset panostukset tehdään siitä, mitä sponsorisopimuksista jää ylitse. Talouspuolen syvempää managerointia WRC ei kaipaa, mutta auton kehittämisen näkisi mieluusti perustuvan ajokokemukseen ja jollain tapaa siihen, miten paljon dataa ajamisesta jaksaa kerätä testiradoilla.

Pelattavaa uramoodi tarjoaa reippaasti. Mestaruussarjaan pääseminen vaatii jo vajaat parikymmentä tuntia pelaamista ja kuninkuusluokkaa sopii ajaa useamman kauden verran, kun vaikeusastetta voi säätää aina ylöspäin. Näiden lisäksi voi ajaa ralleja vapaasti, osallistua nettiin kirjattaviin aikahaasteisiin tai ottaa osaa liigoihin. Tiettyjä erikoiskokeita voi myös ajaa samanaikaisesti toisen pelaajan kanssa.

Ajamisen puolesta WRC 9 menee hyvin “kaksilla rattailla”. Pelistä saa paljon iloa kunnon rattikokonaisuuden kanssa (testiaikana käytössä oli aikaisemmin tällä viikolla Muropaketissa arvioitu Logitech G923), ja se toimii varsin passelisti myös ohjaimella. Ohjaimella täytyy vain nöyrtyä laittamaan riittävät ajo-avusteet päälle.

Ratilla ajettaessa WRC 9 antaa hyvin tärinäpalautetta Force Feedbackin kautta. Logitechin ratilla erotti hyvin, millä maastolla ajettiin ja millaista pitoa tienpinnassa oli. Myös rallipeleille todella tärkeä rattia pyörien suunnan mukaan liikuttava voima on toteutettu pelissä hyvin, ja soraluisu pysyy siksi hienosti hanskassa. Parasta antia ajotuntuman puolesta ovat itseoikeutetusti uusimmat nelivetoautot. Eri valmistajien välille on saatu hyvin eroa ajotuntumaan. Sinivalkoisin lasein juurikin Esapekka Lapin ja Teemu Sunisen edustaman M-Teamin Ford oli eniten allekirjoittaneen mieleen.

Ajotuntuman puolesta WRC 9 ansaitsee suitsutusta asfalttituntumasta. Nelivetoisen ralliauton ajo pinnoitetulla tiellä on aiemmin ollut rallisimulaattorien suurin heikkous, mutta WRC-sarjan uusimmat pelit ovat onnistuneet tässä loistavasti. Jopa aina niin hajottava Monte Carlon ralli kapeilla vuoristoteillä on ihmeen siedettävä.

Soralla auto lähtee mukavasti liukuun, ja Urheiluruudun pätkistä tuttu pölisevä sivuluisu pysyy hyvin hanskassa kaasua säätelemällä. Ajotuntumassa on selkeästi panostettu painon ja voiman tunteeseen ja tämän kautta pitää päätellä kuinka paljon kaasua uskaltaa painaa.

WRC 9:n heikko kohta ovat grafiikat. Ympäristöt erottuvat toisistaan eli Suomen kyllä tunnistaa Suomeksi, mutta jälki on tylsän tasaista ja elotonta. Lisäksi PC:llä kovimmatkaan asetukset eivät tarjoa ihmeitä ulosantiin. Autotkaan eivät näytä kovin kummoisilta ja vaikuttaa, että peli olisi suunniteltu PS4:n ja Xbox Onen peruskonsolit mielessä.

Onneksi samaiset autot ja tylsännäköiset maantiet kuulostavat kuitenkin hyviltä. Sorateiden kolina ja pinnotteiden vinkuna on saatu aikaan hienosti, ja kartturi nuotittaa menoa asiaankuuluvalla tavalla. Äänimaailman puolesta ainoa miinus menee uskomattoman geneeriselle taustamusiikille, joka jää mieleen lähinnä ärsyttävänä.

Tärkein vertailukohta ja kilpailija WRC-sarjan virallisille peleille on Dirt-pelisarja. Enemmän simulaationa toimivaan Dirt Rally 2.0:aan verrattuna lisenssipeli on edellä uusimpien nelivetojen ajotuntumassa ja oikeissa erikoiskokeissa. Vaikka Dirt-sarjassa on tehty kiitettävää työtä keksittyjen erikoiskokeiden kanssa, on oikean Ouninpohjan ajaminen kuitenkin ihan eri tavalla siisti juttu.

Näiden kahden pelin väliltä miettiessä Dirt 2.0 taas tarjoaa laajemman kattauksen keskenään erilaisia autoja ja sitä kautta kattavamman uramoodin, jos haluaa nousta historiallisten luokkien kautta maailmanmestaruuteen pitkällä kaavalla. Ajomallinnuksessa erot ovat hiuksenhienoja. Toiselle sopii WRC:n raskaampi ajotuntuma, toiselle Dirtin kevyempi voimapalute, joka tekee autoista hieman ketterämpiä. Näin hyvin markkinoiden oikeastaan ainoata rallisimulaatiota haastavana WRC-sarjan uusi tuleminen on todella hieno juttu.

WRC 9 haluaa olla simulaatiorallien uusi ykkönen. Ja sitä peli onkin, ainakin osaltaan, sillä parempia versioita moderneista WRC-autoista ei löydy muista peleistä. Edelliseen peliin verrattuna mukaan on tullut Kenian Safari-ralli, mutta muutokset ovat muutoin vähäisiä. Sarjaan uutena tulevalle ysi on suositeltava valinta, mutta kahdeksikon omistajien ei tarvitse turhaan kiirehtiä, jos aiemman pelin sisältö tuntuu riittävän.

WRC 9

4

”WRC on uudistunut onnistuneesti viime vuosina ja kisaa jo rallipelien ykköspaikasta.”