Arvostelupäivitys: Batman Arkham City, Driver, Dead Space 2, Resistance 3 …

23.12.2011 17:35 | Jukka O. Kauppinen

Juho Anttila, Tero Lehtiniemi, Heikki Takala, Simon Elo, Petteri Kaakinen ja Eric Hartin ovat taas pelailleet uusia ja vanhempia pelejä, tarjoillen alkuperäisten arvostelujen kaveriksi myös toisen mielipiteen.

Toisia mieliä ollaan tällä kertaa peleistä:

  • Batman Arkham City (PC, PS3, Xbox 360)
  • Driver: San Francisco (PC, PS3, Xbox 360)
  • Dead Space: Ignition (PS3, Xbox 360)
  • Dead Space 2 (PC, PS3, Xbox 360)
  • Resistance 3 (PS3)
  • Sonic Free Riders
  • Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Toiset mielipiteet löydät peliarvostelun leipätekstin jälkeen.

Batman Arkham City (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Selvästi ensisijaisesti konsoleille suunnatun pelin PC-versio sen sijaan herättää epäilyksiä, siitä huolimatta, että Arkham Asylumin PC-versio toimi mitä parhaiten. Pakkohan se on myös myöntää: julkaisuhetkellä Arkham Cityn tietokonekäännös ei toiminut ihan niin kuin pitäisi.

DirectX 11 -ominaisuuksien heikko toiminta ei ollut pelkkä huhu, vaan tosiasia. Ruudunpäivityksen ajoittainen hidastuminen viiteen ruudulliseen sekunnissa ja kaatuilut jo pelin aloitusvalikossa olivat suoraan paketista nostetulla Batmanilla arkipäivää. Valtaosan ongelmista sai kierrettyä kääntämällä DirectX 11 -ominaisuudet pois päältä, katkera ratkaisu PC:n graafiseen ylivertaisuuteen luottavilta.

Kirjoitushetkellä pulmiin on kuitenkin jo tartuttu päivitysten muodossa ja ainakin 64-bittisellä Windows 7 -käyttöjärjestelmällä myös DirectX 11:sta kehtaa jo pitää päällä. Ajoittaisilta pieniltä hikkauksilta ei vieläkään täysin säästytä, mutta pääosan aikaa peli on paitsi pelattavissa, myös kaunis.

Batman on synkkä ja se näkyy myös graafisessa ilmeessä. Tummaa ja pimeää mutta samalla tunnelmallista meininkiä on tarjolla runsain mitoin. Pidin Arkham Asylumin ilmeestä, joten olen enemmän kuin tyytyväinen siihen, että Arkham City jatkaa edeltäjänsä viitoittamalla linjalla.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Batman Arkham City (PC, PS3, Xbox 360)

Driver: San Francisco (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Ai, tässä ei ollutkaan mitään järkeä? No onneksi pelikin sen ymmärtää. Pelin juoni pysyy ihailtavan paljon poissa pelaajan ja silkan ajamisen hurman välistä. Se on hyvä, sillä lopulta juoni heittää sen vähäisenkin logiikan ikkunasta ulos. Viimeistään siinä vaiheessa, kun pelaaja ostelee tavaraa tahdonvoimallaan, käy meno sangen mielenkiintoiseksi.

Vaan entä se ajaminen? Ajomalli on yllättävän veikeä. Autot tuntuvat sopivan raskailta ottaen huomioon, millaisia metallimörssäreillä pelissä ajetaan. Se vaatii kyllä hieman totuttelua, mutta pian pelaaja singahtelee kurveista läpi kuin aikakauden toimintatähti konsanaan. Kunpa vain tekoäly olisi samalla tasolla…

Eric Hartin

Lue koko arvostelu: Driver: San Francisco (PC, PS3, Xbox 360)

Dead Space: Ignition (PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Tarinaa kuljetetaan eteenpäin liikesarjakuvalla, jonka taso on luvalla sanoen vaihteleva. Omaa tyyliä haetaan, mutta tyylitajuttoman arvostelijan silmiin lopputulos näyttää amatöörimäiseltä. Ääninäyttelykään ei vakuuta, eikä itse tarinakaan luvalla sanoen ole kovin kummoinen, loppua lukuun ottamatta.

Matkaa voidaan käydä neljää eri reittiä, pelaajan joutuessa valinnan eteen kaksi kertaa tarinan aikana. Tämä tarjoaa edes jonkin verran uudelleenpelattavuutta, mikä tulee tarpeeseen. Yksittäinen läpäisy nimittäin kestää välivideot katsellenkin korkeintaan hieman yli tunnin.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Dead Space: Ignition (PS3, Xbox 360)

Dead Space 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Edeltäjänsä seesteiseen, synkkään ja painostavaan ilmapiiriin verrattuna Dead Spacen vauhdikkaampi ja henkilökeskeisempi tarina tuntuu yllättävältä ratkaisulta, mutta pääosin sarjan vanha magia on onnistuttu vangitsemaan myös uuteen ympäristöön.

Perustasolla peli on huomattavasti action-henkisempi kuin ykkösosa, jo staasihyökkäyksien helpomman käytön ja massiivisempien taisteluiden vuoksi. Todellista survival horror -kokemusta kaipaaville on tosin sitäkin tarjolla: pelin läpäisyn jälkeen aukeava hardcore-pelitila antaa pelaajalle käyttöön ruhtinaalliset kolme tallennusta koko pelin ajaksi, samalla vähentäen putoavien rahojen ja ammusten määrän minimiin.

Tero Lehtiniemi

Lue koko arvostelu:Dead Space 2 (PC, PS3, Xbox 360)

 Resistance 3 (PS3)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Resistance 2 keräsi laajalti kritiikkiä kun se rajoitti kerralla käytettävien aseiden lukumäärä kahteen. Resistance 3 heittää fyysisille rajoituksille hyvästit ja pakkaa Josephin selkään samanaikaisesti joka ikisen tuliluikun joka pelistä löytyy. Niin Auger kuin Bullseye tekevät loistokkaan paluun. Arsenaalissa on myös edellisistä osista tuttu räjähtävillä ammuksilla varustettu Magnum, joka saattaa olla kaikkien aikojen miehekkäin käsiase. Uusina tuttavuuksina Resistance esittelee Cryo Gunin ja Mutatorin. Cryo Gun jäädyttää viholliset paikoilleen, Mutator muuttaa nämä suuriksi finneiksi.

Aseita on kaiken kaikkiaan kymmenkunta erilaista, joista jokainen sisältää myös vaihteehtoisen tulitusmoodin. Auger luo voimakentän suoraan Josephin eteen, Bullseye tagaa vihollisen jonka jälkeen ammukset muuttuvat maaliinhakeutuviksi, Magnumin luodit räjähtelevät ja niin edelleen. Aseissa Insomniac loistaa. Mikään ase ei muistuta edes etäisesti toista, ja jokaista on äärimmäisen tyydyttävää käytellä. Uutuutena Josephin aseiden käsittely paranee pelin edetessä. Aseet sisältävät eräänlaisen kokemusjärjestelmän, ja tietty määrä tappoja tietyllä aseella nostaa tämän tasoa.

Heikki Takala

Lue koko arvostelu: Resistance 3 (PS3)

Sonic Free Riders

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Pelikokemus on kauttaaltaan masentava, vaikka hahmona ääntä nopeampi sininen siili sopii kuin nakutettu Kinectille. Liikkeentunnistus on juuri niin kamalaa kuin vain pahimmissa painajaisissa voi kuvitella. Sonic ja kumppanit leijuvat laudoillaan sivuttaisasennossa, mihin myös pelaaja on pakotettu. Peliasento sattuu kehoon, kääntyminen rekisteröityy sattumanvaraisesti ja ilmatemput ovat tuurista kiinni. Omien ja ruudulla näkyvien liikkeiden välillä on viivettä pirusti.

Simon Elo

Lue koko arvostelu: Kinect-pelit testissä: Crossboard 7, Dance Evolution, Dance Paradise, Fighters Uncaged, Get Fit With Mel B, Motion Sports, Sonic Free Riders, Sports Island Freedom ja Zumba Fitness

 Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Vaikka pelin kontrolleissa ei ole pienestä kömpelyydestä huolimatta mitään anteeksiantamattomia vikoja, on Deathly Hallows Part 2 pelisuunnittelun kantilta ehkäpä maailmanhistorian yksitoikkoisin peli. Melkoinen saavutus ottaen huomioon sen, että peli kestää vain noin kolme tuntia.

Siinä missä peli oikoo tarinankerronnassa monissa kohdissa, jättäen pois kokonaisia juonikuvioita ja tiivistäen pidemmätkin keskustelut alle minuutin välipätkiksi, se pitkittää toinen toistaan tylsempiä luolastoja tuskastuttavan pitkiksi koitoksiksi. Aivan kuin ruskeanharmaiden ympäristöjen tuijottelu ei olisi jo tylsää, niissä etenemisestä on tehty niin itseään toistavaa puuhaa, että on vaikea muistaa milloin olisin viimeksi törmännyt vastaavaan.

Petteri Kaakinen

Lue koko arvostelu:   Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (PC, PS3, Wii, Xbox 360)