Arvostelupäivitys: mm. Crysis 2, Dragon Age 2 ja Portal 2

18.05.2011 20:30 | Jukka O. Kauppinen

Domen peliveikkoset ovat taas pelailleet muun sivussa niin uudempia kuin vanhempia pelejä, minkä myötä aiemmin julkaistujen arvostelujen kaveriksi on lätkitty toisia ja kolmansiakin mielipiteitä.

Kokeilussa pelit Crysis 2, Dance Evolution, Dragon Age 2, PlayStation Move Heroes, Portal 2 ja The Shoot

Asialla ovat olleet Heikki Takala, Juho Anttila ja Petteri Kaakinen.

Crysis 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Crysiksen graafinen ohjaus nojaa vahvasti realismiin, hiiteen tunnelmavalaistus. Pääosa pelistä tapahtuu auringonvalossa, ja sen kimpoilu erilaisilta pinnoilta on aina yhtä kaunista katseltavaa. New York antaa mahdollisuuden erilaisiin ympäristönvaihteluihin, ja matkan taittuessa läpi urbaanien ympäristöjen sekä keskuspuiston, ei voi kuin ihmetellä kuinka taitavaa väkeä Crytekilla on töissä. CryEngine 3 ei ole mikään yhden tempun ihme, ja se pystyy renderöimään massiivisia ympäristöjä Alcatrazin silmien eteen. Näitä käytetään myös pelillisenä elementtinä, ja tässä peli poikkeaa putkessa juoksevista kilpailijoistaan.

Crysis 2 saa napin rintaansa siitä, ettei se pakota Alcatrazia etenemään ohjaajan päättämää reittiä. Useimmat ulkotiloista ovat avaria, ja lähestymistapoja on aina useita. Peli tekee tämän vielä selväksi nanopuvun visiirin kautta, joka esittää hudinsa kautta erilaiset järkevät vaihtoehdot eri tilanteiden lähestymiseen.

Lue koko arvostelu: Crysis 2 (PC, PS3, Xbox 360)

 Dance Evolution (Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Koreografia pysyy muuttumattomana vaikeustasosta toiseen, ainoastaan toistettavien liikkeiden määrä kasvaa. Helpoimmalla vaikeustasolla tanssiminen on pelkkää satunnaista huitomista sinne tänne ja asentojen vaihtamista oikea-aikaisesti. Liikkeiden virtaa toisiinsa on aistittavissa kunnolla vasta vaikeammilla vaikeustasoilla.

Tällöinkin toiminta muistuttaa enemmän nykivää liikkeiden toistamista kuin oikeaa tanssia. Ongelma korostuu myös siksi, että pelaajan saama palaute toimistaan on minimaalista. Ruutu käskee piirtämään kuvion, mutta ei ilmaise liikkeen aikana mitenkään, osuuko liikehdintä oikeaan. Ruudulla heiluvasta omasta kuvastakaan ei ole kummoista hyötyä, se kun on toimii pahasti viiveellä.

Lue koko arvostelu: Kinect-pelit testissä: Crossboard 7, Dance Evolution, Dance Paradise, Fighters Uncaged, Get Fit With Mel B, Motion Sports, Sonic Free Riders, Sports Island Freedom ja Zumba Fitness

 Dragon Age II (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Se minkä Dragon Age menettää taktisuudessa, se voittaa tarinassa. Hawken matka on ehjempi kokonaisuutena, kuin minkä Origins esitti. Vaikka massiivinen maailmanpelastusjuoni uupuu, on Hawken tekojen ja seurausten katselemisessa erilaista tenhoa. Pienempi on tässä tapauksessa vähintään yhtä hyvä, ellei parempi. Bioware on selkeästi halunnut siirtää fokuksen kerrontaan, tästä johtuen jotain muuta on jouduttu jättämään pois.

Hintaa kerronnasta maksetaan monessakin mielessä. Ensimmäinen karsinta tapahtuu jo hahmonvalinnassa, joka käsittää enää maagin, taistelijan tai varkaan, sekä pelkän ihmisrodun. Kolme fantasiaroolipelin perusluokkaa ovat kuitenkin tarpeeksi tyydyttämään pelaajat pitkäksi aikaa, ja tarjoilevat tarpeeksi erilaisen pelikokemuksen uusille läpipeluukerroille. Kuvakulman siirtäminen pysyvästi sankarin selän taakse oli myös kenties pakkorako, sillä DA 2on suunniteltu konsolien ehdoilla. Kuka tahansa ensimmäistä osaa konsolilla pelannut muistaa miten typerältä olan takaa kuvattu pelaaminen tuntui, kun peli oli selkeästi suunniteltu katseltavaksi yläviistosta.

Lue koko arvostelu:  Dragon Age II (PC, PS3, Xbox 360)

  PlayStation Move Heroes (PS3)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

PlayStation Move Heroes tuntuu juuri niin turhalta julkaisulta, joka ratsastaa Sonyn rakastetuimpien pelisarjojen suosiolla, kuin etukäteen saattoi pelätäkin. Se ei sinänsä ole pelinä täysin toivoton tapaus, mutta kun tekee toimintapelin näillä hahmoilla, siltä odottaa jotain enemmän kuin kokoelman minipelejä.

Ehkä tällainen kaikista odotuksista poikkeaminen olisi ollut pienempi pettymys, jos peli olisi edes yhtä viihdyttävä ja laadukas kuin vaikkapa Nintendon hahmoja käyttävät Super Smash Bros. -pelit. PlayStation Move Heroes ei kuitenkaan missään vaiheessa yllä sen tasolle tai tarjoa samanarvoista bilepeliviihdettä.

Lue koko arvostelu: PlayStation Move Heroes (PS3)

 Portal 2 (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Käsikirjoitus naurattaa, jatkuvasti, mutta se ei yksinään riittäisi. Tarinassa on syvyyttä. Hahmot kehittyvät kiinnostavalla tavalla, käänteitä ja yllätyksiä riittää ja rooleja sekoitetaan luovasti. Ääninäyttely on täysosuma ja koominen ajoitus osuu napakymppiin. Jos GLaDOS oli päässyt unohtumaan, tämän jälkeen siitä ei ole vaaraa pariin vuoteen.

Uudet puzzle-elementit tuovat juuri sopivasti vaihtelua tuttuun pelikokemukseen. Niitä ei ylikäytetä, vaan pelaaja jätetään sopivan nälkäiseksi. Portal 2 on kuin sopivan tiukaksi mitoitettu musiikki-CD. Läpipeluun jälkeen tekisi mieli aloittaa leikki heti uudestaan.

Lue koko arvostelu:Portal 2 (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

 The Shoot (PS3)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Käytännössä pelaaminen on esiin liukuvien tai ponnahtavien pahvisten maalitaulujen tuhoamista. Välillä ne saattavat heitellä puukkoja, pommeja ja muuta potentiaalisesti vaarallista pelaajaa kohti. Ne voi yrittää ampua ilmasta tai väistää liikahtamalla kameran edessä hieman sivulle, mikä kääntyy pelissä väistöliikkeeksi. Viholliset eivät ole kenttien ainoita kohteita. Kohtausten aikana kannattaa pitää silmällä räjähtäviä tynnyreitä ja muita erikoisempia kohteita, jotka voivat kasvattaa pistesaldoa. Erilaiset erikoiskyvyt tuovat myös lisämakua räiskimiseen. Virheettömästi jonkin aikaa suoriutumalla saa täytettyä muutaman eri kyvyn mittaria ja kun ne täyttyvät, pelaaja voi esimerkiksi hidastaa aikaa tai räjäyttää kaikki sen hetkiset kohteet ruudulla.

Lue koko arvostelu:PlayStation Move -pelien toinen aalto