UUSIMMAT

Arvostelupäivitys: Max Payne 3, Prototype 2, Resident Evil: Operation Raccoon City, The Witcher 2:Assassins of Kings Enhanced Edition

08.06.2012 15:17 | Jukka O. Kauppinen

Janne Mikola, Kalle Laakso ja Heikki Takala tarjoilevat meille monimuotoisia ja laajojakin mielipiteitä peleistä Max Payne 3, Prototype 2, Resident Evil: Operation Raccoon City ja The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition.

Arvosteluihin lisätyt toiset, kolmannet ja jopa neljännet mielipiteet löydät varsinaisen peliarvostelun leipätekstin jälkeen.

Max Payne 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus kolmannes mielipiteestä:

On tähän visuaaliseen juonenkuljetustapaan tuotu jotain uuttakin. Ja kyseessä on itse asiassa yksi pelin huonoimmista uudistuksista. Ruutu täyttyy usein todella häiritsevistä kuvaa sumentavista, ylivalottavista ja hajataittavista efekteistä. Vatsataudissa tai Kummelien normipäivänä tätä peliä ei kyllä kannata pelata. Saattaahan tuo jonkin sortin taidetta olla, mutta ei se minuun uppoa.

Pelattavuus onkin sitten ihan sitä vanhaa kunnon Max Paynea. On vaikea keksiä ensimmäistäkään varsinaista muutosta tällä saralla. On kuitenkin pakko mainita, että Xbox 360:llä pelin ruudunpäivitys on sellaista tasoa, että pelin pelaaminen tuntuu jotenkin henkisesti raskaalta. Varsinaisen diashown puolelle ei langeta juuri koskaan, mutta pelin sulavuus ei vain ole riittävää tasoa nopeaan ja tähtäämistä vaativaan toimintapeliin. Kerran jos toisen heräsi ajatus myös siitä, että mahtaakohan aiemmin mainittujen ruudunsekoitusefektien tarkoitus olla piilotella juonenkuljetuskohtausten aikaisia ruudunpäivitysongelmia.

Se pelin oudoin asia on kuitenkin selvästi itse tarina. Tapahtumilla ei ole juuri mitään tekemistä sarjan aiempien osien kanssa, ja pelien välillä vierähtääkin hyvät 12 vuotta pelinsisäistä aikaa. Tämän aukon aikaisia tapahtumia ei ihan loputtomasti selvitellä, ja kauas on Max kyllä New Yorkin pimeiden katujen itsereflektoivasta ja synkästä poliisista päätynyt. Nyt Maxia kiinnostaa, syystä tai toisesta, joidenkin satunnaisten geelitukkaluigien henkivartijan tehtävät ja rikkaille nousukkaille pokkurointi ja alistelu.

Janne Mikola

Lue koko arvostelu:Max Payne 3 (PC, PS3, Xbox 360)

  Max Payne 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus neljännestä mielipiteestä:

Näin vahvasti tarinapainotteisessa pelissä on tietysti ne sudenkuopatkin. Peli on hyvin lineaarinen, yllätyin jopa hieman kuinka paljon Rockstarin aikaisempiin peleihin verrattuna. Tosin täytyy puolustukseksi todeta, että eihän Max Payne 3 eroa tässä suhteessa lainkaan kahdesta aikaisemmasta pelistä. Eiköhän suoraviivaisuus ollut tarinan kannalta paras valinta, mutta peluuarvo on minimissään, vaikka uusia vaikeusasteita ja aikaisemmista peleistä tuttu New York Minute aukeaa läpipeluusta. Yksinpeliä ei silti jaksa vääntää uudestaan, ainakaan heti.

Yksi Rockstar Gamesin harvoista heikkouksista on ollut moninpeli, vaikka pelit olisivat kuinka potentiaalisia, kuten GTA tai RDR. Max Paynessa tuntuu olevan samoja ongelmia niiden kanssa. Moninpeliä on takana noin kymmenen tuntia, ja se iänikuinen verkkoviive on läsnä lähes jatkuvasti. Kerran kymmenestä matsista lagi tuntuu pienemmältä, jolloin pelaamisesta tulee sentään jotain, mutta sitten se taas alkaa. Lisäksi yhteydet servereille katkeilevat eivätkä tilastot tai aselevelit aina päivity. Toimiessaan nettipeli on Max Payne 3:ssa on ihan jees, mutta jos kolmannen persoonan nettiräiskintää haluaa, niin Ghost Recon Future Soldier on varmasti parempi vaihtoehto.

Kalle Laakso

Lue koko arvostelu:Max Payne 3 (PC, PS3, Xbox 360)

 Prototype 2 (PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Pelin erinäiset haasteet saavat joko haukottelemaan tai raivoamaan, sillä ne on kasattu pelin heikkouksien varaan, joista suurin synti ovat kontrollit. Koko pelin toiminta on suunniteltu tapahtuvaksi noin hehtaarin kokoisella alueella, jossa muutamalla harha-askeleella ei ole tuon taivaallista merkitystä. Siksi on kumma kuinka tarkkaa ohjausta New Yorkiin ripotellut erilaiset haasteet vaativat. Joissakin heitellään myrkyllisiä tynnyreitä jäte-uuniin sotilaiden ampuessa raketteja Hellerin niskaan. Tämä on lähinnä turhauttavaa. Toisessa pelataan käytännössä ihmiskeilaa ja kolmannessa juostaan pitkin talojen kattoja murskaavien aikarajotteiden kera. Mikään näistä ei toimi ja turhautunut psykopaatti ohjaimen toisessa päässä jättää leikin luultavasti nopeasti sikseen.

Variaatiota ei ole luvassa myöskään pääjuonessa. Vaikka pelissä voi periaatteessa hiippailla, ei kiinnijäämisellä ole mitään merkitystä. Tapa kaikki, mene paikasta a paikkaan b. Toista seuraavat kaksitoista tuntia. Hahmot ja juoni ovat täysin yhdentekeviä, ja välinäytökset voi skipata suorilta. Haluaisin myös tavata sen, jota koskettaa piirun vertaa murhanhimoisen Hellerin huoli hänen tyttärestään. Rehellisesti sanottuna en välittänyt tuon taivaallista myöskään mitä viimeisen taistelun jälkeen tapahtui.

Heikki Takala

Lue koko arvostelu:Prototype 2 (PS3, Xbox 360)

 Resident Evil: Operation Raccoon City (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Karjaisu lienee paikallaan, sillä edellisestä Resident Evilista on jo aikaa. Lukuunottamatta mainiota Revelationsia, joka ilmestyi vastikään Nintendon kolmiulotteiselle käsikonsolille. Vaikka itselleni Resident Evil 5 on vielä tuoreena mielessä, monelle muulle se tuskin on. Ja aivan uusi pelaajakunta joka ei varttunut alkuperäisen PlayStationin kanssa, tuskin edes tietää koko pelisarjaa. Ja miksi pitäisi? Nykyajan standardeilla ja ilman nostalgisia laseja, Resident Evil on jäänyt pahasti jälkeen toimintapelien kehityksestä. Kankeat kontrollit ja melodramaattinen juoni eivät enää vetoa suureen yleisöön. Ei niinkuin suoraviivainen räiskintä.

Tämä lieneekin Operation Raccoon Cityn raison d’etre. Se on puhtaasti tiimipohjaista moninpeliä, eikä mitään muuta. Juonesta ei voida juuri puhua, eikä peli tuo oikeastaan mitään uutta pelisarjan kaanoniin. Hyvä näin, tämänkaltaiset spin-offit ovat aina paikallaan. Mutta toimintapainotteesta huolimatta, peli sisältää yllättävän paljon ominaisuuksia vanhoista pelisarjan osista.

Hunk ja Tofu tuskin sanovat mitään kenellekään. Paitsi minulle. Muistan edelleen parivaljakon Resident Evil 2 -pelistä. Jos muistini ei petä, heidän ruumiinsa löytyivät viemäreistä päiväkirjan kera. Muistan jo tuolloin miettineeni mikä heidän tarinansa on, ja nyt Operation Raccoon City vastaa kysymykseen. Siispä spoilerivaroitus: Kaikki menee pieleen.

Heikki Takala

Lue koko arvostelu:Resident Evil: Operation Raccoon City (PC, PS3, Xbox 360)

 The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition (PC, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Eniten yllätti ehkä se, että pelaaja pääsi pelin ihon alle. Peliä ja sen tapahtumia huomasi miettivänsä, vaikka ei ollut lähelläkään Xboxia. Jostain ne vain pullahtivat mieleen. Tekoja, valintoja ja tissejä. Mitä jos olisin valinnut niin tai näin tai jos olisi ollut aikaa sanoa noin. Puolalaiset ovat saaneet saaneet tehtyä asiat peliin pirun onnistuneesti. Varsinkin keskustelut! Jestas sitä hämmennyksen ja paniikin määrää, kun ruudulle ilmestyi ensimmäisen kello valintojen kanssa ja pelaajalla oli vain hetki aikaa sanoa tai tehdä jotain. Juuri tämmöisiä keskusteluja saisi olla enemmänkin, siitä pitäisi oikeastaan tehdä standardi muihinkin nykypeleihin.

Kalle Laakso

Lue koko arvostelu:The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition (PC, Xbox 360)

Kiinnostavinta luettavaa oli...

Katso tilanne vastaamatta

Muropaketin uusimmat